کارت های بازرگانی تجار از تعلیق خارج شود| تأمین نقدینگی کشاورزان
کارت های بازرگانی تجار از تعلیق خارج شود| تأمین نقدینگی کشاورزان

اردبیل- رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل گفت: انتظار می رود کارت های بازرگانی تعلیق شده تجار و صادرکنندگان استان اردبیل از تعلیق خارج شود تا در این حوزه فعالیت رو به جلویی را انجام دهند.

عیسی شاهی زارع در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: امسال آفت دروغک سفیدین خسارت عمده ای را به سیب زمینی دشت اردبیل وارد کرد اما به رغم این آفت، سقف تولید ۷۵۰ هزار تن را در استان با تلاش سیب زمینی کاران شاهد هستیم.

وی تولید پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در کشور اشاره کرد و گفت: پنج میلیون تن نیاز داخلی به سیب زمینی است و ۵۰۰ هزار تن آن باید صادر شود که ضرورت دارد راه صادرات برای تولیدکنندگان هموار شده تا با همراهی تجار امکان صادرات سیب زمینی از گمرکات استان اردبیل نیز فراهم آید.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی به پایین بودن قیمت عرضه سیب زمینی در بازار و ضرر و زیان کشاورزان اشاره کرد و افزود: در همه دنیا به کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش یارانه بین ۴۸ تا ۶۵ درصد اختصاص می یابد اما در کشور ما تخصیص این یارانه کمتر از پنج درصد است.

شاهی زارع تصریح کرد: در یک سیاست گذاری غلط کارت های بازرگانی بسیاری از تجار به دلیل تعهدات ارزی تعلیق شده در حالی که اگر تا دو ماه آینده سیب زمینی انبارها در این استان صادر نشود، فسادپذیری و از بین رفتن آن خسارت هنگفتی را متوجه کشاورزان می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: باید مشکل به وجود آمده در تعهدات ارزی و پیمان سپاری رفع شود تا صادرکننده به قیمت مناسب بتواند صادرات خود را انجام داده و قیمت محصول سیب زمینی در بازار به پایین ترین نرخ نرسد.

شاهی زارع اضافه کرد: رها کردن کشاورزان به حال خود در این شرایط خشکسالی به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد و در حالی که کشاورزان شمال استان ۱۵ میلیارد تومان از خشکسالی و سیل خسارت دیدند، در موسم کشت و زرع با کمبود نقدینگی روبه رو هستند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیان کرد: در کنار استمهال بدهی کشاورزان، ضرورت دارد نقدینگی زارعان در زمان کشت تأمین شده و با اعطای تسهیلات قرض الحسنه حمایت لازم از زارعان استان اردبیل از کشت پاییزه انجام شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]