چشم‌انداز بورس در فروردین‌ماه/ طلا کم‌ریسک‌تر است یا دلار؟
چشم‌انداز بورس در فروردین‌ماه/ طلا کم‌ریسک‌تر است یا دلار؟

اکوایران: هم‌زمان با سبزپوشی طبیعیت، بازار سرمایه غالبا با شروع سال جدید سبزپوش می‌شود. بررسی بازار سرمایه در فروردین سنوات گذشته به تحلیل بهتر بازارها در سال جاری کمک خواهد کرد.

بازار سرمایه اولین روز سال جدید را صعودی شروع کرد. شاخص کل بورس روز قبل ۱.۸۸ درصد افزایش یافت و ارزش معاملات خرد بازار نیز در محدوده ۴ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان قرار گرفت.

هم‌زمان با سبزپوشی طبیعت، بازار سرمایه غالبا با شروع سال جدید سبزپوش می‌شود. بررسی بازار سرمایه در فروردین سنوات گذشته به تحلیل بهتر بازارها در سال جاری کمک خواهد کرد.

شاخص کل بازار سرمایه در فروردین سال گذشته در میانه یک روند صعودی قرار داشت و با شروع سال ۱۴۰۲ رشد ۲۹ درصدی را تا ۱۶ اردیبهشت ثبت کرد.

در سال ۱۴۰۱ هم بازار بورس تهران شروع سبزی داشت. شاخص کل تهران تا روزهای پایانی اردیبهشت روند صعودی آرام خود را حفظ کرد و بازدهی ۱۷.۳ درصدی را در روند صعودی ابتدای سال ایجاد کرد.

کمی عقب‌تر در سال۱۴۰۰ اولین بهار بازار سرمایه بعد از سقوط بزرگ سال ۹۹ رقم خورد و کام سهامداران با کوچک تر شدن ۱۶.۲ درصدی شاخص کل تلخ شد.

بررسی اکوایران از بازار سرمایه نشان می‌دهد، بورس تهران با شروع سال ۹۹ منفجر شد و رشد چهاربرابری را تا مردادماه ثبت کرد.

بررسی روند حرکت شاخص کل در سال های گذشته احتمال صعودی بودن شاخص کل بازار سرمایه در فروردین‌ماه را تقویت میکند و در صورتی که ریسک تازه‌ای متوجه بازار نشود، احتمال صعودی بودن شاخص کل در فروردین‌ماه بیشتر است. اولین مقاومت مهم پیش روی شاخص کل محدوده دو میلیون و ۲۴۵ هزار واحد می‌باشد و پس از آن محدوده ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی پیش روی شاخص کل می‌باشد.

روز قبل صندوق‌های اهرمی پیشروی خوبی داشتند که به عنوان سیگنال مثبت برای معاملات فردا تلقی می‌شود.

حرکت دلار با سیگنال تتر

دلار تهران اولین روز معاملاتی سال ۱۴۰۳ افزایش یافت، افزایش نقدینگی در دست مردم به خاطر پرداخت عیدی افزایش یافته و تعطیلات نوروز باعث افزایش تقاضا در اولین روز سال جاری شده است.‌ بررسی قیمت دلار در دو سال گذشته هم نشان میدهد که دلار هرات با شروع سال جدید غالبا چند روزی را صعودی طی کرده و پس از آن متوقف شده است. دلار تهران در سال گذشته تا دهم فروردین رشد کرده و پس از آن متوقف شده است.

دلیل اصلی رشد دلار در روز جاری افزایش قیمت تتر در تعطیلات عید بوده است که با افزایش قیمت دلار در روز جاری حباب تتر کاهش یافت.

طلا بهتر است یا دلار؟

قیمت طلا در تهران از دو‌ کانال اونس و دلار تأثیر می‌پذیرد، در هفته گذشته فدرال رزرو اعلام کرد که در حال بررسی گزینه ها برای کاهش نرخ بهره است. بانک های مرکزی جهان نیز در حال تصمیم گیری درباره کاهش نرخ بهره هستند و با توجه به شرایط جهان بانک‌های مرکزی جهان در حال خرید و انباشت طلا هستند در دو سال گذشته بانک های مرکزی جهان بیش از ۲۱۰۰ تن طلا خریداری کرده‌اند.

چشم‌انداز افزایشی اونس جهانی طلا باعث ایجاد چشم‌انداز بهتری برای طلا نسبت به دلار شده‌است.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]