جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 32758
  • 11 اکتبر 2023 - 14:13
  • 153 بازدید
  • ۰ دیدگاه

دو سناریوی نفتی برای دلار/ اکران الگوی مرد به دار آویخته وارون

دو سناریوی نفتی برای دلار/ اکران الگوی مرد به دار آویخته وارون
دو سناریوی نفتی برای دلار/ اکران الگوی مرد به دار آویخته وارون

اکوایران: سطح درآمدهای نفتی ایران مهم‌ترین بخشی است که بر قیمت دلار در ایران اثر می‌گذارد. پس از جنگ حماس و اسرائیل قیمت نفت رشد قابل توجهی کرد که دوسناریوی نفتی را پیش روی دلار قرار می‌دهد.

تب تند بازار به هفته نرسیده فروکش کرد و معامله‌گران ارز و سکه با عقب‌نشینی از موقعیت خرید در موضع فروش جاخوش کردند.

قیمت دلار در روزقبل با کاهش بیش از یک درصدی در پایان معاملات در نیمه اول کانال ۵۳ هزار تومانی جا خوش کرد.

پس از سخنان مقام معظم رهبری درباره‌ عدم نقش و دخالت ایران در جنگ حماس علیه اسرائیل، نگرانی‌های جنگی بازار ارز فرونشست و دلار سریعا بخش قابل توجهی از مسیری که در نیمه اول هفته رفته بود را بازگشت.

روز قبل هیجان خرید به سمت فروش انتقال پیدا کرد و همین مسئله بیش از ۳۰۰ تومان از مقدار حباب درهم کم کرد تا معلوم شود در این دوره صعودی و نزولی بازار ارز و سکه، نبض بازار در دست هیجان معامله‌گران است.

سطح درآمد‌های نفتی ایران مهم‌ترین بخشی است که بر قیمت دلار در ایران اثر می‌گذارد بررسی نمودار قیمت جهانی نفت و مقایسه آن با دلار نشان می‌دهد که با افزایش قیمت دلار و درآمدهای نفتی دولت کنترل بهتری بر روی قیمت دلار داشته است.

جنگ‌ میان حماس و اسرائیل نگرانی‌ها را از افزایش ریسک در ژئوپلتیک خاور میانه افزایش داده است هرچند میزان تولید نفت اسرائیل در حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز است که اثر زیادی بر بازار نفت جهانی ندارد ولی نگرانی از ریسک‌های ژئوپلتیک خاورمیانه و گسترش آن باعث‌ رشد قیمت نفت شده است.

بلومبرگ اعلام کرده است که پالایشگاه های چین هیچ نگرانی از تغییر عرضه نفت ایران ندارند چرا که اطمینان دارند آمریکا به خاطر کنترل قیمت نفت، صادرات نفت ایران را محدود نمی‌کند.

در نقطه مقابل اما برخی تحلیل‌گران علت افزایش قیمت نفت را تمرکز معامله‌گران نفت بر ایران عنوان کرده‌اند، کشیده شدن ایران به این درگیری و‌ یا افزایش محدودیت‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران، عواملی است که باعث ترس معامله‌گران نفت شده است.

هرچند روز قبل دخالت ایران در این جنگ از طرف ایران و غرب به نوعی رد شد ولی تعدادی از از خبرگزاری‌ها مانند CBS نیوز و فارن پالیسی به اثر نگرانی معامله‌گران نفت از وضعیت صادرات نفت ایران پس از جنگ‌ اشاره کردند.

در چنین حالتی دو‌ سناریو در برابر درآمد‌های نفتی ایران قرار می‌گیرد؛ درصورتی که تحریم‌های نفتی علیه ایران تشدید نشود با افزایش قیمت نفت جهانی در جنگ ایجاد شده، درآمدهای نفتی ایران بالا رفته و کنترل بازارساز بر بازار ارز افزایش می‌یابد. در حالت دوم اگر تحریم‌های نفتی ایران تشدید شود به نحوی که بر میزان صادرات نفت ایران و یا نحوه دریافت درآمد‌های نفتی اثر بگذارد می‌تواند با کاهش درآمدهای نفتی و تغییر جهت انتظارات معامله‌گران بازار ارز، بر قیمت دلار اثر نامطلوب داشته باشد.

 اکران الگوی وارون مرد به دار آویخته

قیمت سکه امامی در روز قبل بیشتر از دلار کاهش یافت و الگوی مرد به داراویخته وارون در نمودار تکنیکی سکه امامی اکران شد. بر اساس این الگو، کندل وارون مرد به دار آویخته در روز دوشنبه برای بازار ارز ثبت شد این الگو شامل یک‌بدنه کوچک مستطیلی یا مربعی بدون سایه پایینی و با سایه بالایی بلند است که طول سایه بالایی دو تا سه برابر طول بدنه است.

این الگو نشان دهنده آن است که خریدار بیشتری در بازار باقی نمانده است تا شتاب ضروری برای افزایش قیمت را فراهم کند و در پایان روند صعودی بازار در نمودار مشاهده می‌شود.

این الگو برای سکه در حالی تایید شد که در روز قبل کندل قیمتی سکه پایین‌تر از کندل روز دوشنبه باز و بسته شد؛ یک کندل نزولی که تشکیل الگوی وارون مرد به دار آویخته را تایید کرد و باعث کاهش قیمت سکه می‌شود. باتوجه به شرایط به وجود آمده سکه روز قبل حمایت مهم و سرنوشت ساز نیمه کانال ۲۹ میلیون تومانی را از دست داد و انتظار می رود فعلا نیمه کانال ۲۸ میلیون تومانی مهم‌ترین حمایت سکه باشد.

بازار کم جان بورس

بازار سرمایه هم در روز قبل رو به بالا معامله شد ولی نکته منفی بازار ارزش معاملات خرد ضعیف آن بود که نشان می‌داد بازار سرمایه جانی ندارد، قدرت صعودی بازار سرمایه را پول‌هایی که در سمت خرید و فروش قرار می‌گیرند مشخص می‌کنند و افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه آن چیزی است که لازمه صعودی شدن بازار سرمایه است.

با توجه به ارزش پایین معاملات خرد در روز قبل، در صورتی که در ادامه معاملات این روند بهبود پیدا نکند و ارزش معاملات صعودی نشود نمی‌توان انتظار برگشت قوی از بازار داشت چرا که با ازش معاملات خرد پایین بازار سرمایه جان صعودی ندارد.

علی‌رغم افزایش بی‌جان بورس در روز قبل انتظار روند کم و بیش مثبت برای بازار سرمایه در روز جاری وجود دارد، ولی با توجه به ارزندگی سهام پس از اصلاح در قیمت‌های فعلی و پمپاژ خبرهای مثبت مانند منتفی شدن خروج فولاد و سیمان از بورس کالا، تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه ها و فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی، نقدینگی مناسبی در بازار جریان ندارد که ناشی از جنگ به وجود آمده در منطقه و مشخص نبودن محدوده قیمتی دلار در روند نزولی است.

در حال حاضر بازار سرمایه در نزدیکی حمایت روانی مرز دو میلیون واحد است و حمایت یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد مقصد بعدی شاخص کل در صورت عقب‌نشینی خواهد بود، در غیر اینصورت نحوه واکنش شاخص کل به مقاومت دو میلیون و چهل هزار واحدی آینده بازار سرمایه را مشخص خواهد کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان 02 مه 2024

پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان

اکوایران: سرانجام پس از اعتراض فعالان صنفی طلا و جواهر، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که این افراد به ثبت همزمان صورت‌حساب الکترونیکی در ۲ سامانه مودیان و جامع تجارت الزامی ندارند و ثبت در یکی از این سامانه‌ها کافی است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.