چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 36497
  • 24 اکتبر 2023 - 16:12
  • 139 بازدید
  • ۰ دیدگاه

ایران خودرو به این دلایل در سومین مرحله از فروش سامانه یکپارچه شرکت نمی کند / متقاضیان خودرو چشم انتظار نباشند

ایران خودرو به این دلایل در سومین مرحله از فروش سامانه یکپارچه شرکت نمی کند / متقاضیان خودرو چشم انتظار نباشند
ایران خودرو به این دلایل در سومین مرحله از فروش سامانه یکپارچه شرکت نمی کند / متقاضیان خودرو چشم انتظار نباشند

اکو ایران : خبر حضور ایران خودرو در سومین مرحله از فروش محصولات خودروسازان از مسیر سامانه یکپارچه شنیده می شود. اما بررسی ها نشان می دهد ایران خودرویی چنانچه مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه برگزار شود به دلایلی نمی توانند در این طرح فروش شرکت کند.

به گزارش اکو ایران، ایران خودرو برخلاف اخبار منتشر شده نمی تواند در سومین مرحله از فروش محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه شرکت کند.

انتشار لیست قیمت های جدید برای هشت محصول تولیدی ایران خودرو از سوی شورای رقابت در هفته گذشته این گمانه را بوجود آورده بود که آبی های جاده مخصوص با توجه به تشخیص اعضای شورای رقابت در ارتباط با اینکه این هشت خودرو جدید هستند و قیمت گذاری شدند چنانچه قصد داشته باشند آنها را عرضه کنند باید در مرحله سوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه این خودروها را پشت ویترین قرار دهند. اما این گمانه درست نیست. بررسی ها نشان می دهد ایران خودرویی ها این هشت محصول را تا پایان سال جاری تولید کنند به احتمال زیاد آنها را در طرح های جایگزینی محصولات خود به متقاضیانی که در اولین دور فروش محصولات خودروسازان از مسیر سامانه یکپارچه با ساز و کار نوبت دهی شرکت کردند، پیشنهاد می دهند.

ایران خودرویی ها بعد از برگزاری اولین دور از طرح فروش سامانه یکپارچه با مکانیزم نوبت دهی اعلام کردند به دلیل تکمیل ظرفیت امکان شرکت در طرح های فروش بعدی را ندارند. دومین طرح فروش که در اواخر اردیبهشت امسال برگزار شد، ایران خودرو حضور نداشت.

با توجه به اینکه ایران خودرویی ها تمام تمرکز خود را روی تولید و عرضه محصولاتی قرار داده اند که در اولین دور سامانه یکپارچه در سال جاری وعده تحویل آنها را به متقاضیان داده اند، بعید است تا پایان سال جاری به طرح های فروش سامانه یکپارچه بازگردند.

طبق قانون نیز خودروسازی که تعهد معوق داشته باشد امکان برگزاری یا شرکت در طرح فروش جدید را نخواهد داشت. بنابراین وزارت صمت با توجه به تکمیل ظرفیت فروش ایران خودرو در سال جاری زیر مجوز این خودروساز را برای شرکت یا برگزاری طرح فروشی را امضا نمی کند.

در کنار این مساله باید توجه داشت که تداوم حیات سامانه یکپارچه فروش نیز محل شک و تردید است. چندی پیش معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت از تعطیلی سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد. منوچهر منطقی دلیل این مساله را بازگشت تعادل به بازار خودرو عنوان کرد. البته شورای رقابت به اظهارات معاون وزیر صمت واکنش نشان داد و آن را رد کرد. بر اساس دستور العمل تنظیم بازار خودروهای سواری، شرکت های خودروساز تنها باید از مسیر سامانه یکپارچه نیبت به واگذاری محصولات خود اقدام کنند.

به رغم اظهارنظر شورای رقابت اما زمزمه های حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو و بازگشت به شیوه های پیشین که فروش خودرو را شرکت های خودروساز مدیریت می کردند، بیش از هر زمان دیگر شنیده می شود.

به نظر می رسد با توجه دلایل یاد شده بهتر است متقاضیان چندان خوش بین به حضور ایران خودرو در مرحله سوم سامانه یکپارچه فروش نباشند، هر چند که طی چند سال اخیر سیاست گذار خودرویی نشان داده در ریل گذاری برای صنعت خودرو آن طور که باید و شاید قاطع عمل نکرده و هر از گاهی نه تنها تصمیم های خود را وتو کرده، بلکه راه دیگری را در پیش گرفته است. با توجه به سُست بودن تصمیم گیران در حوزه خودرو، شاید شاهد حضور ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش باشیم!

ایران خودرو ۲۵ مهر ۱۴۰۲ توانست مجوز تعیین قیمت را برای هشت محصول جدید خود از شورای رقابت دریافت کند. براساس این مجوز آبی های جاده مخصوص این امکان را یافتند که دنا با گیربکس ۶ سرعته دستی با موتور EF7P را با قیمت حدود ۴۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بفروشند. دنا با گیربکس اتوماتیک آپشنال و موتور توربو شارژ نیز از سوی اعضای شورای رقابت حول و حوش ۵۸۹ میلیون تومان قیمت خورد. سمند سورن پلاس با موتور P7UX نیز بیش از ۳۸۹ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی و سقف پانوراما (شیشه ای) ارتقا یافته و همین خودرو با گیربکس اتوماتیک به ترتیب حدود ۴۲۳ میلیون تومان و ۵۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی شورای رقابت مجوز قیمت دریافت کرد.

رانا پلاس ارتقا یافته نیز از سوی شورای رقابت نزدیک به ۳۸۳ میلیون تومان قیمت دریافت کرد.تارا با گیربکس دستی ۶ سرعته و موتور P1V را شورای رقابت نزدیک به ۴۹۳ میلیون تومان قیمت گذاری کردند و تارا با گیربکس اتوماتیک V4LX نیز ۵۸۰ میلیون تومان قیمت خورد.

البته این قیمت ها، قیمت های پایه کارخانه است و باید برای تعیین قیمت مصرف کننده آنها حدود ۱۳ درصد از قیمت پایه را به قیمت های اعلام شده اعضای شوراب رقابت بابت مالیات، عوارض، هزینه های شماره گذاری و ….. اضافه کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 27 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟

اکو ایران: وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می گیرد ؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می گیرد ؟

اکو ایران : وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.