رشد بورس با اهرم دلار
رشد بورس با اهرم دلار

اکوایران: روز قبل شاخص هم‌وزن حدود نیم درصد رشد کرد ولی در نقطه مقابل شاخص کل با رشد ۱.۵ درصدی تقریبا سه برابر هم‌وزن تقویت شد، که با توجه به استقبال از سهام دلاری به نظر می‌رسد رشد بیشتر شاخص کل تحت تأثیر سهام دلاری بوده‌است.

در حالیکه ادعا می‌شود دلار بالاتر از ارزش ذاتی خودش معامله می‌شود و این روزها این صحبت را درباره بسیاری از بازارها می‌توان شنید، ولی بازار سرمایه از معدود بازارهایی است که همه بر ارزان بودن آن تاکید دارند.

رکود بورس که از دهه آخر اردیبهشت‌ماه شروع شده تا دهه اول اسفند ادامه‌دار بود و به نظر می‌رسد بازار سرمایه از فردای انتخابات توانسته کمی نفس بکشد.

قیمت دلار مدتی است که بر مدار افزایش قرار گرفته‌است و خودش را به حوالی سقف سالانه خود رسانده است. در چنین شرایطی روز قبل در بازار سرمایه گروه نفتی در صدر ارزش معاملات قرار گرفت. گروه نفتی لیدر شاخص‌ساز و نماینده سهام دلاری بازار سرمایه است، به نظر‌ می‌رسد باتوجه به رسیدن دلار به محدوده سقف قیمتی خود،‌ سهام دلاری مانند گروه نفتی و گروه پالایشگاهی مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

روز قبل شاخص هم‌وزن حدود نیم درصد رشد کرد ولی در نقطه مقابل شاخص کل با رشد ۱.۵ درصدی تقریبا سه برابر تقویت شد، که با توجه به استقبال از سهام دلاری به نظر می‌رسد رشد بیشتر شاخص کل تحت تأثیر سهام دلاری بوده‌است.

از نظر تکنیکال هم شاخص کل هم‌وزن به محدوده مقا‌ومتی رسیده که می‌تواند رشد کمتر شاخص کل هم‌وزن را توجیه کند.

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه این روزها بهبود یافته و هم‌جهت با بازار سرمایه در حرکت است، اتفاقی که جایگاه بازار سرمایه را در محدوده‌های قیمتی فعلی تایید می‌کند و امید به ادامه روند افزایشی را در  میان اهالی بازار تقویت می‌کند.

پیام شبانه تتر

قیمت دلار در معاملات روز قبل افزایش یافت، بررسی‌ رفتار دلار در سال‌های گذشته تأیید می‌کند که در اسفندماه غالبا دلار یک‌ رشد مختصر را تجربه کرده است، که ناشی ازتقویت نقدینگی پایان سال و تقاضای شب عید است.

هرچند تحلیلگران سیاسی معتقدند اگر ترامپ رییس جمهور شود در بلند ‌مدت چون توانایی او در ایجاد اجماع علیه کشور از دموکرات‌ها ضعیف‌تر است، برای ایران بهتر است ولی بازار ارز نشان داده است که در کوتاه‌مدت نسبت به حضور ترامپ حساس است، نوسانات قیمت دلار در آبان‌ماه سال ۹۹ همزمان با اعلام نتایج انتخابات در آمریکا، این موضوع را تایید می‌کند، به همین خاطر قیمت دلار در معاملات روز قبل تحت تأثیر تایید صلاحیت ترامپ افزایش یافت.

در معاملات شبانه،‌ قیمت تتر کاهش یافته است و یک کانال قیمتی به عقب برگشته است این اتفاق به عنوان سیگنال توقف به دلار در ساعات ابتدایی معاملات روز جاری است که حتی می‌تواند به کاهش دلار منجر شود.

 مانع رشد قیمت سکه

نوسانات افزایشی اونس جهانی طلا حال بازار طلا را بهتر کرده‌است. روز قبل قیمت طلا و سکه رشد کرد ولی به نظر می‌رسد عرضه سکه در روز جاری در مرکز مبادله، مانعی در برابر روند صعودی دلار و طلا باشد. در معاملات پشت خطی تتر عقب کشیده است و عرضه سکه در روز جاری شرایط را برای معامله‌گران بازار طلا پس از عقب نشینی تتر سخت‌تر می‌کند.

سکه رفاه به محدوده سقف قیمتی اردیبهشت ‌ماه رسیده است و با توجه به عرضه سکه در صورتی که محرک افزایشی بازار را تحریک نکند اصلاح سکه رفاه از محدوده فعلی محتمل به نظر می‌رسد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]