فوری / شبکه سولانا قطع شد!
فوری / شبکه سولانا قطع شد!

اطلاعات موجود در ردیاب‌های بلاکچین سولانا نشان می‌دهند که پردازش بلاک‌ها در ساعت ۰۹:۵۲ به وقت UTC متوقف شده و این موضوع، کارایی شبکه را زیر سوال برده است. این اختلال تقریباً یک سال پس از قطعی تقریباً دو روزه سولانا در آوریل ۲۰۲۳ رخ می‌دهد و قابلیت اطمینان این شبکه را به چالش می‌کشد.

بلاکچین سولانا که به خاطر قابلیت‌های خود برای انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا شناخته می‌شود، امروز سه‌شنبه ۶ فوریه، با یک مشکل بزرگ مواجه شد و اعتبارسنج‌ها توقف فعالیت‌های معاملاتی را گزارش کردند. در این وضعیت، عملیات شبکه و در نتیجه، پیشرفت روند بلاک‌ها متوقف می‌شود.

بر اساس بیانیه منتشرشده توسط Laine، یک اعتبارسنج مشهور سولانا در X، برای رسیدگی به این مشکل، نسخه بتای شبکه اصلی (Mainnet-Beta) سولانا در حال حاضر توسط مهندسان اصلی و اعتبارسنج‌ها بررسی می‌شود.

اطلاعات موجود در ردیاب‌های بلاکچین سولانا نشان می‌دهند که پردازش بلاک‌ها در ساعت ۰۹:۵۲ به وقت UTC متوقف شده و این موضوع، کارایی شبکه را زیر سوال برده است. این اختلال تقریباً یک سال پس از قطعی تقریباً دو روزه سولانا در آوریل ۲۰۲۳ رخ می‌دهد و قابلیت اطمینان این شبکه را به چالش می‌کشد.

در حال حاضر، جامعه سولانا در انتظار یک راه‌حل سریع است و تمرکز بر حفظ یک اکوسیستم بلاکچینی قوی و کارآمد بسیار اهمیت دارد. حساب کاربری SolanaStatus در X اعلام کرده که در صورت تغییر وضعیت شبکه، اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

انتشار این خبر، قیمت ارز دیجیتال SOL را هم تحت تأثیر قرار داده است. در زمان نگارش این خبر، سولانا با قیمت۹۴٫۵ دلار معامله ی‌شود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۳٫۵ درصد افت دارد.

سولانا چیست ؟

سولانا (Solana) یک شبکه بلاکچینی غیر متمرکز و متن باز که با هدف ایجاد بستری مناسب برای توسعه برنامه های غیر متمرکز (Dapp) وارد بازار کریپتو شده است. این پروژه قصد دارد مشکلات موجود در بلاکچین اتریوم را برطرف سازد و به عنوان یک بلاکچین نسل سوم، سرعت تراکنش و مقیاس پذیری بالایی در شبکه خود ایجاد کند. بلاکچین نسل اول رمز ارزهایی مانند بیت کوین، لایت کوین و بیت کوین کش هستند که با مشکلاتی همچون مصرف بالای انرژی دسته و پنجه نرم می‌کنند. شبکه هایی همچون اتریوم بلاکچین های نسل دوم محسوب می‌شوند که با مشکلات مقیاس پذیری و سرعت تراکنش پایین مواجه هستند. شبکه ها یا بلاک چین های نسل سوم بسترهایی هستند که با حل مشکلات دو نسل قبلی، تلاش می کنند بستری مناسب برای توسعه نرم افزارها فراهم کنند.

مقیاس پذیری و سرعت پردازش بالا، مهم ترین ویژگی‌های شبکه solana است که باعث می‌شود این شبکه نسبت به سایر پروژه‌ها متمایز باشد. هدف اصلی این پروژه، افزایش توان پردازشی بلاکچین ها و کاهش هزینه‌های شبکه است تا بتواند جایگزین شبکه اتریوم شود. به همین دلیل برخی از کاربران این شبکه را قاتل اتریوم می‌دانند.

این شبکه می‌تواند بیش از ۷۱۰ هزار تراکنش در عرض ۱ ثانیه به صورت کامل پردازش کند. همچنین توسعه دهندگان می‌توانند برنامه های DApp در لایه اول این شبکه ایجاد و توسعه دهند. در حال حاضر توکن‌ها و پروژه‌های مختلفی در حوزه دیفای (DeFi) و NFT در بستر این شبکه ایجاد شده اند.

تیم توسعه سولانا (Solana)

بنیان‌گذار پروژه solana، آناتولی یاکوونکو (anatoly yakovenko) نام دارد و تا قبل از شروع این پروژه، یکی از توسعه دهندگان موفق در شرکت BREW بود. او همچنین با شرکت Qualcomm برای ساخت سیستم‌های توزیع شده و طراحی الگوریتم‌ها همکاری داشت. یاکوونکو در سال ۲۰۱۷ با ساخت الگوریتم‌هایی برای ثبت زمان رویدادهای شبکه، تصمیم گرفت تا بلاک چین مخصوص خود را ایجاد نماید. او در سال ۲۰۱۷ با چند تن از توسعه دهندگان توانست شبکه solana را خلق کند.

علاوه بر یاکوونکو، افراد معتبر دیگری در تیم توسعه این شبکه حضور دارند. راج گوکال (raj gokl) به عنوان مدیر مالی این پروژه در تیم توسعه فعالیت می‌کند و تا قبل از پیوستن به سولانا، شرکت sano را راه اندازی کرده بود. همچنین سابقه ۱۰ ساله در بخش مدیر محصول و امور مالی دارد. افراد دیگری همچون اریک ویلیامز (eric williams) و گرگ فیتزجرالد (greg fitezgerald) نیز در تیم توسعه solana حضور دارند. ویلیامز دکترای فیزیک ذرات دارد و به عنوان مدیر بخش اقتصاد پروژه و تحلیل داده شبکه در تیم فعالیت می‌کند. فیتزجرالد نیز به عنوان یکی از طراحان اصلی شبکه و مدیر ارشد فناوری در solana فعالیت دارد.

ارز دیجیتال سولانا چیست

شبکه solana دارای کوین بومی با نماد SOL است. این کوین در سال ۲۰۲۰ وارد بازار کریپتوکارنسی شد و در حال حاضر در رتبه ۹ ام محبوب ترین رمز ارزهای بازار قرار گرفته است. تعداد عرضه‌های این کوین همانند اتریوم نامحدود است و شبکه می‌تواند عرضه‌های آن را کنترل کند. همچنین کوین SOL همانند ارز بیت کوین دارای یک واحد کوچک به نام لمپورت (lamport) است. هر ۱ ارز SOL معادل ۱ میلیارد واحد لمپورت است. کاربردهای کوین SOL به صورت خلاصه موارد زیر هستند :

*    سرمایه گذاری بر روی پروژه : سرمایه گذاران با خرید SOL می‌توانند بر روی آینده شبکه و پروژه‌های آن سرمایه گذاری کنند.

*    استیک : امکان مشارکت کاربران در پردازش شبکه با استیک کردن ارز SOL فراهم است. در واقع در این شبکه دیگر ماینر و فرآیند استخراج وجود ندارد و کاربران با خرید رمز ارز SOL و استیک آن داخل کیف پول ها و صرافی ها، در شبکه مشارکت می‌کنند.

*    توکن حاکمیتی : از ارز SOL به عنوان توکن حاکمیتی شبکه سولانا نیز استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند نظرات خود را درباره تغییرات شبکه بیان کنند و به کمک این کوین حق رای دارند. رای گیری در این شبکه همانند سهام عمل می‌کند و هر کاربری که ارز SOL بیشتری داشته باشد، قدرت رای بالاتری نیز دارد.

*    پرداخت کارمزد و اجرای برنامه : کاربران برای پرداخت کارمزد شبکه از این ارز استفاده می‌کنند. همچنین توسعه دهندگان برای ساخت برنامه غیرمتمرکز خود داخل شبکه solana، باید مقداری ارز SOL به عنوان کارمزد پرداخت کنند.

 

منبع:

رمزارز نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]