موتور بازار دیفای روشن شد / افزایش قیمت توکن های DeFi
موتور بازار دیفای روشن شد / افزایش قیمت توکن های DeFi

قیمت یونی‌سواپ (UNI) طی ۲۴ ساعت گذشته افزایشی بیش از ۷۰ درصدی داشته است. این افزایش قیمت، به اعلام مکانیزم جدید پاداش‌دهی به دارندگان توکن UNI نسبت داده می‌شود.

پس از اینکه توکن‌های هوش مصنوعی برای مدتی در بازار یکه‌تازی کردند، به نظر می‌رسد اکنون توکن‌های حوزه دیفای (DeFi) نیز در حال جلب توجه جامعه ارز دیجیتال هستند.

در همین راستا، توکن‌های محبوب این حوزه یک روند صعودی خوب را تجربه می‌کنند که می‌تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و موجب بهبود وضعیت کلی بازار کریپتو شود.

قیمت یونی‌سواپ (UNI) طی ۲۴ ساعت گذشته افزایشی بیش از ۷۰ درصدی داشته است. این افزایش قیمت، به اعلام مکانیزم جدید پاداش‌دهی به دارندگان توکن UNI نسبت داده می‌شود.

در پی اعلام این خبر، طی مدت کوتاهی، حجم معاملات توکن‌های محبوب دیفای در کنار توکن UNI افزایش یافت که منجر به افزایش قیمت آنها شد.

به عنوان مثال، قیمت کوتی (COTI) بیش از ۴۰ درصد، سوشی‌سواپ (Sushiswap) بیش از ۳۰ درصد، وان‌اینچ (۱INCH) حدود ۲۰ درصد، ریدیوم (RAY) حدود ۱۹ درصد و کامپاند (COMP) حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ داده‌ است که قیمت ارزهای دیجیتال برتر مانند بیت کوین و اتریوم تقریباً ثابت بوده است.

انتظار می‌رود توکن‌های دیفای و هوش مصنوعی، در کنار هم در چرخه صعودی آتی رشد کنند و سقف‌های جدیدی‌ را به ثبت برسانند.

دیفای (DeFi) چیست؟

واژه دیفای از ترکیب انگلیسی Decentralized Finance گرفته شده که به معنای فایننس غیرمتمرکز است. این مفهوم، برای توصیف هرگونه خدمات مالی غیرمتمرکز، از ارز دیجیتال گرفته تا بلاکچین، به کار می‌رود و هدف اصلی آن، از بین بردن واسطه‌های مختلف در معاملات رمزارزها است. در حقیقت DeFi زیرمجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) محسوب می‌شود که به طور ویژه بر امور مالی مبتنی بر قراردادهای هوشمند تمرکز دارد. امروزه اکثر پروژه‌ های دیفای در بستر بلاکچین اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس فعالیت دارند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

«دیفای مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های کاربردی برای انجام امور مالی غیرمتمرکز است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند دسترسی بهتری به دارایی خود داشته باشند.»

متمرکز بودن امور مالی یک کشور، به این معناست که بازار مالی آن تحت مدیریت کامل مقامات و بانک‌ مرکزی قرار دارد. در دنیای امروز، فایننس غیرمتمرکز شرایطی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که باعث کمرنگ‌تر شدن سیستم‌های مالی سنتی و دخالت دولت‌ها می‌شود. بنابراین با ظهور این نوآوری سیستم‌های مالی، مستقل از دولت و بانک مرکزی عمل می‌کنند. به طوری که سرمایه‌گذاران کنترل مستقیم بر دارایی خود دارند. به این خدمات مالی، فایننس (وثیقه) یا امور مالی غیرمتمرکز گفته می‌شود.

امروزه افراد بسیاری در کشورهای توسعه‌یافته، به دلیل دسترسی آسان به خدمات مالی، اهمیت این موضوع را دست کم می‌گیرند. در حالی که در برخی کشورها اگر مردم علاقه‌ای هم به امور مالی داشته باشند، به راحتی به آنها دسترسی نخواهند داشت. دیفای، شرایطی را ایجاد کرده تا تمام مردم جهان فارغ از نژاد، کشور یا مقدار سرمایه‌ای که در اختیار دارند، بتوانند دسترسی یکسانی به امور مالی غیرمتمرکز داشته باشند. آینده دیفای از این جهت بسیار قابل توجه است.

موضوع دیگری که شاید نادیده گرفته شود، هزینه انتقال وجه به سایر کشورهاست. این مشکل توسط مهاجرانی که برای خانواده خود پول می‌فرستند، بیشتر قابل درک است. در سیستم‌های مالی سنتی، برای انتقال وجه به سایر کشورها واسطه‌های زیادی درگیر می‌شوند. در نتیجه هزینه انجام تراکنش بالا می‌رود. اما با کمک دیفای، هیچ واسطه‌ای در کار نیست. بنابراین، هزینه این تراکنش‌ها به مقدار چشمگیری پایین می‌آید و تمام اقشار جامعه در کشورهای مختلف می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.

همانطور که گفتیم‌، در فایننس غیرمتمرکز، هر سرمایه‌گذار مسئول اصلی حفظ سرمایه خودش است و امور مالی بدون نیاز به تایید بانک مرکزی انجام می‌شود. این موضوع تاثیر زیادی در افزایش امنیت تراکنش‌ها و حفظ حریم خصوصی کاربران دارد.

در دیفای هیچ بانک و نهاد مرکزی وجود ندارد که بعد از انجام معامله آن را بی‌اعتبار بخواند یا به هر دلیلی خدمات مالی را به برخی افراد ارایه ندهد. معاملات در بلاکچین‌های دیفای به طور پیوسته انجام می‌شود و هر فرد در هرجای دنیا با دسترسی به اینترنت، می‌تواند در این معاملات شرکت کند.

 

منبع:

رمزارز نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]