جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 50140
  • 18 دسامبر 2023 - 16:11
  • 85 بازدید
  • ۰ دیدگاه

ادامه افزایش قیمت نفت به دنبال تنش‌ها در دریای سرخ

ادامه افزایش قیمت نفت به دنبال تنش‌ها در دریای سرخ
ادامه افزایش قیمت نفت به دنبال تنش‌ها در دریای سرخ

اکوایران: با افزایش ریسک‌ها نسبت به مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ، قیمت نفت با افزایش همراه شده است. این اتفاق همچنین نرخ حمل‌ونقل را افزایش خواهد داد چراکه کشتی‌ها باید به مسیرهای جایگزین و طولانی‌تر روی بیاورند.

به گزارش اکوایران، قیمت نفت به دنبال نخستین هفته از روند صعودی پس از ماه اکتبر، باز هم افزایش یافت چراکه شرکت‌‎های اصلی کشتی‌رانی فعالیت خود در دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده‌اند؛ اتفاقی که نشان از افزایش ریسک‌ها برای یک شریان حیاتی تجارت بین‌المللی نفت خام است.

به نوشته بلومبرگ، قیمت نفت برنت به دنبال ۰/۹ درصد افزایش در هفته گذشته که به روند کاهشی ۵۰ روزه قیمت طلای سیاه پایان داد، در تازه‌ترین معاملات خود حدود ۷۷ دلار به ازای هر بشکه خریداری شد. نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز حدود ۷۲ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

مقامات کانال سوئز مصر نیز گفته‌اند پس از آنکه آمریکا ۱۴ پهپاد حوثی‌ها را در دریای سرخ سرنگون کرد، تنش‌های این منطقه از نزدیک رصد می‌کند.

بلومبرگ 1

همچنین شرکت‎‌های اصلی کشتی‌رانی مانند «مدیترانه» (MSC Mediterranean Shipping Co.) و «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام» (CMA CGM SA)، تازه‌ترین شرکت‌هایی هستند که عبور کشتی‌های خود از مسیر دریای سرخ را ممنوع کرده‌اند. با ادامه جنگ در غزه، حملات حوثی‌ها به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل افزایش پیدا کرده است.

قیمت نفت در مقایسه با اواخر سپتامبر که با افزایش همراه شده بود، اکنون یک‌پنجم از ارزش خود را از دست داده است؛ در واقع قیمت نفت در سال جاری میلادی حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. افزایش تولید بیش از حد انتظار در آمریکا و تردید نسبت به این موضوع که آیا تمام اعضای اوپک پلاس به کاهش تولید نفت متعهد می‌مانند، از عوامل کاهش قیمت نفت در هفته‌های گذشته بوده است.

در حالیکه روند صعودی صندوق‌های پوشش ریسک به  کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ رسیده است، تحلیل‌گران وال‌استریت فرصت‌هایی را برای بازیابی قیمت‌ها در سال آینده می‌بینند.

شرکت گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴ را ۱۰ دلار کاهش داده و به محدوده ۷۰ تا ۹۰ دلار  به ازای هر بشکه رسانده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که اقتصاددان‌های گلدمن ساکس چشم‌انداز عرضه نفت در آمریکا برای سال ۲۰۲۴ را از نیم میلیون بشکه در روز به ۰/۹ میلیون بشکه تغییر دادند.

رابرت رنی، رئیس تحقیقات کالا و کربن در شرکت (Westpac Banking Corp) اعلام کرده: «تمرکز اصلی بر میزان عرضه نفت است و در این میان، تولید نفت خام آمریکا در پایان سال به رکورد جدیدی رسید. مشخص نیست که آیا افزایش تنش‌ها در دریای سرخ تأثیری بر قیمت نفت داشته باشد یا خیر، اما هزینه حمل‌و‌نقل افزایش خواهد یافت».

بلومبرگ در گزارشی دیگر اعلام کرده سهام‌های شرکت‌های کشتی‌رانی در آسیا با افزایش قابل توجهی همراه شده‌اند زیرا این انتظار وجود دارد که اختلال در مسیر دریای سرخ باعث افزایش هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل می‌شود.

در این میان یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری سهام در ژاپن با افزایش ۵/۸ درصدی همراه شده است. همچنین سهام شرکت حمل‌ونقل کره جنوبی موسوم به (Korea Line) و شرکت کشتی‌رانی چین به نام «نینگبو اُشِن» (Ningbo Ocean Shipping Co.)، ۱۰ درصد رشد داشته است.

ریسک‌ها برای شرکت‌های کشتی‌رانی در اطراف کانال سوئز مصر ممکن است قیمت‌های حمل‌ونقل از آسیا گرفته تا اروپا یا حتی سواحل شرقی آمریکا را با افزایش همراه کند زیرا کشتی‌ها مجبور می‌شوند مسیرهای جایگزین و طولانی‌تری را طی کنند.

اگر مسیرهای تجارت از کانال سوئز تغییر پیدا کند، کاهش عرضه موثر در صنعت کانتینر به صورت سالانه حدود ۶ درصد خواهد بود.

بلومبرگ 2

یک معامله گر سهام در شرکت (NH Investment & Securities Co) در سئول به بلومبرگ اعلام کرده: « با توجه به اینکه کشتی‌ها مسیر خود را تغییر می‌دهند و در نتیجه نرخ حمل‌ونقل افزایش پیدا می‌کند، این موضوع برای سهام شرکت‌های کشتی‌رانی مثبت است».

در ژاپن، شرکت «نیپون یوسِن» (Nippon Yusen KK) با رشد ۶/۶ درصدی شاهد بیشترین رشد سهام بود که بهترین عملکرد این شرکت در پنج ماه گذشته است. رشد سهام دیگر شرکت‌های حمل‌ونقل ژاپنی مانند «میتسوئی اُ اِس کِی» (Mitsui OSK Lines Ltd.) و «کاوازاکی کیسِن کایشا» (Kawasaki Kisen Kaisha Ltd.) نیز به ترتیب ۵/۶ و ۶/۵ درصد بوده است.

در چین شرکت «نفت‌کش نانجینگ» (Nanjing Tanker Corp.)، شرکت کشتی‌رانی انرژی بازرگانان چین و شرکت حمل‌ونقل انرژی کشتی‌رانی کاسکو، همگی ۸ درصد یا بیشتر با افزایش ارزش سهام روبه‌رو شدند.

در این میان، شرکت حمل‌ونقل «ای‌پی مولر-مِرسک» – دومین دارنده بزرگ کشتی‌های کانتینری در جهان – به کشتی‌های خود در دریای سرخ اعلام کرده فعالیت خود در آن منطقه را متوقف کنند.

تغییر مسیر ترانزیت کانال سوئز برای تجارت آسیا-اروپا به اطراف دماغه امید نیک، ۱۰ تا ۱۴ روز به سفرهای دریایی اضافه می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.