سقف معافیت مالیاتی مشاغل سال ۱۴۰۳
سقف معافیت مالیاتی مشاغل سال ۱۴۰۳

دولت‌ها برای فراهم کردن هزینه‌های مالی و احتیاجات چرخ اقتصاد خود از مالیات استفاده می‌کنند.

به گزارش بازار، دولت‌ها برای فراهم کردن هزینه‌های مالی و احتیاجات چرخ اقتصاد خود از مالیات استفاده می‌کنند. به این صورت که در برابر کوچک‌ترین خدماتی که به شهروندان خود ارائه می‌کنند از آنها هزینه‌ای به عنوان مالیات می‌گیرند. البته جلوگیری از جمع شدن ثروت دردست عده‌ی خاصی از افراد و پخش شدن بین همه مردم، مزیت دیگری از مسئله دریافت مالیات است. با این‌حال بعضی کسب‌وکارها که درآمد بالایی ندارند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

معافیت مالیاتی می‌تواند در انواع معافیت دائم و همیشگی یا موقتی صورت بگیرد. سقف معافیت مالیاتی میزان و حدود این معافیت در سال‌های مختلف تفاوت‌های کمی با یکدیگر دارد. در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم که منظوراز سقف معافیت مالیاتی چیست و تمامی مسائلی که دراین باره وجود دارند را برای شما بازگو می‌کنیم.

سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل

شناخت کامل سقف معافیت مالیاتی برای پرداخت مالیات کمک بزرگی می‌کند. سقف معافیت مالیاتی عبارت است از مبلغ مشخصی که برای پرداخت مالیات توسط مردم در نظر گرفته‌اند. به این صورت که سقفی تعیین شده است و درآمد هر شخص با این سقف مقایسه می‌شود، اگر بالاتر از این سقف بود ملزم به پرداخت مالیات می‌شود و اگر کمتر بود در اکثر مواقع از پرداخت مالیات معاف می‌شود. برای درک بهتر این موضوع بهتر است ابتدا به درک درستی از مالیات برسید.

مالیات یعنی هزینه‌ای که افراد در قبال دریافت خدمات از دولت و تامین هزینه‌های آنها پرداخت می‌کنند. این هزینه در دو دسته مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیر مستقیم قرار می‌گیرد. مالیات مستقیم، از درآمد و دارایی‌هایی افراد به صورت مستقیم محاسبه و اعمال می‌شود اما مالیات غیر مستقیم از کالاها و خدماتی که اشخاص دریافت می‌کنند محاسبه می‌گردد. به همین دلیل دولت هرساله سقف جدیدی برای معافیت از مالیات تعیین می‌کند و تورم و گرانی را در این موضوع مدنظر قرار می‌دهد.

ممکن است شخصی مالک چندین کسب‌وکار متعدد باشد و از چندین محل متفاوت درآمد داشته باشد. برای محاسبه میزان مالیات براساس درآمد چنین اشخاصی، درآمد آنها از طریق تمامی واحدهای شغلی آنها جمع شده و یک بار معافیتی که در ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم بیان شده را خواهند داشت.

نرم افزار سامانه مودیان مالیاتی یک راهکار مناسب برای محاسبه دقیق میزان مالیات پرداختی یا محاسبه سقف معافیت مالیاتی در هر کسب و کار است. این نرم افزار توسط شرکت‌های مختلف نرم افزاری مانند شرکت راهکارهای نرم افزاری پارسان به بازار ارائه شده است.

سقف معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۳

در قسمت قبلی توضیح دادیم که منظور از سقف معافیت مالیاتی چیست و در این قسمت میزان این سقف را در سال ۱۴۰۳ بیان می‌کنیم. ماده ۹۳ قانون مالیات مستقیم عنوان کرده است که درآمد اشخاص حقیقی از طریق شغل آنها یا سایر عناوین کسب درآمد، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل خواهد شد. در چند ماده عقب‌تر یعنی ماده ۸۴‌ام از قانون مالیات مستقیم عنوان شده است که مبلغ نهایی سقف معافیت مالیات براساس تورم و سایر مسائل مرتبط با آن، در قانون بودجه مشخص می‌شود.

مبلغ سقف معافیت مالیاتی مشاغل در سال ۱۴۰۳، ۱۴۴ میلیون تومان تعیین شده است. در صورت بالا رفتن مبلغ درآمد باید اظهارنامه مالیاتی تکمیل کرده و براساس مازاد درآمد خود به اداره امور مالیاتی، مالیات پرداخت کنید. اشخاص حقوقی تا خرداد ماه سال بعد فرصت دارند مالیات امسال خود را پرداخت کنند و در صورت امتناع از پرداخت مالیات جریمه می‌شوند. البته با توجه به افزایش حقوق کارمندان سقف معافیت مالیاتی نیز برای سال بعد افزایش داشته است.

سقف معافیت مالیاتی مشاغل سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳ تورم کمتر بود و مبلغ سقف معافیت مالیاتی نیز مبلغ بسیار کمتری بود. سقف معافیت مالیاتی مشاغل سال ۱۴۰۲ مبلغ ۴۷ میلیون و پانصد هزار تومان بود. یعنی اگر کسب‌وکاری از ابتدای سال تا انتهای سال کمتر از ۴۷ میلیون و پانصد هزار تومان درآمد داشت از پرداخت مالیات معاف شده و الزامی برای پرداخت آن ندارد. در مقابل اگر درآمد او بیش از این مبلغ باشد باید طبق درآمد خود مالیات بپردازد.

سقف معافیت مالیاتی مشاغل سال ۱۴۰۰

سقف معافیت مالیاتی مشاغل سال ۱۴۰۰ با سال‌های قبل و بعد از آن متفاوت بود و براساس نرخ تورم در آن سال تعیین شده بود. در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۴۰۳ قیمت بیشتر اجناس بازار ارزان‌تر بود و تورم کمتری وجود داشت به همین دلیل مبلغ سقف معافیت مالیات نیز کمتر از سال ۱۴۰۳ بود. این مبلغ ۳۶ میلیون تومان در سال است.

جمع بندی

سقف معافیت مالیاتی مشاغل با هدف حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و تسهیل شرایط اقتصادی برای آنها تعیین می‌شود. این معافیت مالیاتی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و بهبود رفاه مالیاتی در بین صاحبان مشاغل، اهمیت ویژه‌ای دارد. تعیین این سقف به گونه‌ای است که از یک سو عدالت مالیاتی رعایت شود و از سوی دیگر، فشار مالیاتی بر مشاغل کاهش یابد. در نهایت، این سیاست نقش مؤثری در بهبود شرایط اقتصادی، اشتغال‌زایی و رشد کسب‌وکارها ایفا خواهد کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]