صنعت غذایی با کمبود شکر، شیرین می زند!| ارزش آفرینی بالا با فرآوری محصولات باغی
صنعت غذایی با کمبود شکر، شیرین می زند!| ارزش آفرینی بالا با فرآوری محصولات باغی

شکر به عنوان یکی از مواد اولیه صنعت غذایی کشور در بازار کم است و این امر بر روند تولید تولید کننده های این بخش اثرات منفی می گذارد به طوری که گفته می شود حتی گاهی موجب تعطیلی چند روزه خط تولید می شود.

بازار؛ گروه صنعت: اخیرا محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد است که امسال ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید شده است که از این میزان تولید، ۷۰ درصد که رقمی معادل ۹۰ میلیون تن است، متعلق به حوزه زراعت است.

شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور: تولیدات باغی به پایداری رسیده است و سالانه تا ۱۰ درصد نیز افزایش تولید داریم

ظاهرا در بحث تولیدات باغی نیز به گفته مسئولان مربوطه شرایط خوب است به طوری که «مجتبی شادلو» نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور پیش از این در گفتگو با بازار گفت: در حوزه باغی تولیدات به پایداری رسیده و همین امر موجب می شود رشد صادرات به بازار داخل نیز لطمه ای وارد نکند. این در حالی است که روند تولید محصولات باغی معمولا افزایشی است و سالانه تا ۱۰ درصد رشد تولید رقم می خورد.

با این وجود ضمن صادرات بخشی از آنچه در حوزه باغی کشور تولید می شود به بازارهای بین المللی، بخشی از تولیدات این حوزه نیز صرف فرآورده هایی همچون تولید انواع سرکه ها همچون سرکه سیب و خرما، تولید انواع مرباجات، ترشی جات و غیره می شود که در نهایت با ارزش افزوده بالاتر راهی بازارهای صادراتی می شود و یا در داخل کشور به فروش می رسد. نکته جالب توجه اینکه یکی از موارد مصرفی محصولات باغی در حوزه تولید انواع «ترشک و لواشک ها» است که این محصولات ضمن تامین بازار داخلی به بازارهای صادراتی به خصوص کشورهای همسایه ارسال می شود و از این طریق ارز آوری نیز دارد.

صادرات باعث رقابت و بالا رفتن کیفیت محصولات می شود

«اصغر قاسم نژاد»، یکی از تولید کننده های حوزه «ترشک و لواشک» که غالبا از میوه سیب به عنوان پایه تولید استفاده می کند در گفتگو با بازار می گوید: در واقع کشورهایی همچون عراق، پاکستان، افغانستان و عمان که در حوزه تولید این محصول چندان فعال نیستند، خواهان محصولات ما هستند.

قاسم نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که مزیت رقابتی تولیدات شما در مناطقی مثل کشورهای اطراف چیست، می گوید: علاوه بر نزدیک بودن بازار و تسهیل روند صادراتی، این کشورها تولید کننده این نوع محصولات نیستند و لذا ترجیح می دهند از کشوری مانند ایران که در همسایگی آنها قرار دارد این محصولات را تامین کنند. ضمن اینکه با وارد شدن به بازارهای صادراتی قطعا جنس های تولیدی ما نیز رو به روز کیفی تر می شود. علاوه بر اینکه تولید بالا می رود و در کنار آن اشتغال زایی در این حوزه بیشتر می‌ شود و برای رونق چرخه اقتصادی کشور قطعات خوب است.

قاسم نژاد تولید کننده انواع لواشک: اینکه گفته می شود از میوه های دور ریختنی برای تولید فرآورده هایی همچون لواشک و ترشک استفاده می شود صحت ندارد بلکه سیب های ریز زیر نظر سازمان بهداشت تبدیل به پوره سیب می شود و به عنوان پایه تولید در این بخش مصرف می گردد

بر اساس این گزارش یکی از مسائلی که پیرامون تولید محصولاتی همچون لواشک، ترشک، انواع ترشی جات و غیره وجود دارد این است که گفته می شود این محصولات غالبا با محصولات باغی که کیفیت ندارند و تنها برای اینکه دور ریخته نشود، تولید می شود. با این وجود این تولید کننده با رد این ادعا می گوید: در ابتدا باید بدانید که تولید لواشک و ترشک اصولا با انواع میوه های فرآوری شده است انجام می شود. به همین دلیل اتفاقا ما مواد اولیه را از تولید کننده های مطرح کشور خرید می کنیم. در واقع پایه تولید ما پوره سیب است و اینها غالبا سیب هایی است که سایز کوچک دارد نه اینکه ضایعات باشد. همچنین به طور کلی شرکت‌ هایی که تولید پوره سیب دارند زیر نظر سازمان بهداشت هستند و به سیب های ضایعاتی به هیچ وجه اجازه ورود به کارخانجات داده نمی‌ شود.

۱۰ کشور برتر در تولید سیب درختی

گفتنی است سیب یکی از پر تولید ترین انواع میوه های برگریز جهان است که از آسیای مرکزی نشات گرفته و در سراسر جهان پراکنده شده است و در حال حاضر چین بیشترین سیب را تولید می کند. در واقع طبق آمار سازمان فائو، چین، ایالات متحده، لهستان، ترکیه، هند، ایران، ایتالیا، روسیه، فرانسه و شیلی در حقیقت ۱۰ تولید کننده برتر سیب درختی در جهان محسوب می شوند. به نحوی که چین سالانه تولیدی بالغ بر ۴۴ میلیون تن دارد و به این ترتیب در صدر تولید کننده های این محصول باغی قرار دارد.

قاسم نژاد تولید کننده انواع لواشک: شکر به عنوان یک ماده اولیه مصرفی ما در بازار کم است که این امر روی روند کاری کلیه تولید کنندگان تاثیر سوء می گذارد

در ادامه قاسم نژاد در خصوص مشکلاتی که در تامین مواد اولیه با آن مواجه هستند می گوید: ما نیز در تامین مواد اولیه مشکل داریم. به طوری که الان شکر بسیار کم است در بازار و کمبود داریم. به خصوص که برای محصول ترشک زیاد استفاده می کنیم اما در شهریور جاری حدودا ۲۰ روز شکر را به زحمت تامین می‌ کردیم؛ یعنی شرکت های تولید شکر بار بیرون نمی دادند و استدلال شان این بود که بار کم است.

این تولید کننده انواع لواشک و ترشک همچنین در خصوص تاثیر منفی این کمبود مواد اولیه بر تولید گفت: به هرحال کمبود ماده اولیه برای ما تولید کننده ها استرس زا است به نحوی که به دلیل نبودن شکر در همین ماه حتی دو روز کار ما به تعطیلی کشیده شد.

او در خصوص شرایط و وضعیت بازار نیز گفت: بازار امسال تا برج ۳ خوب بود و پس از آن مجددا ضعیف شده است و به یکباره افت کرده است که احتمالا به دلیل بالا رفتن قیمت ها و عدم توان خرید مردم است.

این تولید کننده همچنین در خصوص پیش بینی بازار می گوید: به هر حال ما نیز مانند دیگر تولید کننده ها خوش بینانه نگاه می کنیم و تلاش داریم روی کیفیت بیش از گذشته کار کنیم. به خصوص اینکه رقابت باعث می‌ شود کیفیت بالا برود و ما نیز غالبا روی کیفیت کار می کنیم آن هم در شرایطی که به طور کلی ماشین آلات داخلی این حوزه نیز جوابگوی تولید کننده های این بخش هست و تنها باید روی کیفیت محصول نهایی تمرکز کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]