شبکه سولانا وصل شد / ماجرای قطعی چه بود؟
شبکه سولانا وصل شد / ماجرای قطعی چه بود؟

به گفته سیگل، این قطعی به دلیل خرابی لودر BPF یا فیلتر پکت برکلی (Berkley Packet Filter- ابزاری برای بررسی تشخیص نفوذ) بوده است که به عنوان مکانیسمی برای استقرار، ارتقا و اجرای برنامه‌ها در شبکه سولانا عمل می‌کند.

بلاکچین سولانا روز سه‌شنبه ۶ فوریه، یکی از قطعی‌های بزرگ خود را تجربه کرد که در نتیجه آن، این پلتفرم برای نزدیک به ۵ ساعت متوقف شد.

اگرچه این مشکل اکنون رفع شده، اما متیو سیگل، رئیس بخش دارایی‌های دیجیتال شرکت ون‌اک (VanEck) توضیح می‌دهد که چه چیزی منجر به این قطعی شد و آیا احتمال بروز چنین مشکلاتی دوباره وجود دارد یا خیر.

به گفته سیگل، این قطعی به دلیل خرابی لودر BPF یا فیلتر پکت برکلی (Berkley Packet Filter- ابزاری برای بررسی تشخیص نفوذ) بوده است که به عنوان مکانیسمی برای استقرار، ارتقا و اجرای برنامه‌ها در شبکه سولانا عمل می‌کند.

به گفته سیگل، این موضوع از یک پیشنهاد بهبود سولانا (SMID) ناشی ‌شده که تغییراتی، از جمله افزودن یک مسدودکننده برای جلوگیری از استفاده از ابرداده در BPF را ایجاد کرده بود. برای رفع این مشکل، توسعه‌دهندگان خطوط کد BPF را در شبکه توسعه بازنویسی کردند.

سیگل در ادامه ابراز اطمینان کرد که تلاش‌ها برای رسیدگی به این موضوع، از قبل در جریان بوده و همچنان ادامه دارد. با نگاهی به آینده، سیگل اثرات بالقوه ناشی از راه‌اندازی مجدد شبکه سولانا را برجسته کرد. او پیش‌بینی کرد که فعالیت‌های دیفای افزایش یابد؛ زیرا ربات‌های آربیتراژ روی فرصت‌هایی که در طول خرابی به وجود آمده‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برآوردها نشان می‌دهند که این فعالیت می‌تواند تا ۲۵ میلیون دلار در قالب حداکثر ارزش قابل‌استخراج (MEV) ایجاد کند. سیگل هشدار داد که هجوم فعالیت‌های مرتبط با MEV به طور بالقوه می‌تواند باعث خرابی بیشتر شود. او در ادامه پیشنهاد کرد که SMIDهای آتی سولانا باید به طور دقیق‌تر مورد بحث و بررسی قرار بگیرند.

در همین حال، تا زمان نگارش این خبر، قیمت سولانا توانسته ضررهای روز گذشته خود را جبران کند. این رمزارز در حال حاضر با قیمت ۹۵ دلار معامله می‌شود.

ماجرای کامل قطعی شبکه سولانا

شبکه سولانا در تاریخ ۶ فوریه ساعت ۱۰:۲۲ با قطعی گسترده روبرو شد و مهندسان از سراسر اکوسیستم در حال بررسی مشکل در مین نت بتا هستند.

مین نت سولانا با قطعی در تولید بلوک و متوقف شدن پیشرفت ساخت بلوک‌ها مواجه است. مهندسان اصلی و اعتبارسنج ها در حال بررسی این مشکل هستند. اکسپلورر بلاکچین سولانا با نمایش پیغام «قطعی گسترده» در مین نت این اختلال را تایید کرد.

پیغام اختلال در شبکه سولانا – منبع: Solana

کاربران در شبکه‌های اجتماعی متوجه این موضوع شدند که بلاک چین سولانا بیش از ۲۵ دقیقه است که بلوکی تولید نکرده است، که بسیار طولانی‌تر از زمان معمول تولید بلوک آن یعنی ۴۰۰ میلی ثانیه است.

اعتبارسنج سولانا به نام Stakewiz اعلام کرد که توسعه دهندگان در حال ساختن یک نسخه برای رفع این اختلال هستند. هنگامی که ساخته و آزمایش شود، دستورالعمل‌های بیشتری به دست اعتبارسنج ها خواهد رسید. Stakewiz همچنین اشاره کرد که اعتبارسنج‌ها شروع به تولید عکسبرداری از وضعیت سراسری سولانا در یک اسلات خاص کرده‌اند تا برای راه‌اندازی مجدد آماده شوند، در حالی که مهندسان اصلی در حال آماده‌سازی نسخه جدید هستند. در حال حاضر، اعتبارسنج ها در حال تولید عکسبرداری برای اسلات ۲۴۶۴۶۴۰۴۰ هستند و اطمینان حاصل می کنند که بانک هش در این اسلات پایدار است.

اعتبارسنج ها با استفاده از نسخه ۱.۱۷.۲۰، مین نت بتا را مجدد راه‌اندازی می‌کنند. هیچ‌گونه ناسازگاری در این وضعیت دیده نشده و اعتبارسنج ها منتظر تأیید نهایی مهندسان اصلی برای ادامه هستند. باید خوش‌بین باشیم که آخرین اسلاتی که تمام اعتبارسنج ها پردازش کرده‌اند همان اسلاتی است که توسط اکثریت تایید شده اما هنوزنهایی نشده است. با استفاده از این اسلات مهندسان اطمینان حاصل می‌کنند که هیچ معامله‌ای برگشت زده نمی‌شود.

سولانا همچنین نسخه v1.17.20 را منتشر کرد و از اعتبارسنج ها خواست تا با دستورالعمل گیت هاب ارائه شده، ارتقا دهند و راه‌اندازی مجدد انجام شود.

قطعی شبکه سولانا تاثیرش را روی صرافی‌های رمزارز گذاشته است. صرافی Upbit واریز و برداشت توکن‌های مبتنی بر سولانا مانند سولانا (SOL)، جی ام تی (GMT)، ریدیوم (RAY) و پروتکل اکسس (ACS) را به حالت تعلیق درآورده است.

این اولین بار نیست که شبکه سولانا با قطعی شبکه یا توقف در تولید بلوک روبرو شده است. این شبکه از زمان راه‌اندازی خود چندین بار دچار این اختلال شده است و این قطعی یازدهمین مورد در طول دو سال بود.

 

منبع:

رمزارز نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]