وام مسکن؛ بهترین وام برای جوانان
وام مسکن؛ بهترین وام برای جوانان
از جمله اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که اکثر جوانان این روزها، درگیر آن هستند، تامین مسکن است.

در حال حاضر این نیاز بشر، علاوه‌بر قشر جوان جامعه، برای سایر اقشار هم تبدیل به موضوعی پیچیده شده است. باید بدانید شیب صعودی قیمت مسکن، در کنار عدم مطابقت حقوق و دستمزد با نیازهای اولیه مردم از جمله دلایل برای دست‌نیافتنی شدن داشتن مسکن است. تمامی این موارد دلیلی شده تا دولت جهت حل کردن این چالش، مجموعه راهکارهایی را ارائه دهد، تا خرید مسکن امکان‌پذیرتر شود.

با نگاهی دقیق‌تر به آمار قیمت مسکن طی سالیان گذشته، به افزایش شدید قیمت ملک پی خواهید برد. افزایش غیرمنطقی قیمت دلیل موجهی است، برای آنکه جوانان دیگر نتوانند از پس خرید خانه آن هم با پس‌انداز حقوقشان برآیند. اولین راهکار باتوجه به نیاز به سرمایه بیشتر، دریافت وام خرید مسکن است.

وام مسکن، وام مضاربه و وام زنان سرپرست خانوار از جمله کمک‌هزینه‌هایی به شمار می‌آیند که هدف آن‌ها آسان‌ کردن خرید، برای اکثر افراد به ویژه قشر جوان است. این وام‌ها، از وام خرید مسکن، گرفته تا وام مضاربه و وام کالا قسطی میزان مبالغ و شرایط گوناگونی را برای دریافت و بازپرداخت دارند.

برای مثال وام مسکن با کاهش فشار اقتصادی جهت تامین هزینه‌های مسکن، شرایط لازم را برای جوانان فراهم می‌کند تا طی مدت زمان کمتری خانه‌‌ای که می‌خواهند را تهیه کنند. در این مقاله سعی داریم انواع این وام را معرفی کنیم و برای شناخت بیشتر توضیحات جامعی را خدمتتان ارائه دهیم.

وام مسکن چیست؟

باتوجه به اقتصاد ضعیف خورده ایران، دولت‌ جهت آسان‌تر کردن شرایط تهیه مایحتاج زندگی، براساس بودجه و سرمایه‌ی خود، مجموعه امکانات و تسهیلاتی را به عموم افراد از جمله جوانان ارائه می‌دهد. یکی از این تسهیلات وام خرید مسکن بوده که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند به‌صورت یکجا هزینه‌‌های خرید مسکن را بپردازند. مبالغ وام خرید مسکن باتوجه به زیرساخت‌های اقتصادی که هر کشوری دارد، باهم متفاوت بوده و نیز سوددهی این وام‌ها براساس نوع وام، مبلغ و شرایط وام‌گیرنده در کشور متفاوت است.

مدارک لازم برای دریافت وام

وام خرید مسکن توسط بانک‌های مختلف به مشتریان ارائه شده و می‌تواند مدارک و شرایط متفاوتی داشته باشند. اما در حالت کلی به مدارک ذیل برای دریافت وام از همه بانک‌ها نیاز است:

  • کارت ملی و کپی آن
  • شناسنامه و کپی از صفحه‌های آن
  • گواهی اشتغال به کار یا فیش حقوقی
  • اصل و کپی سند از ملک
  • اصل و کپی از پروانه ساخت
  • کارت ملی و شناسنامه‌ی عکس‌دار ضامن‌ها
  • کارت ملی و شناسنامه‌ی فروشنده ملک و کپی‌ آن‌ها
  • کارت پایان خدمت یا کارت معافیت قانونی برای آقایان

چه بانک‌هایی وام مسکن ارائه می‌دهند؟

از اصلی‌ترین بانک‌های ارائه‌دهنده‌ی این وام، بانک مسکن است. چنانچه قصد دارید، وام مسکن را زودتر دریافت کنید، باید به بانک‌های خصوصی سر بزنید؛ البته باید توجه داشته باشید که در این‌ بانک‌ها شرایط دریافت وام، سخت‌تر بوده و احتمالا از لحاظ ضامن سخت می‌گیرند. در بانک‌های خصوصی سقف تسهیلات مسکن ۱۰۰ میلیون تومان است. البته در صورتی که قصد دریافت وام کالا دارید می‌توانید وام بدون ضامن دریافت نمایید.

وام مسکن بانک سامان

اگر ضامن ندارید، به شما بانک مسکن را پیشنهاد می‌کنیم. سند در بانک سامان، همان ضامن بوده و حداکثر ۶۰ میلیون تومان وام می‌دهد.

وام مسکن بانک ملی

وام مسکن بانک ملی از دیگر وام‌های مسکن است که برای اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان مناسب است. بانک ملی طی ۳ طرح گوناگون به مردم وام می‌دهد.

در طرح اول، برای سپرده سرمایه‌گذاری حداقل مدت ۱ ماه در نظر گرفته شده است. نرخ سود سپرده در این طرح ۱۰ درصد است. شما جهت دریافت وام طرح ۱ به حداقل ۱۶ میلیون تومان نیازمندید.

طرح دوم در کمترین حالت به ۳ ماه سپرده سرمایه‌گذاری نیاز دارد که نرخ سود آن ۱۲ درصد است.

طرح سوم حساب سپرده به شما امکان دریافت وام بین ۳۶ تا ۵۰ میلیون تومان را می‌دهد. جهت دریافت وام ۳۶ میلیون تومانی در کمترین حالت باید ۶ ماه منتظر مانده و برای وام ۵۰ میلیون تومانی نیز به ۳۶ ماه زمان نیازمندید.

وام مسکن بانک ملی

مقایسه انواع وام مسکن

این وام انواع گوناگونی با شرایط دریافت و بازپرداخت مختلفی دارد. پیش از انتخاب بهترین وام لازم است تا اطلاعات جامع و کاملی را از زمان بازپرداخت، سود و سپرده‌ی ضروری جهت دریافت وام بدست آورید. خوب است بدانید، وام مسکن بانک سامان بیشترین سود را دارد. وام این بانک دارای سود ۲۳ درصد بوده و به سپرده نیازی ندارد.

در عین حال، برای بازپرداخت وام مسکن بانک سامان مدت زمان ۶۰ ماه در نظر گرفته شده است. چنانچه وامی می‌خواهید که دارای حداکثر زمان بازپرداخت باشد، پیشنهاد ما به شما وام خرید مسکن جوانان بانک مسکن است. فرصت بازپرداخت در این بانک ۲۴۰ ماه است و سود وام آن ۹ درصد می‌باشد. برای دریافت وام از هر دو این بانک‌ها نیازمند داشتن سپرده است.

جمع‌بندی

وام خرید مسکن، وام مضاربه یا وام زنان سرپرست خانوار از وام‌های محبوب میان مردم است. از جمله دغدغه‌های مالی بزرگ برای خانوارهای ایران و به خصوص قشر جوان جامعه خانه‌دار شدن است. البته به خاطر وضعیت اقتصادی و معیشتی حاکم در کشور و قیمت بالای مسکن خرید یک سرپناه آنچنان آسان نیست. تورم بالا و رشد شدید قیمت طی سالیان اخیر باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. در این حالت، خانه‌دار شدن برای خانوارهای متوسط و ضعیف و جوانان جامعه یک آرزوی غیردسترس است.

با وجود این اوضاع، شرایطی فراهم شد تا خانوارها بتوانند از طریق آن یک واحد مسکونی را تهیه کنند. از جمله این شرایط دریافت وام مسکن است. وام‌های مسکن در انواع مختلفی ارائه می‌شود که عبارتند از وام مسکن روستایی، شهری و مجرد‌ها.

آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به دریافت این وام هستند، به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: دسته اول کسانی هستند که برای بار اول این وام را دریافت می‌کنند و دسته دوم نیز پیشتر، از وام خرید مسکن بهره برده‌اند. افرادی که برای بار اول قصد دارند از این وام استفاده کنند باید در بانک مسکن سپرده گذاری کرده و پس از آنکه سپرده به حد مشخصی رسید، وام خرید مسکن را دریافت کنند.

دسته دیگر از افراد قبلا این وام را دریافت کرده‌اند. این دسته امکان دریافت وام خرید مسکن، از طریق سپرده گذاری را ندارند. چراکه سپرده گذاری در بانک مسکن تنها اختصاص به وام اولی‌ها دارد. این افراد برای دریافت وام می‌توانند از طریق خرید اوراق تسه یا تملی اقدام کنند.

بانک مسکن اولین بانک در ایران است که وام و تسهیلات اعطا می‌کند. این بانک طی انواع روش‌های متعدد، برای خرید خانه به متقاضیان وام می‌دهد. در رابطه با وام‌های بانک‌های خصوصی باید بدانید که هرچند به متقاضی سریع‌تر وام می‌دهند اما از منظر ضامن سخت‌گیرتر هستند.

میزان سپرده‌ و سوابق بانکی‌ شما در راحتی دریافت وام تاثیر دارد. در زمان اندک و با داشتن تنها یک یا دو ضامن از طریق وام‌هایی نظیر ازدواج یا فرزندآوری می‌توانید وام دریافت کنید. بعضی دیگر از وام‏‌ها همچون ساخت مسکن به سپرده‌گذاری طولانی‎‌مدت و با مقدار زیاد نیازمند است.

امروزه اقشار جوان برای تهیه خانه نیازمند دریافت وام هستند. دریافت هر وامی نظیر وام مسکن، وام مضاربه و وام زنان سرپرست خانوار تحت شرایط خاصی انجام می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 5]