صعود نجومی سهام بزرگترین شرکت دارنده بیت کوین!
صعود نجومی سهام بزرگترین شرکت دارنده بیت کوین!

پس از گذشت دو ماه از شروع سال نو میلادی، بازارهای مالی ایالات متحده عملکرد امیدوارکننده‌ای داشته‌اند. شاخص اس اند پی ۵۰۰ (S&P ۵۰۰)، کمی بیش از ۸ درصد افزایش یافته و به سقف تاریخی خود، یعنی بیش از ۵۱۰۰ واحد رسیده است.

ارزش سهام شرکت مایکرو‌استراتژی (MicroStrategy)، که بزرگ‌ترین دارنده سازمانی بیت‌کوین محسوب می‌شود، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد قیمت سهام این شرکت، به دلیل افزایش اخیر قیمت بیت کوین به نحوی رشد کرده که از بزرگ‌ترین شاخص‌های بازار سهام ایالات متحده نیز عملکرد بهتری داشته است.

پس از گذشت دو ماه از شروع سال نو میلادی، بازارهای مالی ایالات متحده عملکرد امیدوارکننده‌ای داشته‌اند. شاخص اس اند پی ۵۰۰ (S&P ۵۰۰)، کمی بیش از ۸ درصد افزایش یافته و به سقف تاریخی خود، یعنی بیش از ۵۱۰۰ واحد رسیده است.

میانگین صنعتی داوجونز (The Dow Jones Industrial Average) تا پایان روز جمعه ۳.۶ درصد افزایش را ثبت کرده و نزدک کامپوزیت (Nasdaq Composite) نیز در همان بازه زمانی کمی بیش از ۱ درصد افزایش یافته است.

با این حال، مایکرو‌استراتژی که در فهرست نزدک قرار دارد، بیشترین سود را در میان شرکت‌های حاضر در این شاخص به ثبت رسانده است. در واقع، قیمت سهام این شرکت از ابتدای سال تا کنون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و در پایان هفته گذشته به بیش از ۱۰۰۰ دلار رسیده است.

در نتیجه، سهام مایکرو‌استراتژی نزدیک به بالاترین رکورد خود یعنی ۱۳۰۰ دلار که در فوریه ۲۰۲۱ ثبت شده بود، قرار دارد.

این تضاد شدید بین عملکرد مایکرو‌استراتژی و سایر سهم‌ها، احتمالاً به عملکرد قیمت بیت کوین مرتبط است. این شرکت از آگوست ۲۰۲۰ شروع به خرید بیت‌کوین کرد و همواره چه در زمان افزایش‌ قیمت چه در زمان افت آن، به ذخایر بیت‌ کوین خود افزود.

این شرکت کمی بیش از ۶ میلیارد دلار برای به دست آوردن ذخایر بیت کوین خود هزینه کرده است. در پی افزایش اخیر قیمت بیت کوین، سود این شرکت از خرید این ارز دیجیتال به ۶ میلیارد دلار رسیده و در واقع سرمایه‌ آن در کمتر از ۳ سال حدود ۲ برابر شده است.

مایکرو استراتژی چیست؟

شرکت آمریکایی MicroStrategy Incorporated در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد و خدماتی نظیر هوش تجاری، نرم‌افزارهای موبایل و سرویس‌های ابری ارائه می‌دهد. منظور از هوش تجاری، استراتژی و فناوری‌هایی است که این شرکت برای تجزیه و تحلیل داده‌های مهم یک کسب و کار انجام می‌دهد. شرکت MicroStrategy برای تجزیه و تحلیل داده‌های خارجی و داخلی مربوط به کسب و کارها، با هدف گرفتن تصمیم تجاری صحیح، نرم افزار توسعه می‌دهد. برخی از برنامه‌های آن مخصوص موبایل هستند و به صورت عمومی توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت در سال ۱۹۸۹ توسط مایکل جی سیلور (Michael J. Saylor) شروع به کار کرد سپس سانجو بانسال (Sanju Bansal) و توماس فار (Thomas Spahr) به عنوان بنیان‌گذار به این شرکت ملحق شدند. مایکرو استراتژی یک شرکت عمومی است و دفتر مرکزی آن در تایسونز کرنر ویرجینیای شمالی ایالات متحده آمریکا قرار دارد. مایکل سیلور در ۸ آگوست از سمت خود به عنوان مدیر عامل کناره‌گیری کرد اما به عنوان رئیس اجرایی در مایکرو استراتژی باقی ماند. در حال حاضر سیلور پس از گذشت حدود ۳۳ سال از زمان تاسیس این شرکت هنوز به عنوان رئیس هیئت مدیره مایکرو استراتژی فعالیت می‌کند.

او طی اظهار نظری اعلام کرد که در هر ثانیه ۱۰۰ دلار بیت کوین می‌خرد و در ژوئن ۲۰۲۲ طی یک توییت اعلام کرد: «برخلاف سایر مدیران شرکت‌ها که معمولا از حرف زدن درباره دارایی‌های خود طفره می‌روند، من شخصا ۱۷.۷۳۲ بیت کوین هولد کرده‌ام.»

 

منبع:

رمزارز نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]