ثبت کمترین تورم مواد غذایی ۴ سال اخیر
ثبت کمترین تورم مواد غذایی ۴ سال اخیر

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در اردیبهشت امسال متوسط افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به اردیبهشت سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) به ۲۲.۷ درصد رسید که تقریبا در چهار سال اخیر کمترین رقم است.

به گزارش بازار، این موفقیت به دلیل افزایش تولید و مدیریت عرضه بوده است، به عنوان مثال نه تنها نیاز بازار در گروه پروتئین مرغ و تخم مرغ کاملا تامین شده است که جمهوری اسلامی ایران اکنون روزانه بیش از یک‌هزار تن از این محصول را صادر می‌کند.
برپایه این گزارش، سال گذشته تولید گندم نیز به رقم ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که بیش از چهار میلیون تن بیشتر از سال ۱۴۰۱ بود و این افزایش تولید در سال جاری نیز محقق خواهد شد.
همچنین در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر شد و با کاهش یک میلیارد دلاری واردات، تراز تجاری این بخش بیش از ۲ میلیارد دلار بهبود یافته که به طور قطع باعث رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سطح ملی شده است.
برپایه ارزیابی ها، توزیع موثر و مفید نهاده‌ها، ترویج و آموزش بهره برداران، برنامه‌ریزی قابل رصد و پیگیری در حوزه کشاورزی حاکم و سبب کاهش تورم در بخش تولید مواد غذایی شده است.
با توجه به سیاست رسمی دولت سیزدهم مبنی بر اقتصاد مردم‌پایه که از سوی شهید آیت الله رئیسی ابلاغ شده بود، نقش وزارت جهادکشاورزی نیز حمایتی، پشتیبانی کارها و رفع موانع از تولید بوده که سبب افزایش چشمگیر تولید مواد غذایی شده است.
از سوی دیگر بر اساس وزن‌های سبد کالا و خدمات مصرفی خانوار، نزدیک به ۷۱ درصد از کالاها و خدمات مصرفی مردم معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]