تکاپو برای بسط روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان| دولت شانه خالی نکند 
تکاپو برای بسط روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان| دولت شانه خالی نکند 

گرگان- با توجه به تلاش های بخش خصوصی و اتاق مشترک ایران و ترکمنستان، امید است که دولت نیز در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی بین این دو کشور تلاش کند.

بازار: گروه استان ها؛ نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در سال جاری با هدف معرفی توانمندی صادراتی ایران و همچنین برقراری روابط تجاری بین فعالان اقتصادی داخلی و خارجی با یکدیگر هشتم اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی کلید خورد.
برگزاری نشست های B2B و ایجاد ارتباط بین تجار ایرانی و خارجی از دیگر برنامه های حاشیه این رویداد اقتصادی است که در این راستا اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در دومین روز نمایشگاه اکسپو نشست B2B ای با حضور ۱۵۰ تاجر ترکمنستانی و جمعی از بازرگانان ایرانی برگزار کرد. این نشست در حوزه های صنایع غذایی، آشامیدنی، نفت و پتروشیمی، صنعت ساختمان و نساجی، تجهیزات پزشکی، گلخانه و حمل و نقل برگزار شد.

تفاهم نامه های همکاری
در ابتدای این نشست مدیرکل حوزه بین الملل cis و دریای خزر در جلسه ‌b2b اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان اظهارکرد: تاکنون تفاهم هایی در زمینه بررسی موانع و یافتن راه حل جهت تسهیل موانع صدور ویزای ترکمنستان برای تجار و فعالان اقتصادی، تبادل هیات های تجاری بین دو کشور، مشارکت در نمایشگاه ها، تبادل اطلاعات تجاری به منظور آگاهی از ظرفیت های بالقوه بین دو کشور با هدف توسعه روابط تجاری منعقد شده است.
مهدی خواستی پور افزود: باید پیگیری ها در زمینه انعقاد موافقت نامه ترجیحی، ایجاد و تقویت زیرساخت های حمل و نقل در چارچوب همکاری های دو دولت به ویژه کمیسیون های مشترک دولت ها انجام شود. ما این درخواست را از وزارت راه و شهرسازی داریم تا در قالب کمیسیون مشترک، این بسترها را برای توسعه هرچه بیشتر مراودات تجاری فراهم کند.
وی با بیان اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی و همچنین تبادلات هیئت‌های تجاری بر عهده اتاق‌های مشترک است، یادآورشد: تبادل پروژه‌های همکاری که در واقع مجموعه این اقدامات یعنی زیرساخت‌ها و تسهیلاتی که دولت‌های دو کشور فراهم می‌کنند، منجر به توسعه روابط می‌شود. خوشبختانه اتاق مشترک ایران و ترکمنستان به صورت ویژه توسعه روابط تجاری بین دو کشور را در حال پیگیری بوده و این فرصت مناسبی برای گسترش مراودات اقتصادی است.

زیر ساخت های تسهیلاتی منجر به توسعه روابط دو کشور می شود
بردیمرات پیرلی یف معاون اتاق بازرگانی و صنعت کشور ترکمنستان در نشست b2b اتاق مشترک‌ بازرگانی ایران و ترکمنستان اظهار کرد: برای ارتقای تجارت بین دو کشور ایران و ترکمنستان اطمینان خاطر داریم و بسیار نسبت به توسعه روابط بین دو کشور خوش بین هستیم. به جز تجارت، در حوزه تاریخی روابط با ایران بسیار بهتر از قبل خواهد بود.
وی ضمن درخواست از مهمانان حاضر در جلسه برای حضور در نمایشگاهی که در ماه های آینده در کشور ترکمنستان برگزار می شود، گفت: برای سال ۲۰۲۴ آینده بسیار درخشانی در حوزه مراودات تجاری با ایران می بینیم.
در این جلسه رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه پشتیبانی خوبی از اتاق مشترک ایران ترکمنستان در راستای توسعه روابط بین دو کشور انجام داده اند، گفت: با سفر رییس جمهور دولت سیزدهم فصل جدیدی از روابط ایران و ترکمنستان اتفاق افتاد و با سفر اخیر رئیس جمهور به کشور ترکمنستان در ماه آینده قطعاً این شرایط بیشتر بهبود خواهد یافت.

حضور در رویدادها
رمضان بهرامی افزود: یک نمایشگاه بزرگ در کشور ترکمنستان در شهریور ماه خواهیم داشت که این هم می‌تواند به توسعه روابط تجاری بین دو کشور کمک کند. در حال حاضر مراودات تجاری بین دو کشور نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار است که این میزان با توجه به ظرفیت تجار بزرگ ترکمنستانی و ایرانی بسیار ناچیز بوده و باید این مقدار ارتقا یابد. پایان سال ۱۴۰۳ تعامل تجاری خوب و جهش بسیار بزرگی را در زمینه مراودات تجاری بین دو کشور و رونق اقتصادی شاهد خواهیم بود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی که در این جلسه حضور داشت با اشاره به توافقات تجاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان و با بیان اینکه روابط دو کشور در حال حاضر در سطح اعلایی قرار دارد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی ایران و مرز مشترک گسترده‌ای که بین دو کشور قرار دارد می‌توان از آن به عنوان کریدور ترانزیت برای حمل کالا به سایر کشورهای همسایه بهره برد.
سید حسین میر شفیع با اشاره به اینکه مرز سرخس و اینچه برون ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی بسیار مناسبی است، گفت: برای مبادلات کالا حتی از کشور ترکمنستان به سایر کشورهای همسایه می توان از این پتانسیل ها استفاده کرد. برای افزایش دسترسی تجار ترکمنستان به آب‌های خلیج فارس امکانات ویژه‌ای را برای ایجاد ظرفیت‌های ریلی ایجاد کرده‌ایم و در این رابطه توافق‌های بین دو کشور انجام شده است.
وی افزود: مشاور وزیر راه و شهرسازی، از آنجایی که وزارت راه و شهرسازی مسئولیت کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان را بر عهده دارد، در اجلاس اخیر توافقات خوبی بین دو کشور در راستای توسعه تجارت انجام شد و به آینده این روابط امیدوار هستیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]