پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 46975
  • 03 دسامبر 2023 - 20:13
  • 101 بازدید
  • ۰ دیدگاه

بورس تاریخ ساز می‌شود؟/ تتر ساز مخالف زد

بورس تاریخ ساز می‌شود؟/ تتر ساز مخالف زد
بورس تاریخ ساز می‌شود؟/ تتر ساز مخالف زد

اکوایران: باید دید بازار سرمایه موفق می‌شود که با شکست مقاومت دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برای بورس تاریخ‌سازی کند یا مقاومت مذکور همچنان به عنوان مقاومت تاریخی باقی خواهد ماند؟

در مرداد سال ۹۹ شاخص کل بورس به مقاومت رسید، پس از خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت سال ۹۷ بازار سرمایه در آن زمان در ابتدا با افزایش سطح ریسک‌ها رخ منفی به خود گرفت ولی با افزایش نرخ ارز و رشد تورم بازار بورس با پشتوانه تورم و افزایش قیمت دلار صعودی شد، شاخص کل از تابستان سال ۹۷ وارد روند صعودی شد و این روند افزایشی تا تابستان سال ۹۹ ادامه داشت.

وضعیت مثبت بورس و روند صعودی آن به مرور سایر بازارها را در کسب بازدهی کنار زد و کام سهامداران شیرین شد، میزان بازدهی در بورس به مرور فعالان سایر بازارها را به خود جذب کرد و در نهایت مردم معمولی هم جذب بورس شدند.

در آخر هم جاماندگان از بازار با دعوت رسمی مسولان همه چیز خود را به بورس آوردند، شاخص کل در فاصله خرداد تا مرداد سال ۹۹ بیش از دو برابر رشد کرد و برخی مردم با تصور آنکه بورس همیشه همینطور است همه چیز خود را به بازار سرمایه آوردند.

در نهایت در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بازار سرمایه روی ناخوش خود را به مردم نشان داد، بازار سرمایه فرو ریخت و سرمایه‌های مردم در یک روند نزولی و رکودی گرفتار شد.

گرفتاری بورس در رکود

در حالی‌که تورم در سایر بازارهای از مسکن و طلا و ارز گرفته تا خوراکی و پوشاک می‌تاخت، حباب بازار بورس در حال تخلیه بود و همراه با خروج پول از بورس و کاهش شاخص کل، سرمایه‌ها و اعتماد نسبت به بورس کاهش یافت.

همین مسئله به رکود در بازار دامن زده و به همین‌خاطر است بازار سرمایه تا کنون نتوانسته بالای مقاومت سال ۹۹ تثبیت دهد و ماندگار شود.

بازار سرمایه در آبان سال قبل شروع به افزایش کرد؛ از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی با افزایش بیش از دو برابری به کانال دو‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی رسید. اما پس از اصلاح، کانال دو‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را از دست داد.

وضعیت این روزهای بازار سرمایه ولی با سال ۹۹ متفاوت شده و افزایش تورم، رشد ارزش دارایی شرکت‌ها و رشد سودآوری شرکت‌ها را جذاب کرده‌است.

نسبت قیمت به سودآوری شرکت‌‌ها‌ به حدی رسیده که سود سالیانه برخی از شرکت‌ها بیشتر از سود صندوق‌ها و بانک‌هاست‌. حال در شرایطی که تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه زیر ارزش ذاتی است، تا کنون نتوانسته بالای مقاومت سال ۹۹ تثبیت شود و اکنون در آستانه رسیدن به این مقاومت است. مقاومت تاریخی شاخص کل در ابتدای کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی است و تثبیت شاخص کل در بالای این محدوده امیدها را به ادامه روند صعودی بازار سرمایه زنده می‌کند باید دید بازار سرمایه موفق می‌شود که با شکست مقاومت دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برای بورس تاریخ‌سازی کند یا مقاومت مذکور همچنان به عنوان مقاومت تاریخی باقی خواهد ماند؟

در دیدبان روز قبل از لزوم افزایش ارزش معاملات خرد برای رشد بورس گفته شد و برای دومین روز متوالی ارزش معاملات شاخص کل در بالای محدوده شش هزار میلیارد تومان قرار گرفت که تداوم این وضعیت برای بورس شرایط مطلوبی را رقم خواهد زد.

سکه به بالای مقاومت مهم رسید

در حالیکه بازار جهانی در تعطیلات پایان هفته است و معاملات جهانی انس طلا بسته‌شده، قیمت طلای داخلی با اهرم انس جهانی طلا افزایشی شد.

پس از صحبت‌های پاول، انتظارات سیاست‌های انقباضی معامله‌گران از فدرال رزرو تعدیل شد و با کاهش شاخص دلار طلای جهانی روند صعودی گرفت و تنها ۴ دلار با مقاومت تاریخی خود فاصله دارد.

در داخل نیز در شرایط رکودی درهم در تعطیلات امارات، دلار نیز ثابت است ولی سکه امامی مانند پیش بینی دیدبان قبل توانست به بالای مقاومت‌ مهم بیست‌و‌نه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سرک بکشد.

تتر ساز مخالف زد

روز قبل قیمت تتر به کمتر از قیمت دلار در بازار آزاد رسید این درحالیست که تتر غالبا بالاتر از بازار آزاد معامله می‌شد ولی دیروز ساز مخالف زد. ادامه چنین شرایطی، معاملات تتر می‌تواند مانع از ادامه روند طلا مانند روز قبل شود.

طلای آب‌شده نیز با گپ مثبت باز شد و در آستانه محدوده یازده میلیون تومانی قرار دارد، اگر روند صعودی طلا ادامه دار باشد مقاومت ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را پیش رو دارد که سری قبل موفق به تثبیت بالای آن نشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکورد سود خالص شرکت تتر در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ 02 مه 2024

رکورد سود خالص شرکت تتر در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴

اکوایران: شرکت تتر اعلام کرده سود خالص این شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی به ۴/۵۲ میلیارد دلار رسیده که یک رکورد برای این شرکت محسوب می‌شود.

02 مه 2024

بده‌بستان صندوق‌های طلا و درآمد ثابت در روزهای اخیر

بازار ارز و سکه از مرزهای مقاومتی عقب نشستند و قیمت دلار، سکه، درهم و طلای آبشده به کانال پایین‌تر برگشتند.  تحرکاتی که در سمت صندوق‌های طلا و صندوق درآمد ثابت در حال رخ دادن هستند  هم این گزاره‌ را تقویت می‌کند که بازار تا هفته بعد جان افزایش ندارد. در طی سه روز گذشته […]

آتش‌بس در بازار طلا/ کف و سقف حباب سکه چند است؟ 01 مه 2024

آتش‌بس در بازار طلا/ کف و سقف حباب سکه چند است؟

اکوایران: احتمال آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی افزایش محسوسی یافته است. همین خبر در کنار انتظارات از تصمیم فدرال رزرو، اونس جهانی طلا را نزولی کرد. در طرف دیگر و در ایران نیز بهانه التهابات بازار ارز که مدتی تحت تأثیر افزایش تنش‌های ژئوپلتیک منطقه‌ای بود با این خبر از دست می‌رود، به همین خاطر آتش بس در روز جاری از کانال اونس و دلار به بازار طلا رسید.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.