راهنمای صفر تا صد دریافت خسارت تصادفات / کروکی بر خط عملیاتی نمی‌شود
راهنمای صفر تا صد دریافت خسارت تصادفات / کروکی بر خط عملیاتی نمی‌شود

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که کروکی برخط در حال حاضر از دیدگاه ما نهایی شده است و او فکر می‌کند که تا سه ماه اول سال ۱۴۰۳، خدمات کروکی برخط در سراسر کشور در دسترس قرار خواهد گرفت.

مجید مشعلچی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، اظهار داشت: پیشرفت کروکی برخط بسیار قابل قدردانی است. هنگامی که این طرح راه‌اندازی می‌شود، با محدودیت سخت‌افزاری مواجه می‌شویم و مجبوریم تعدادی سخت‌افزار را تهیه و آن‌ها را بهبود دهیم و در اختیار ماموران راهور قرار دهیم.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: اکنون طرح کروکی برخط در مرحله استقرار است و در حال شناسایی باگ هستیم و به شکل غالب هم در خیلی از استان‌ها در حال اجراست، اما خوب در این بین بخش‌هایی هم وجود دارد که هنوز در آن کروکی برخط عملیاتی نشده است. به‌ طور مثال در برخی استان‌ها کروکی برخط در مراکز استان عملیاتی شده و در شهرستان‌های آن هنوز عملیاتی نشده، اما به طور کل طرح کروکی برخط مستقر شده و تنها توسعه طرح باقی مانده است.

مشعلچی در ادامه عنوان کرد: مجدد تاکید می‌شود که کروکی برخط اکنون از نظر ما نهایی شده و فکر می‌کنم تا سه ماه اول سال ۱۴۰۳ چتر کروکی برخط روی کل کشور باز شود.

نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در مراجعه به اداره بیمه

نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در مراجعه به اداره بیمه، بسته به اینکه تصادف، خسارتی باشد یا جانی و جرحی، متفاوت خواهد بود. لذا در ادامه، هر یک از این موارد را به تفکیک، توضیح خواهیم داد که توضیح آن ها، به شرح زیر می باشد:

در تصادفات خسارتی که صرفا، به خودرو، آسیب وارده شده نه سرنشین، معمولا پلیس راهنمایی رانندگی، در محل وقوع حادثه، حضور پیدا کرده و با کشیدن کروکی، مقصر تصادف را مشخص می کند. پس از این، اگر اتومبیل طرف مقصر بیمه باشد، باید به اداره بیمه گر مراجعه کرد.

با مراجعه به بیمه، اداره بیمه، توسط کارشناس، اقدام به تعیین خسارت کرده و تا سقف تعهد بیمه گزار، خسارت را به زیان دیده پرداخت می نماید. چنانچه میزان خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، بیشتر از سقف بیمه ماشین باشد، راننده مقصر، شخصا باید، نسبت به پرداخت آن، اقدام کند.

شایان ذکر است، در حال حاضر، اکثر شرکت های بیمه، خسارات مربوط به افت قیمت را جزو خسارات اصلی، تلقی نکرده و پرداخت آن را تقبل نمی کنند. بنابراین، راننده مقصر، شخصا باید، نسبت به پرداخت این امر، اقدام کند و پرداخت نکردن افت قیمت ماشین، تنها در صورت رضایت صاحب خودرو آسیب دیده و یا عدم تعلق افت قیمت به خودرو آسیب دیده، ممکن خواهد بود.

مستفاد از ماده ۱۵ قانون بیمه، بیمه گزار باید، حداکثر ظرف‌ پنج روز از تاریخ اطلاع خود از وقوع حادثه، شرکت بیمه‌ گر را از این امر، مطلع سازد، در غیر این صورت، بیمه گر، مسئول پرداخت نخواهد بود؛ مگر آنکه بیمه‌ گزار، ثابت کند به واسطه برخی حوادث، نظیر حوادث قهری یا آسیب خود فرد، در تصادف رانندگی، امکان اطلاع به بیمه گر، وجود نداشته است.

همچنین، مستفاد از ماده ۳۶ قانون بیمه، راننده آسیب دیده، یا راننده مقصر، حداکثر، دو سال از زمان وقوع حادثه، مهلت دارند تا در خصوص پرداخت یا دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، از محل بیمه فرد مقصر در تصادف، شکایت کرده و خسارات وارده را از بیمه مطالبه نمایند.

نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی جرحی و جانی، در مراجعه به بیمه

نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، در تصادفات جانی و جرحی، از اداره بیمه، بدین صورت خواهد بود که ابتدا، اولیای دم یا مجنی علیه، باید، با ثبت شکواییه و از طریق دادگاه، جهت محاسبه دیه و صدور حکم به پرداخت آن، اقدام نمایند و سپس، برای دریافت خسارت، به بیمه، مراجعه کنند.

مستفاد از ماده ۳۲ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، ولی دم، وراث یا مجنی علیه، تنها ۲۰ روز بعد از صدور رای قطعی و مشخص شدن مبلغ خسارت، فرصت خواهند داشت تا جهت دریافت خسارت، به بیمه، مراجعه کنند. بعد از گذشت مهلت مقرر، اداره بیمه، مبلغ خسارت را به حساب صندوق خسارت های بدنی دادگستری، واریز خواهد کرد و افراد فوق الذکر، باید به این مرجع، برای دریافت خسارت، مراجعه کنند.

نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در مراجعه به دادگاه

در قسمت قبل، مراحل و نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در مراجعه به بیمه را توضیح دادیم و در این بخش از مقاله، قصد داریم، نحوه و مراحل انجام این امر را در مراجعه به دادگاه، توضیح دهیم و بگوییم که نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در مراجعه به دادگاه چگونه است.

اگر بین مقصر و زیان دیده از تصادف رانندگی، بر سر میزان خسارت توافق حاصل نشود و یا مقصر، همکاری لازم را در پرداخت مازاد خسارت، نسبت به سقف بیمه نکند، زیان دیده می تواند، بسته به میزان خسارت، برای شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف، از طریق شورای حل اختلاف و یا دادگاه اقدام نماید. (اگر میزان خسارت، تا ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع صالح برای رسیدگی، شورای حل اختلاف و در مبالغ بیشتر از ۲۰ میلیون تومان، مرجع رسیدگی، دادگاه حقوقی، خواهد بود.)

برای این امر، زیان دیده باید، پس از تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا و احراز هویت ثنا، همچنین، بعد از تنظیم دادخواست مطالبه خسارت خود، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت نماید و در صورت لزوم، جهت تعیین دقیق میزان خسارت، تقاضای ارجاع امر به کارشناسی را داشته باشد.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، بسته به اینکه میزان خواسته، تا ۲۰ میلیون تومان است یا بیشتر از آن، دادخواست را به شورای حل اختلاف یا دادگاه، ارجاع خواهند کرد. دادگاه یا شورای حل اختلاف، با ارجاع موضوع به کارشناسی و بعد از دریافت نظر کارشناس، اقدام به صدور رای می نماید و محکوم علیه، ملزم به اجرای رای خواهد بود.

بعد از قطعی شدن رای و در صورت استنکاف و خودداری محکوم علیه از اجرای محتوا و مفاد آن، محکوم له می تواند، از شعبه صادر کننده رای بدوی، درخواست صدور اجرائیه نماید تا با ابلاغ اجرائیه به محکوم علیه، وی در مهلت مقرر، ترتیبی برای پرداخت، تعیین کند.

اگر تصادف رانندگی، علاوه بر خسارت بر خودرو، بر سرنشینان خودرو نیز، ضرر و خسارت وارد کند یا منجر به کشته شدن آن ها شود، حسب مورد، مجنی علیه (زیان دیده از جرم)، همچنین، اولیای دم و ورثه شخص کشته شده، می توانند، اقدام به شکایت از راننده مقصر نموده و مطالبه دیه نمایند.

این عمل، با تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا و سپس، ثبت شکوائیه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ممکن می باشد.

پس از ثبت شکایت، دادگاه کیفری، به پرونده جرم تصادف، رسیدگی کرده و در خصوص دیه مجنی علیه یا مقتول، رای مقتضی را صادر خواهد کرد و راننده مقصر، ملزم به پرداخت دیه تعیین شده، در تاریخ مقرر در حکم، می باشد. شایان ذکر است اگر در تصادف، هم خسارت به خودرو و هم آسیب به جان و بدن سرنشینان، وارد شده باشد، شاکی می تواند، هم زمان با ثبت شکوائیه، از دادگاه، محاسبه میزان خسارات وارده به خودرو و صدور حکم در خصوص آن را نیز درخواست کند.

منبع:

تحلیل بازار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]