خوش‌بینی وال‌استریت به لیر: ورق اسکنانس ترکی برمی‌گردد؟
خوش‌بینی وال‌استریت به لیر: ورق اسکنانس ترکی برمی‌گردد؟

اکوایران: سیتی‌گروپ و جی‌پی مورگان در میان موسساتی قرار دارند که خرید لیر ترکیه در معاملات آتی را توصیه می‌کنند.

به گزارش اکوایران،‌ شرکت‌های خدمات مالی و بانکداری سیتی‌گروپ و جی‌پی مورگان در میان بانک‌هایی قرار دارند که خرید لیر ترکیه را توصیه می‌کنند.

به نوشته بلومبرگ، این بانک‌ها در حالی این توصیه را مطرح می‌کنند که تفاوت قیمت لیر در داخل ترکیه و خارج از این کشور در حال افزایش است و همین امر نشان می‌دهد استفاده از ابزار مشتقه برای لیر ترکیه توسط سرمایه‌گذاران خارجی افزایش یافته است.

لیر طی امروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) تا ۰/۸ درصد در برابر دلار آمریکا افزایش ارزش داشت و رکورد رشد خود در برابر دلار را به سه روز رساند. بازده ضمنی شبانه برای لیر در بازارهای خارج از ترکیه،‌ ۴۵/۵ درصد بود که پایین‌تر از سطح ۵۲/۵ درصدی بازده ضمنی برای این ارز در داخل ترکیه در روز جمعه (۷ اردیبهشت)‌ بوده است. تفاوت بازده ضمنی برای لیر در خارج از ترکیه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خارجی در حال خریداری لیر در برابر دلار هستند یا به بستن شورت‌ پوزیشن‌های لیر می‌پردازند.

کارشناسان سیتی‌گروپ اعلام کرده‌اند: «ما درحال فروش قراردادهای آتی ۶ماهه جفت ارز دلار/لیر هستیم چرا که معتقدیم در ماه‌های آینده ممکن است جریان نقدی بهتری را جذب کنیم. البته این روند به ادامه رویه فعلی بانک مرکزی ترکیه برای مهار تورم بستگی دارد.»

رویکرد خوش‌بینانه سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به لیر نشان‌دهنده یک تغییر قابل توجه و مثبت برای پول ملی ترکیه است که طی ۱۱ سال گذشته در برابر دلار آمریکا با کاهش ارزش روبه‌رو شده و در سال جاری میلادی نیز ۹ درصد از ارزش خود را از دست داده است. با این حال،‌ هرگونه کاهش ارزش بالقوه لیر ممکن است محدود باقی بماند زیرا بانک مرکزی ترکیه تصمیم دارد به بازسازی ذخایر ارزهای خارجی خود بپردازد.

یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده: «پس از جلسه پیشین بانک مرکزی ترکیه برای نرخ بهره، بازارهای محلی در شرایط آرامی قرار دارند و در انتظار داده‌های تورمی ماه آوریل هستند که طی چند روز آینده منتشر می‌شود.»

«فاتح کاراهان» – رئیس بانک مرکزی ترکیه – در اوایل ماه جاری میلادی وعده داد هر آنچه که لازم باشد برای مهار تورم انجام خواهد داد و این سیگنال را ارسال کرد که در صورت نیاز، نرخ بهره باز هم افزایش می‌یابد. این اظهارنظر باعث اطمینان بازار از این موضوع شد که ترکیه برای پایین آوردن نرخ تورم جدی است. نرخ تورم ترکیه تا ماه می، در مسیر عبور از سطح ۷۰ درصد قرار دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]