دلیل ریزش قیمت در بازار طلا / سکه های طرح قدیم جمع می شود؟
دلیل ریزش قیمت در بازار طلا / سکه های طرح قدیم جمع می شود؟

محمدولی گفت: جمع آوری سکه های قدیم هنوز اعلام نشده است و به اعتقاد بنده اگر قرار باشد این اتفاق عملی شود، باید به مرور زمان باشد، چون سکه های طرح قدیم به تعداد زیادی در دست مردم است و احتمال متضرر شدن شان بالا است.

قیمت طلا و سکه در فروردین ماه صعودی نسبتا افزایشی را پشت سر گذاشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالاتر رفت و همچنین تمام سکه کانال ۴۶ میلیون تومان را هم تجربه کرد. اما این وضعیت ماندگار نشد و در روزهای اخیر بازار وضعیت نسبتا ریزشی را پشت سر گذاشته است.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر بازار طلا و سکه پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

تحلیل درباره وضعیت صعودی در بازار طلا و سکه

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه  به خبرنگار گسترش نیوز گفت: با توجه به تغییراتی که چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی رخ داد، طبیعتا انتظار آن می رفت که وضعیت قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز با نوسانات هیجانی روبرو شود. اما خوشبختانه روند صعودی قیمت ها در بازار طلا و سکه ادامه دار نبود و در ابتدای هفته جاری شاهد متعادل شدن قیمت ها شدیم. یکی از دلایل توقف افزایش قیمت در بازار به کنترل نرخ ارز برمی گردد. دلیل دوم به عدم داد و ستد مناسب در بازار طلا برمی گردد که هم کاسبان صنف طلا و سکه هم مردم در خصوص خرید در این برهه زمانی احتیاط کردند و در ادامه تقاضای خرید در بازار کاهش یافت. امیدواریم روند کاهشی در قیمت ها بتواند یک آرامشی به بازار تزریق کند تا کسب و کارها از حالت رکود خارج شوند.

وضعیت معاملات سکه در بازار

وی افزود: از قدیم این طور بوده است که مردم تمایل بیشتری نسبت به خرید سکه داشته اند به این دلیل که نگهداری و حمل و نقل آن آسان تر است و در مقوله هدیه دادن نیز گزینه مناسب تری است. بنابراین باعث می شود که مردم اندازه ای که نسبت به خرید انواع سکه اقدام می کنند، مصنوعات طلا خریداری نکنند. در زمان خرید مصنوعات طلا به دلیل تنوع زیاد در مدل و وزن شاید انتخاب به سادگی خرید انواع سکه در وزن های مشخص نباشد.

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: سکه طرح قدیم و طرح جدید بانکی، از نظر وزنی و عیار هیچ تفاوتی با هم ندارند. تنها فرقی که با هم دارند در ضرب آن سکه و طرح ظاهری آن است که سکه های بعد از سال ۸۶ نسبت به قبل آن گران تر به فروش می رسد. اغلب مردم هم تمایل به خرید سکه طرح جدید را دارند و اگر زمانی سکه جدید و متفاوت با طرح سکه های حال حاضر عرضه شود باز هم این سکه نسبت به سکه های قبل از آن گران تر خواهد بود. افراد معمولا فکر می کنند سکه های جدید تغییراتی را از نظر فنی دارد و از نظر ارزشی، تفاوت دارند ولی همین موضوع یعنی درخواست بیشتر خرید این سکه ها، منجر به گران تر شدن سکه های طرح جدید می شود.

احتمال جمع آوری سکه های طرح قدیم وجود دارد؟

محمدولی در پاسخ گفت: جمع آوری سکه های قدیم هنوز اعلام نشده است و به اعتقاد بنده اگر قرار باشد این اتفاق عملی شود، باید به مرور زمان باشد، چون سکه های طرح قدیم به تعداد زیادی در دست مردم است و احتمال متضرر شدن شان بالا است. در صورتی که قرار باشد سکه های طرح قدیم جمع آوری شود بهترین گزینه این است که بانک ها اعلام کنند، این سکه ها را به قیمت روز خریداری می کنند. در غیر این صورت اگر اعلام شود سکه های طرح قدیم دیگر اعتباری ندارد، مردم با زیان شدیدی روبرو می شوند و بنابراین باید در مورد این اقدام مدیریت اصولی صورت گیرد.

پیش بینی درباره وضعیت بازار طلا و سکه

کارشناس بازار طلا و سکه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وضعیت کاهشی در بازار طلا و سکه بیش از این انتظار نمی رود اما ممکن است در مقطعی باز دچار ریزش بیشتر باشیم. در مجموع در مورد قیمت طلا و سکه همیشه حدود ۴ تا ۵ درصد نوسان قیمت هم به سمت افزایش و هم به سمت کاهش، پیش بینی می شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]