وضعیت قیمت دلار در سال آینده روشن شد / ارز هم مانند کالا گران می شود؟
وضعیت قیمت دلار در سال آینده روشن شد / ارز هم مانند کالا گران می شود؟

کاووسی گفت: ما همه ساله در ماه های منتهی به پایان سال میلادی و پایان سال شمسی تقاضاهای بیشتری در بازار داریم و این افزایش تقاضا نرخ دلار را صعودی می کند.

بازار ارز در هفته های اخیر با نوسان هایی به سمت صعودی روبرو بوده است. دلار، به عنوان ارز پایه یا ارز رایج بین ‌المللی، نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند و همچنین در کشور ما نیز دلار نقش استراتژیک دارد. فعالیت اقتصادی و تجاری و امرار معاش روزانه ما گره به دلار خورده است و بنابراین به صورت مداوم فعالان اقتصادی تغییرات نرخ ارز، مخصوصا قیمت دلار را دنبال می کنند.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی و تحلیل گر بازارهای مالی به بررسی عوامل موثر بر قیمت دلار و همچنین پیش بینی در مورد وضعیت پیش رو درباره نرخ ارز پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

افزایش تقاضای ارز در پایان سال

یوسف کاووسی؛ کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ما همه ساله در ماه های منتهی به پایان سال میلادی و پایان سال شمسی تقاضاهای بیشتری در بازار داریم و این افزایش تقاضا نرخ دلار را صعودی می کند. در هفته های آخر بهمن و قبل از آن، مسائل سیاسی بیشتر از مسائل اقتصادی در بازار دلار تاثیرگذار بوده است. از منظر اقتصادی نیز به دلیل نزدیک شدن به پایان سال و تسویه حساب های مالی اثرگذاری هایی را شاهد هستیم.

وی افزود: مشکلات ارتباط و تعامل با دنیا نیز وجود دارد. سال نو چین را داشتیم که مصادف با بیش از ۱۰ روز تعطیلی بود. مشکلاتی با کشور امارات در زمینه دِرهم داشتیم که باز بر بازارها اثر گذار است. امارات هم از لیست خاکستری اف ای تی اف خارج شد و این نشان دهنده این است که فشارها بر ما بیشتر خواهد شد و راه مبادلاتی ما از طریق امارات محدودتر می شود. در بهمن ماه مشکلاتی در زمینه صادرات با عراق داشتیم و صادرکنندگان با کردستان عراق به مشکل خوردند و اجازه داده نشد صادرات کالاهای ما با آن بخش انجام شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه  اظهار کرد: در بخش دولت مرکزی عراق، تحت فشار اقلیم کردستان و امریکا دچار مشکلاتی هستیم. علاوه بر آن مصوبه یا بخشنامه جدید خروج حدود ۸ بانک عراق از چرخه دلار و چند بانک خصوصی دیگر که برای ایران کار می کردند و تبادلات مالی برای ما انجام می دادند و تحریم را دور می زدند، با ادامه فعالیت شان مخالفت شد. علاوه بر آن مشکلات جنگ غزه و مسائل دریای سرخ و عموما تغییرات سیاسی تاثیر بسزایی بر اقتصاد ما داشته و همواره خواهد داشت. تمام موارد گفته شده دست به دست هم داده است و منجر به صعود قیمت دلار در هفته های اخیر شده است و تا زمانی که این مسائل حل نشود ما تداوم رشد صعودی در نرخ دلار را خواهیم داشت.

نقش سیاست های بانک مرکزی بر نرخ دلار

کاووسی اشاره کرد: سیاست های بانک مرکزی قطعا بر کنترل نرخ ارز اثر دارد. به شرطی که بانک مرکزی توانایی ورود به بازار را داشته باشد و تقاضاها را پاسخ بدهد. اما بانک مرکزی به جای اینکه ورود به بازار کند و تقاضاها را جواب بدهد، تقاضاها را محدود کرده است و به هر حال این اقدام هم قسمتی از سیاست بانک مرکزی است. از طرفی، سپرده های ۳۰ درصدی مطرح شد تا بتواند نقدینگی را از بازار به پارکینگ بانک ها ببرد تا مانع حمله سرمایه گذاران به بازار ارز و طلا شود. البته این سیاست اثر موقتی خواهد داشت، چون این سیاست مخالفان زیادی در دولت دارد و البته موافقانی نیز دارد. از طرفی به دلیل عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت این سیاست با تاثیر موقت روبرو است.

نرخ دلار تحت تاثیر مسائل روانی است

وی در ادامه گفت: نرخ ارز در کشور ما بیشتر از مسائل روانی تاثیر می گیرد و همواره تحت تاثیر مسائل سیاسی دچار نوسان می شود. مثلا در سال های اخیر هر وقت صحبتی در مورد تغییر در برجام شنیده شده است حتی قبل از اینکه آن اتفاق مورد نظر را شاهد باشیم، با نوسان در بازار ارز روبرو بودیم. یا همواره شاهد بودیم زمانی که خبر از مذاکرات آمریکا با ایران می شود، قبل از اینکه این اتفاق صورت بگیرد، اثرگذاری آن را بر بازار دلار شاهد بودیم. در مجموع تغییر و تحولات سیاسی بسیار بر بازار دلار تاثیر گذار است و متاسفانه ما در مرکز تحولات سیاسی دنیا هم قرار گرفتیم.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در مورد جنگ اوکراین و روسیه پای ایران را وسط می کشند و همچنین در مورد جنگ غزه و اسرائیل این اتفاق را می بینیم و کلا هر اتفاقی در دنیا رخ می دهد، اثرگذاری آن را در کشورمان شاهد هستیم و تمام این اتفاقات بر بازارهای داخلی ما اثر گذار است و نمی توانیم بگوییم ثبات در اقتصاد کشورمان وجود دارد و وضعیت آینده این اقتصاد را پیش بینی کنیم و براساس آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

عدم ثبات اقتصادی در کشور

کاووسی عنوان کرد: همواره در تحلیل ها و پیش بینی های انجام شده تاکید کردیم که تمام این موارد به شرطی خواهد بود که یک اتفاق غیرمنتظره در سیاست و اقتصادمان نیفتد، می توان بر پیش بینی ها اتکا کرد. برخی در زمان دلار ۵۳ هزار تومانی این سوال را می پرسیدند که ارز بخریم یا خیر؟ پاسخ به این سوال منوط به عوامل مختلفی است. همان طور که شاهد بودیم مثلا با پرتاب دو موشک به عراق یا پاکستان، تمام تحلیل ها در مورد بازار ارز تغییر کرد. یا پایگاه امریکا در کشوری مورد اصابت قرار گرفت و یا امریکا جواب حمله را بدهد، تمام این موارد سیاسی بر بازار ارز اثرگذار است. بنابراین پیش بینی چنین مسائلی از عهده و تشخیص ما خارج است. اگر اتفاق خاصی نیفتد و وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور به همین منوال پیش برود، به نظر می رسد که قیمت دلار تا پایان سال در همین محدوده هایی که قرار دارد باقی بماند.

وی افزود: برای سال آینده قطعا نرخ دلار در همین سطح باقی نخواهد ماند. سال آینده تورم چهل و چند درصدی را داریم، افزایش حقوق کارگران و کارمندان را داریم و همچنین افزایش قیمت محصولات و خدمات را داریم. خدمات پزشکی مطابق با تورم افزایش پیدا خواهد کرد. خدمات شهرداری نزدیک به تورم افزایش خواهد داشت و قطعا تمام این موارد در بازار ارز تاثیر می گذارد اما نمی توان گفت این اثرگذاری یک دفعه مثلا حدود ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خواهد بود. نوسان شدید قیمت دلار در موارد خاصی مثل حمله به کشور یا اتفاقات این چنینی رخ می دهد.

این کارشناس اقتصادی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در مجموع با وضعیتی که روبرو هستیم، نوسان قیمت دلار در همین محدوده افزایشی ادامه دار خواهد بود و سال آینده دلار نیز مانند کالاهای دیگر با جهش قیمت روبرو خواهد بود. البته باید دید سیاست تثبیت بانک مرکزی ادامه دار خواهد بود و اصلا قادر به حفظ آن هستند یا خیر. ارز یک مسئله حیثیتی برای کشور است و همواره سعی می شود از یک سطحی بالاتر نرود ولی از طرفی ارز را باید صادرکننده وارد کشور کند و باید برای او صرفه اقتصادی داشته باشد تا این اتفاق بی افتد. وقتی بازار در دنیا رقابتی است نمی توان تامین ارز را با دلار آزاد انجام داد و از طرفی با نرخ بانک مرکزی بفروشد و رفع تعهد ارزی انجام دهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]