دو خودروی مشکوک ایران خودرو / سردرگمی بازار خودرو با برنامه تولید و فروش این خودروها
دو خودروی مشکوک ایران خودرو / سردرگمی بازار خودرو با برنامه تولید و فروش این خودروها

اکو ایران : ایران خودرو اطلاعات مربوط به تولید و فروش خود را تا پایان سال جاری منتشر کرد اما به طور شفاف درباره دو محصول خود اطلاع رسانی نکرده و همین اتفاق دو طرف عرضه و تقاضا را در بازار بلاتکلیف کرده است.

به گزارش اکو ایران، اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس مربوط به اطلاعات و صورت های مالی ۹ ماهه این خودروساز نشان می دهد آبی های جاده مخصوص نه تنها اطلاعات مربوط به تولید و فروش هایما و تارا را تا پایان فصل پاییز سال جاری منتشر نکرده اند بلکه از برنامه خود برای تولید و فروش این دو خودرو تا پایان امسال اطلاعاتی را در دسترس سهامداران و بازار قرار نداده اند.

البته این اتفاق در سال های گذشته نیز به نوعی در صورت های مالی خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص می افتاد تا خانواده هایما و تارا لقب خودروهای مشکوک صورت های مالی ایران خودرو را به خود اختصاص دهند.

آبی های جاده مخصوص در شرایطی در صورت های مالی میان دوره ای خود اطلاعات تولید و عرضه هایما و تارا را اطلاع رسانی نمی کنند که در گزارش های ماهانه خود وضعیت تولید و فروش این دو خانواده خودرویی را منتشر می کنند.

غایب بودن اطلاعات هایما و تارا در صورت های مالی میان دوره ای ایران خودرو سبب می شود تا بازار و همچنین سهامداران این خودروساز دید کلی از وضعیت تولید و فروش این خودروها نداشته باشند و نکته مهم تر اینکه از برآورد تولید و فروش هایما و تارا نیز بی اطلاع هستند.

چنانچه ایران خودرویی ها پیش بینی های خود را از وضعیت تولید هایما و تارا در صورت های مالی خود منتشر کنند این اتفاق تا حدی می تواند چراغ راه دو طرف عرضه و تقاضا برای پیش بینی بازار در ماههای پیش رو باشد.

ایران خودرویی ها در قسمت توضیحات خود در سایت کدال به طور شفاف دلیل منتشر نشدن اطلاعات هایما و تارا را در شرایطی که اطلاعات سایر محصولات خود را منتشر می کنند، بیان نکرده اند.

اما بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده آبی های جاده مخصوص در سایت کدال سازمان بورس این خودروساز تا پایان دی ۱۴۰۲ در مجموع تولید بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود نهایی کرده که از رشدی حدود ۲۹ درصدی به نسبت مدت مشابه در سال گذشته حکایت می کند. ابی های جاده مخصوص در پایان اولین ماه از فصل زمستان سال گذشته نیز تولید حدود ۱۲ هزار و ۹۵۰ دستگاهی هایما را در صورت های مالی خود درج کرده بودند.

بررسی وضعیت فروش هایما در بازه زمانی یاد شده نیز از رشد حکایت دارد. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص تا پایان دی امسال نزدیک به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه هایما فروختند که رشد حول و حو.ش ۲۹ درصدی را نشان می دهد. سال گذشته در همین بازه زمانی فروش انواع هایما تیراژی حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاهی را نشان می داد.

بررسی وضعیت تولید و فروش تارا نیز تا پایان دهمین ماه سال از رشد حکایت دارد. ایران خودرویی ها در بازه زمانی یاد شده در سال جاری حدود ۳۸ هزار و ۳۵۰ دستگاه انواع تارا را برای متقاضیان فاکتور کردند.

این تیراژ فروش تارا در مقابل فروش سال گذشته این خودرو در سال گذشته از رشد ۱۱۴ درصدی حکایت دارد. دلیل این اتفاق عدد پایه سال گذشته تیراژ فروش تارا است.

آبی های جاده مخصوص در تولید تارا نیز رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را ثبت کردند. ایران خودرو تا پایان دی سال جاری نزدیک به ۳۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه تارا تولید کرد در حالیکه تولید سال گذشته تارا تیراژی نزدیک به ۱۹ هزار دستگاهی را خبر می دهد.

همان طور که اشاره شد مشخص نیست ایران خودرویی ها در دو ماهه پایانی سال چه فکرهایی برای تیراژ تولید و فروش هایما و تارا در ذهن دارند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]