زمان واریز یارانه نقدی / دولت خیال مردم را راحت کرد
زمان واریز یارانه نقدی / دولت خیال مردم را راحت کرد

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در رابطه با علت تعویق در واریز یارانه‌های نقدی گفت: این کار برای نظم بخشیدن به پرداخت یارانه انجام شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، زمان اجرای هدفمندسازی یارانه‌ ها برای روز بیستم هر ماه تعیین شده است. در این روز، یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در ماه بهمن سال جاری، همزمان با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، صحبت‌ها درباره ارائه یارانه تشویقی به خانوارها صورت گرفت. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در راستای تشویق خانوارها به استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی، یارانه‌های تشویقی را در نظر گرفت. اما چند روز قبل از زمان واریز یارانه‌ها، به دلیل تعویق‌هایی که رخ داد، یارانه‌های نقدی پرداخت نشدند و واریز یارانه بهمن ماه به تعویق افتاد.

روز ۱۷ بهمن ماه و ۳ روز قبل از زمان واریز یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که یارانه بهمن ماه در زمان دیگری واریز خواهد شد.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که به منظور نظم بخشی هر چه بیشتر به پرداخت یارانه‌ها و مستمری‌های موضوع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، از این ماه پرداخت‌های این سازمان براساس زمان‌بندی ذیل انجام خواهد شد.

درحالی که سرپرستان خانوار روز بیستم بهمن ماه منتظر واریز یارانه نقدی بودند، طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در رابطه با علت تعویق در واریز یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار و تغییر در سیستم یارانه دهی گفت: این کار برای نظم بخشیدن به پرداخت یارانه انجام شده است. با توجه به اینکه چهار زمان برای پرداخت یارانه اشخاص متفاوت وجود دارد، از این پس هر کدام را طبق زمان‌بندی مشخصی پرداخت می‌کنیم که مشکلی وجود نداشته باشد.

گفتنی است، در ابتدای بهمن ماه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که مرحله جدید طرح ملّی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) در دهه فجر آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ سال آینده ادامه خواهد داشت. گفته می‌شود یارانه تشویقی در راستای توسعه بیشتر طرح کالابرگ الکترونیک اجرایی می‌شود.

پیشتر وزیر کار گفته بود: طرح جدید کالابرگ به‌مدت سه‌ماه برای تثبیت قیمت‌ها آغاز شده و تفاوت این با طرح سابق این است که یارانه تشویقی به ۲۲۰ هزار تومان افزایش داشت.

سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: طرح جدید کالابرگ به‌مدت سه‌ماه برای تثبیت قیمت‌ها آغاز شده و تفاوت این با طرح سابق این است که یارانه تشویقی به ۲۲۰ هزار تومان افزایش داشته و ۱۱ قلم کالا کدگذاری شده و به میزان وزن خرید، یارانه تشویقی داده می‌شود.

وی افزود: هم‌چنین شرط حداقل ۲۲۰ هزار خرید حذف شده و هرکس هر مقدار خرید کند، از یارانه تشویقی برخوردار خواهد شد؛ عیدی کارگران مشخص است و میزان آن معادل دو ماه حقوق دریافتی کارگر است و پرداخت خواهد شد یعنی اگر کارگری ۱۲ ماه مشغول کار بوده، معادل دو ماه حقوقش را به‌عنوان عیدی دریافت خواهد کرد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: عیدی بازنشستگان نیز طبق مصوبه هیات وزیران، ۲ میلیون و پانصد هزار تومان، برای همسر ۷۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان است که تأمین منابع صورت گرفته و پرداخت می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ هرچند روند کاهشی کالری دریافتی متوقف و تقریباً ثابت ماند، اما سرانه مصرف کالا‌های اساسی خانوار‌ها اعم از «گوشت قرمز و سفید»، نشان داد که هرچند مصرف گوشت قرمز کلیه دهک‌ها نسبت به سال ۹۹ افزایش یافته، اما روند مصرف گوشت سفید کمی متفاوت شده و میزان مصرف خانوار‌های دهک‌های کم درآمد، پایین آمد و دهک اول ۱۳ درصد و دهک دوم ۱۰ درصد مصرف گوشت سفید خود را کاهش دادند، اما مصرف دهک‌های پردرآمد به جز دهک نهم تغییر چندانی نیافت.

اما از سال ۱۴۰۱ و به دنبال حذف ارز ترجیحی، طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» در حالی در راستای افزایش رفاه اجرا شده که خانوار‌های سه دهک اول، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم درآمدی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه دریافت می‌کنند. هرچند قرار بود این یارانه بر روی سفره غذایی خانوار‌ها بنشیند و به نوعی تورم ایجاد شده بر روی اقلام اساسی خوراکی را پوشش دهد و از همین رو مقرر شد پرداخت این یارانه‌ها به صورت نقدی تنها به مدت دو ماه اجرا شود و پس از آن در بستر جدیدی، کالابرگ در اختیار مردم قرار گیرد تا افراد با کارت بانکی به فروشگاه مراجعه و مقدار مشخص کالا را با قیمت مشخص دریافت کنند، اما به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها برای ارائه کالا‌های اساسی، خانواده‌ها این مبلغ را هر جایی که خودشان تشخیص می‌دادند مصرف کردند.

منبع:

اکونگار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]