سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 53651
  • 03 ژانویه 2024 - 12:11
  • 60 بازدید
  • ۰ دیدگاه

قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت واگذار شد/ شورای رقابت در نقش نظارت

قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت واگذار شد/ شورای رقابت در نقش نظارت
قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت واگذار شد/ شورای رقابت در نقش نظارت

اکوایران: در جلسه امروز شورای رقابت، بنابر این شد که قیمت خودرو بر مبنای بهای تمام شده، تحت نظر سازمان حمایت محاسبه و اعلام شود.

به گزارش اکوایران: شورای رقابت با اکثریت آرا حاضرین، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را برخلاف گمانه زنی‌ها و بر اساس نقش دهی پررنگ‌تر به وزارت صمت به عنوان سیاستگذار و تنظیم گر فنی این صنعت اصلاح کرد.

سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت، با اشاره به این اصلاحات عنوان کرد: در جلسه ۶۳۲، اعضای شورای رقابت چهار اصلاح در خصوص فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولین قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل ۵۴۳ اصلاح کرد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس این اصلاحات از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد.

سخنگوی شورای رقابت تاکید کرد: همچنین از این پس عرضه کنندگان خودرو مکلفند در زمان انعقاد قرار داد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت نمایند و نظارت و سیاست گذاری در این خصوص با وزارت صمت است. این بند جایگزین بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل می‌شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به اقتضا تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین بندی به دستورالعمل اضافه شده که در آن وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده ۴ دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رأی می‌کند که هدف این بند کاهش دامنه قیمت گذاری است.

وزارت صمت خواستار لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو

در چند هفته اخیر، بحث حذف قیمت گذاری دستوری خودرو به صورت جدی از سوی وزارت صمت به میان آمده است.طبق آخرین اظهارنظرها منوچهر منطقی، معاون حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرده بود که طبق سند تحول خودرو، قیمت‌گذاری دستوری این محصول تا پایان سال لغو و اختیار قیمت‌گذاری به هیأت مدیره خودروسازان واگذار خواهد شد.

همچنین علی آبادی، وزیر صمت نیز، با تاکید بر انحصارزدایی از بازار خودرو، اعلام کرده بود که هدف از این اقدام، لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو است. این اظهارنظرات در حالی بود که شورای رقابت اعلام کرده بود، همچنان اهرم اصلی بازار خودرو در دستان این شوراست و تصمیم‌گیری‌های مربوط به قیمت‌گذاری و دیگر مسائل مربوط به این صنعت به این شورا تعلق دارد.

در نهایت قرار بر این شد که جلسه ششصد و سی و دومین جلسه شورای رقابت، با موضوع بررسی دستورالعمل قیمت گذاری خودرو  برگزار شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
جایگزین های دنا پلاس مشخص شد / ثبت نام کنندگان این خودرو، پیشنهاد ایران خودرو را می پذیرند؟ 14 مه 2024

جایگزین های دنا پلاس مشخص شد / ثبت نام کنندگان این خودرو، پیشنهاد ایران خودرو را می پذیرند؟

اکو ایران : ایران خودرویی ها سه محصول را به عنوان دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک به متقاضیان پیشنهاد دادند.

بازار خودرو خود را آماده میزبانی از رقیب لندکروز می کند؟ / خودروساز ژاپنی ترسید 14 مه 2024

بازار خودرو خود را آماده میزبانی از رقیب لندکروز می کند؟ / خودروساز ژاپنی ترسید

اکو ایران : شرکت زیر مجموعه خودروسازی BYD قصد دارد تا محصولی برای رقابت با لندکروز روانه بازار کند.

اثر از دست‌رفتن دامنه ۶۰ هزار تومانی دلار بر قیمت خودروهای پرطرف‌دار + جدول قیمت 13 مه 2024

اثر از دست‌رفتن دامنه ۶۰ هزار تومانی دلار بر قیمت خودروهای پرطرف‌دار + جدول قیمت

اکوایران: در روزی که دلار از کانال ۶۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد، پرطرفدارهای داخلی هم به روند کاهشی خود در بازار ادامه دادند و همراستا با دلار گام برداشتند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.