کاهش هزینه ساخت با استفاده از سازه فضاکار
کاهش هزینه ساخت با استفاده از سازه فضاکار
شرکت فنی و مهندسی نقشان سازه واقع در استان مازندران ، بیش از یک دهه سابقه در امر مشاوره، طراحی، تولید و اجرای انواع پروژه های فلزی سبک و سنگین و با بهره گیری از فناوری روز ، ماشین آلات پیشرفته و تکیه بر تجربه متخصصین زبده بعنوان اولین تولید کننده سازه های نوین فضاکار در شمال کشور مشغول فعالیت است.

سازه های فضاکار بطور کلی یکی از ارزانترین (ارزانترین سوله) پوشش ها در مقابل سقف بتنی هستند. بیشترین کاربرد آن ها در فضاهای وسیع و سقف سوله ها، پاساژها، کارخانه ها و مراکز صنعتی می باشد.

شرکت فنی و مهندسی نقشان سازه واقع در استان مازندران ، بیش از یک دهه سابقه در امر مشاوره، طراحی، تولید و اجرای انواع  پروژه های فلزی سبک و سنگین و با بهره گیری از فناوری روز ، ماشین آلات پیشرفته و تکیه بر تجربه متخصصین زبده بعنوان اولین تولید کننده سازه های نوین فضاکار در شمال کشور مشغول فعالیت است.

شرکت فنی و مهندسی نقشان اولین تولید کننده سازه فضا کار نوین در کشور می باشد که خدماتی اعم از ساخت سوله ، سوله دست دوم ، سوله سبک ، سوله سنگین ، خدمات سازه فلزی ، نمای پیش ساخته ، سازه فضاکار و … را ارائه می دهد.

سازه فضا کار یا سازه فضایی چیست؟

سازه فضاکار به سازه‌ هایی گفته می ‌شود که دارای یک ساختار سه ‌بعدی، سبک و شبیه خرپا است و مانند میله‌ های کوچکی می باشد که به ‌صورت دقیق بر اساس میزان فشاری که باید تحمل کنند ساخته ‌شده ‌اند و به هم متصل می ‌شوند تا به ‌صورت اشکال مختلف هندسی بسیار زیبا و کاربردی در اماکن مختلف مانند نمایشگاه‌ ها، پارک ‌ها و مناطق تفریحی، پاساژهای تجاری بزرگ و … اجرا شوند.

به هر قطعه از سازه فضاکار یک فریم گفته می ‌شود. استحکام این سازه‌ ها از طریق محاسبه بارهای خمشی وارد شده به سازه است که خود به دو قسمت بارهای کششی و فشاری در طول هر پایه یا فریم منتقل میشود.

به طور کلی، سازه فضاکار به مجموعه سازه‌های مشابهی گفته می‌شود که شامل شبکه‌ها، طاقها، برجها، شبکه‌های کابلی، سیستم‌های پوسته‌ای و غشایی، سازه‌های تا شونده و ترکیبات کش بستی می‌شود.

مزایای استفاده از سازه فضاکار

  • سبک بودن و در عین حال دارای ضریب ایمنی بالا
  • امکان باز و بسته کردن مجدد سازه و تغییر آن
  • سهولت در بسته بندی و حمل و نقل
  • هزینه پایین در دهانه های بزرگ
  • سرعت بالا در تولید و اجرا
  • هزینه پایینتر نسبت به سقف فلزی

امکاناتی از جمله نصب جرثقیل، عبور لوله‌های آتش‌نشانی و تأسیسات از داخل سقف سازه فضایی، اتصال آویزهای متعدد از گوی‌های زیرین سازه فضایی برای نصب سقف کاذب یا سیستم‌های روشنایی، صوتی و نظارت تصویری، قابلیت گسترش سازه فضایی در هر جهت دلخواه با کمترین تغییرات در سازه اولیه، داشتن ضریب ایمنی بالا در مواجهه با زلزله یا حوادث آتش‌سوزی، سبکی و کاهش هزینه حمل سازه فضایی و در نهایت، ظرافت و زیبایی، از مزایای برجسته‌ی سازه‌های فضایی می‌باشند.

مزایای استفاده از سازه فضاکار

انواع سازه فضاکار از لحاظ ساختار

  • سازه‌ فضایی گنبدی: بسیاری از سازه‌های مدرن امروزی که سقفی گنبد مانند یا دارای انحنای زیاد هستند از سازه فضاکار گنبدی بهره برده‌اند.
  • سازه‌های فضایی تخت: برای پوشش سقف فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا فضاهای با متراژ بالا که ستون دارند.
  • سازه فضایی چیلیک: از این نوع سازه فضاکار به ویژه نوع سه لایه آن، برای ساخت آشیانه هواپیما و سازه‌های با دهانه بزرگ و ارتفاع زیاد استفاده می‌شود.
  • سازه فضایی شبکه های دولایه: ساده ترین نوع سازه فضاکار می باشد و از آن برای پوشش ساده فضاها و با وجود تکیه گاه های مناسبی که به وسیله پروفیل های فولادی ایجاد شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سازه فضایی شبکه های سه لایه: از این شبکه ها در مواقعی استفاده می گردد که سازه دارای دهانه خیلی بزرگی باشد و ارتفاع شبکه دو لایه جوابگوی قیود آن نباشد.
  • سازه های فضایی تاشو: این نوع سازه‌ها مثل چتر قابلیت جمع شدن و انتقال دارند.

کاربردهای سازه فضاکار

سازه‌های فضایی به منظور به کارگیری در ساختمان‌های مدرن و مخصوصاً صنعتی و تجاری، به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، این سازه‌ها امکان ایجاد ساختمان‌هایی بدون ستون، با دهانه‌های بزرگ و ارتفاعات قابل توجه را فراهم می‌کنند. از جمله موارد استفاده‌ی این سازه‌های فضایی می‌توان به ساخت پارکینگ ‌های چندسطحی، سالن‌های جلسات، سینماها و تئاترها، ایستگاه‌های راه‌آهن و ترمینال‌ها، برج‌های مخابراتی و دیگر انتقال نیروها، و همچنین دکل‌های رادیویی اشاره کرد.

  • ساختارهای تجاری و صنعتی
  • سایبان‌ های زیبا (آمفی تئاتر ، سالن اجتماعات و…)
  • چراغ ‌قوه‌ های بزرگ شهری
  • باجه‌ های عوارض
  • سالن‌ های نمایشگاه
  • استادیوم‌ های ورزشی
  • ایستگاه های راه آهن
  • و …

کاربردهای سازه فضاکار

 طراحی سازه فضاکار

قسمت حیاتی از فرآیند معماری، مرحله‌ای است که در آن نقشه‌های دقیق از ساختمان تهیه می‌شود، زیرا این نقشه‌ها پایه‌ی بنیادی برای ساختمان‌های بزرگ را فراهم می‌کنند. ایجاد یک ساختار معماری، ایفای نیازمندی‌هایی از جمله خلاقیت و نوآوری بالا برای تدوین طرح‌های نهایی دارد.

سازه‌های فضایی معمولاً با استفاده از ماتریس‌های سختی طراحی می‌شوند. شکل ساده‌ترین این سازه‌ها، یک صفحه افقی از اهرام‌های چهارگوش است که به یکدیگر متصل شده و از میله‌های آلومینیومی ساخته شده است. برای ایجاد تغییرات پیچیده‌تر، می‌توان ضلع‌ها را به منحنی‌ها تغییر داد یا از اشکال هندسی دیگری استفاده کرد. برای طراحی سازه فضاکار با کارشناسان نقشان در ارتباط باشید.

اجرا و ساخت سازه فضاکار

اجرای این سازه‌ها معمولاً به دو صورت انجام می‌شود:

  • به‌صورت پیش‌ساخته در کارخانه و مونتاژ در محل
  • ساخت و نصب در محل پروژه

فروش قطعات سازه فضاکار

کلیه قطعات سازه فضاکار در این شرکت تولید و عرضه می گردد که در ادامه با انواع آن آشنا خواهید شد.

فریم‌های فضایی به دلیل قابلیت تغییر شکل و فرم‌های گوناگونی که دارند، به طراحان این امکان را می‌دهند که از یک ماژول استاندارد برای ایجاد شبکه‌های مختلف فضای تخت، پوسته‌های مشبک یا حتی اشکال آزاد استفاده کنند.

معماران همچنین برای اجرای طرح‌های خاص خود، از زیبایی بصری و سادگی خطوط در فریم‌های فضایی بهره می‌برند. به طور کلی، این نوع سازه‌ها به مهندسین معمار و طراحان کمک می‌کنند تا آرزوها و ایده‌های خود را به‌طور واقعی‌تر و سهولت بیشتری اجرا کنند.

پیچ: تولید پیچ سازه فضا کار یک اتصال قابل جدا شدن در سازه های فضایی است و از آن برای انتقال نیرو بهره گرفته می شود.

پیچ سازه های فضایی در شبکه سقف سازه فضایی در حالت کششی عمل کرده و عملا نیروی کششی از گل پیچ به نشیمنگاه مخروطی انتقال پیدا می کند. پیچ ها در سیستم سقف سازه فضاکار از کلاس سختی بالا یعنی ۸/۸ و ۱۰/۹ هستند. اندازه پیچ های سازه فضاکار که برای اتصال بین لوله ها (المان ها) و گره ها (گوی ها) بکار گرفته می شوند، بستگی به نیروهای انتقالی دارد.

اسلیو: تولید اسلیو سازه فضایی یکی از اجزا شبکه سقف سازه های فضایی محسوب می شود.

اسلیو سازه فضاکار، مهره ای شش گوش یا شش ضلعی است که در خرپای فضایی تحت نیروی فشار عمل می کند. از اسلیو سازه های فضاکار، برای محکم نمودن پیچ های دو سر مخروطی المان سازه فضا کار در داخل گوی نیز استفاده می شود.

اسلیوهای اسپیس به دو شکل شیاردار و سوراخ دار تولید می شوند و توسط پین به پیچ متصل می شوند.

ابعاد اسلیو های سازه سه بعدی بر اساس نیاز سنجی هر پروژه و بر اساس سایز پیچ ها که خود متاثر از مقادیر احجام لوله ها و نیز گوی های سازه فضایی است، تعیین می شود.

بدیهی است برای هر ساز پیچ، لوله، گوی و مخروطی در پروژه سازه های فضاکار، جنس، سایز و احجام اسلیوها نیز متغیر بوده و در نتیجه محاسبات و قیمت اسلیو هم متفاوت خواهد بود.

برای خرید و ساخت سازه فضاکار چطور اقدام کنیم؟

برای ساخت سازه فضایی، ساده ترین راه ارتباط با شرکت فنی و مهندسی نقشان می باشد که سال هاست در این زمینه فعالیت می کنند.

شما می توانید جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سازه فضاکار به سایت نقشان مراجعه کرده و یا با شماره دفتر تهران ۰۲۱۹۱۰۱۴۲۰۳ و یا دفتر شهرستان ۰۱۱۳۵۳۳۰۸۳۰ با مشاورین و مهندسین مجرب شرکت نقشان در ارتباط باشید.

شماره موبایل مستقیم: ۰۹۱۱۲۱۱۸۸۱۶

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]