تحلیل فاندامنتال اتریوم / قیمت ETH به ۲۷۰۰ دلار می رسد؟
تحلیل فاندامنتال اتریوم / قیمت ETH به ۲۷۰۰ دلار می رسد؟

به گزارش کوین تلگراف، با وجود رشد چشمگیر اتریوم، بسیاری از معامله‌گران انتظار بیشتری از این ارز دیجیتال دارند. حال سوال این جا است که آیا ETH قدرت لازم برای عبور از مقاومت ۲٬۷۰۰ را دارد؟

قیمت اتریوم در ۹ روز اول ماه فوریه ۱۰ درصد رشد کرد و برای اولین بار در سه هفته گذشته به بالای ۲٬۵۰۰ دلار رسید. علاوه بر اتریوم بقیه ارزهای دیجیتال هم به لطف شرایط اقتصادی جهان رشد کردند.

شرایط اقتصادی کشورهای آمریکا و چین به نفع بازارهای پرریسکی مثل بازار ارزهای دیجیتال است. فعالیت شبکه اتریوم هم افزایش یافته و ممکن است به رشد قیمت آن کمک کند.

به گزارش کوین تلگراف، با وجود رشد چشمگیر اتریوم، بسیاری از معامله‌گران انتظار بیشتری از این ارز دیجیتال دارند. حال سوال این جا است که آیا ETH قدرت لازم برای عبور از مقاومت ۲٬۷۰۰ را دارد؟

بررسی شرایط اقتصادی چین و آمریکا

جروم پاول (Jerome Powell)، رییس بانک مرکزی آمریکا، در ۴ فوریه (۱۵ بهمن) اعلام کرد که قانون‌گذاران این کشور باید مشکلات مربوط به بدهی آن را حل کنند. طبق گزارش‌های موجود، در سال ۲۰۲۳ بدهی‌های آمریکا ۲.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌داد و تحلیلگران باور دارند که این نسبت در سال ۲۰۳۴ به ۳.۹ درصد می‌رسد. نیل ایروین (Neil Irwin)، نویسنده کتاب «Axios Macro»، باور دارد که این پیش‌بینی‌ها باعث می‌شود نرخ بهره فدرال رزرو کاهش یابد.

سرمایه‌گذاران چینی هم با کاهش شاخص PMI برای چهارمین ماه متوالی نگران شدند. به گزارش وب سایت AP News، بانک مرکزی چین در سه سال گذشته ذخایر نقدی بانک‌ها را کاهش داد اما در حال حاضر در تلاش است بازار املاک و مستغلات این کشور را از بدهی‌ بالای آن نجات دهد.

علاوه بر این معامله‌گران بعضی از سرمایه‌‌گذاری‌های با درآمد ثابت خود را فروخته‌اند. در نتیجه بازدهی اوراق خزانه دو ساله آمریکا به سقف خود در ماه گذشته رسیده و از ۴.۲۱ درصد در ۱ فوریه (۱۱ بهمن) تا ۴.۴۸ درصد افزایش یافته است. شاخص‌ «S&P ۵۰۰» هم در ۹ فوریه (۲۰ آبان) به بالای ۵٬۰۰۰ رسید و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. رشد این شاخص نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران دیگر نگران بحران اقتصادی آمریکا (حداقل در کوتاه‌مدت) نیستند. با وجود این، بدهی‌های آمریکا باعث شده است معامله‌گران بازارهای مالی روی دارایی‌های دیگری مثل اتریوم سرمایه‌گذاری کنند.

البته بازار ارزهای دیجیتال همچنان چالش‌های خاص خود را دارد؛ چون بازار سهام بیشتر سرمایه‌گذاران پرریسک را به خود جذب می‌کند. با این حال آن‌ها باز هم در تلاش هستند در دارایی‌های متنوعی سرمایه‌گذاری کنند. به نظر می‌رسد به همین خاطر P/E سهام شرکت‌هایی مثل انویدیا (Nvidia) و آمازون (Amazon) به قیمتی رسیده است که ۳۳ برابرِ سود پیش‌بینی‌شده آن‌ها در سال ۲۰۲۴ است. علاوه بر این میانگین نسبت P/E شاخص S&P ۵۰۰ هم ۲۲ برابر شده است. این بدان معنا است سهام شرکت‌های موجود در شاخص S&P ۵۰۰ به محدوده‌ای رسیده که تقریباً ۲۲ برابر بیشتر از درآمد پیش‌بینی‌شده آن‌ها در سال ۲۰۲۴ است.

رشد شبکه اتریوم

برای اینکه متوجه شویم تحلیل فاندامنتال هم از رشد قیمت اتریوم در ماه فوریه (بهمن) حمایت می‌کند یا نه، باید فعالیت‌های آنچین شبکه آن را بررسی کنیم. طبق گزارش‌های موجود، ارزش کل سرمایه قفل‌شده (TVL) اتریوم در ۹ فوریه (۲۰ بهمن) به ۱۶ میلیون  ETH رسید که رکورد جدیدی در ۱۱ ماه گذشته محسوب می‌شود و نسبت به ماه قبل ۱۹ درصد رشد کرده است. با این حال بیشتر این سرمایه‌ها وارد پروتکل «EigenLayer» شده و TVL آن از ۱.۱۵ میلیارد دلار در ماه قبل، به ۵.۵۸ میلیارد دلار در ۹ فوریه (۲۰ بهمن) رسیده است.

علاوه بر این تقاضای پلتفرم‌های لیکویید استیکینگ از جمله «Mantle LSP» و «Ether.fi» و سرویس‌های ییلد فارمینگ مثل «Pendle» هم افزایش یافته است. نکته مهم این است که کارمزدهای شبکه اتریوم همچنان بیشتر از بقیه شبکه‌ها است و تقاضای آن تغییری نکرده است. طبق گزارش وب سایت دیفای‌لاما (DefiLlama)، کارمزد ۱۰.۴ میلیون دلاری اتریوم در روز گذشته ۸ برابر بیشتر از کارمزدهای ترون (Tron) و ۱۲ برابر بیشتر از BNB Chain است.

یکی دیگر از نکات مثبت اتریوم، استاندارد جدید آن برای توکن غیرقابل‌تعویض است. این استاندارد «ERC-۴۰۴» نام دارد و به معامله‌گران اجازه می‌دهد مالکیت NFTهای در نتیجه استاندارد ERC-۴۰۴ می‌تواند فعالیت بخش NFTها و تقاضای ETH را افزایش دهد. علاوه بر این ارتقای دنکان در ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) به کاهش هزینه‌های شبکه‌های لایه دوم کمک خواهد کرد.

در نتیجه با خروج سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت، تلاش آن‌ها برای پیدا کردن دارایی‌های جدید و رشد شبکه اتریوم؛ معامله‌گران امیدوارند قیمت ETH از مقاومت ۲٬۷۰۰ دلار عبور کند و به رشد خود ادامه دهد.

 

منبع:

نوبیتکس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]