اطلاعیه‌های خرید در سامانه صورت‌معاملات، بدون تایید طرف دوم، اسناد مثبته نیست
اطلاعیه‌های خرید در سامانه صورت‌معاملات، بدون تایید طرف دوم، اسناد مثبته نیست

سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران مطرح کرد؛ اطلاعیه‌های خرید مندرج در سامانه صورت‌معاملات فصلی، بدون تایید طرف دوم، اسناد مثبته محسوب نمی‌شود

به گزارش بازار، مهدی امیدوار، سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: با صدور و ابلاغ بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۳/۱۱ مورخ ۱۴۰۳/۶/۷ از سوی سازمان امور مالیاتی، اگر در سامانه صورت معاملات فصلی اطلاعیه فروش از سوی فروشنده ثبت گردد، این اطلاعیه تنها زمانی به عنوان اسناد مثبته‌ی خرید برای طرف دوم (یعنی شخصی که اسم وی به نام خریدار ثبت گردیده است) محسوب می‌شود که آن اطلاعیه توسط خریدار تائید شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، مهدی امیدوار، سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: پیش از این در بسیاری از موارد بدون اینکه مودی اقدام به خرید کالا یا خدمتی نموده باشد، با سوء استفاده از کد ملی وی، اطلاعیه خرید در سامانه ۱۶۹ برای ایشان درج می‌شد. در این حالت اثبات خلاف آن اطلاعیه برای آن شخص چه در مرحله حسابرسی و چه در مراجع حل اختلاف مالیاتی کار بسیار دشوار و گاه غیرممکنی بود.

امیدوار ادامه داد: تداوم این روند که باعث تعلق مالیات و جرائم غیرعادلانه و افزایش نارضایتی مودیان می‌گشت موجب شد که در نهایت سازمان امور مالیاتی رویکرد خود را در خصوص اطلاعیه‌های خرید ثبت‌شده به نام اشخاص تغییر دهد. با لازم‌الاجراشدنِ بخشنامه شماره ۱۱، اگر در سامانه صورت معاملات فصلی اطلاعیه‌ای برای شخصی به عنوان خریدار ثبت شود، این اطلاعیه به خودی خود، اسناد مثبته محسوب نمی‌شود، مگر اینکه طرف دوم یعنی شخصی که اطلاعیه به نام او صادر شده، آن اطلاعیه را تائید کند.

سخنگوی و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران تاکید کرد: بنابراین اگر اطلاعیه‌ای برای شخصی در این سامانه ثبت شود و خریدار یا مودی یا کسی که اطلاعیه به نام او ثبت شده، آن اطلاعیه را متعلق به خود ندانسته و منکر وجود خرید و حمل بار به نام وی شود (در صورتی که سند و یا مدرک مستندی توسط اداره امور مالیاتی مبنی بر صحیح بودن معامله و یا صحیح بودن اطلاعیه ارائه نشود) آن اطلاعیه قابل استناد نیست و نمی‌تواند محل استناد ادارات مالیاتی جهت احراز وقوع معامله شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]