سود PVC S۵۷ کم است، پتروشیمی آبادان عرضه نمی کند| خبری از استاندارد ملی در محصولات پتروشیمی نیست
سود PVC S۵۷ کم است، پتروشیمی آبادان عرضه نمی کند| خبری از استاندارد ملی در محصولات پتروشیمی نیست

حدادی نایب رییس انجمن پلیمر و پلاستیک تهران با بیان اینکه PVC S۵۷ که پتروشیمی آبادان عرضه می کند، یک چهارم نیاز بازار هم نیست، گفت: کیفیت این محصول در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی به شدت پایین است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: چالش های عرضه پتروشیمی آبادان تمامی ندارد. داستان رطوبت بالای پی وی سی گرید S۵۷ شروع شد. محصولی که تولید و عرضه آن به صورت انحصاری توسط پتروشیمی آبادان صورت می گیرد، به قدری رطوبت داشت که از زیر پالت های این محصول آب خارج می شد. فعالین صنعت لوله و پلیمر در ابتدا در مکاتباتی با این واحد پتروشیمی و شرکت صنایع مادر تخصصی پتروشیمی ایران خواهان رسیدگی و حل این مشکل شدند. اما به نظر می رسید که گوش کسی به این حرف ها بدهکار نیست. در نهایت انجمن پلیمر و پلاستیک استان تهران به دلیل حجم بالای رطوبت پودر پی وی سی گرید S۵۷ پتروشیمی آبادان و بسته بندی نامناسب آن شکایتی را تنظیم کرده و به سازمان استاندارد استان تهران ارسال کرد.

حالا اما حدود دو ماهی است که مشکل کیفیت پی وی سی گرید S۵۷ حل شده، اما خریداران این محصول با چالش دیگری دست و پنجه نرم می کنند. آنگونه که علی حدادی نایب رییس انجمن پلیمر و پلاستیک تهران به بازار می گوید: مقدار محصولی که پتروشیمی آبادان عرضه می کند به شدت پایین بوده و کفاف نیاز بازار را نمی دهد.

در محصولی همچون پودر پی وی سی گرید S۵۷ مقدار نیاز بازار چیزی حدود ۴ هزار تن در ماه است. حال آنکه از ۱۵ مهر تا حالا تنها چیزی حدود هزار تن از این محصول عرضه شده که البته آن هم به صورت کامل تحویل داده نشده است

او می گوید: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در محصولی همچون پودر پی وی سی گرید S۵۷ مقدار نیاز بازار چیزی حدود ۴ هزار تن در ماه است. حال آنکه از ۱۵ مهر تا حالا تنها چیزی حدود هزار تن از این محصول عرضه شده که البته آن هم به صورت کامل تحویل داده نشده است.

به گفته او، در ایده آل ترین شرایط ماهانه حدود ۲ هزار تن یعنی نصف نیاز واقعی بازار، محصول عرضه می شود.

این فعال صنعت لوله و پلیمر ادامه داد: بعد از اینکه مشکل کیفیت این محصول حل شد، به نظر می رسد که تولید آن برای پتروشیمی آبادان توجیه و صرفه اقتصادی بالایی ندارد و به همین دلیل رغبتی برای تولید آن نشان نمی دهد.

به گفته حدادی، پتروشیمی آبادان با حجم بالای نیرو کار و استخدام های سفارشی مواجه بوده ومخارجش بیش از درآمدهایش است. ضمن اینکه بیشتر ماشین آلات و دستگاه های این واحد پتروشیمی قدیمی و فرسوده هستند. همین مساله موجب شده که این واحد تولیدی به یک واحد غیر بهره ور و زیان ده تبدیل شود.

واحدهای پتروشیمی راحت ترین محصول را برای تولید انتخاب می کنند

او همچنین با اشاره تنها پتروشیمی آبادان تولیدکننده و عرضه کننده این محصول در بازاراست، ادامه داد: متاسفانه واحدهای پتروشیمی در کشور ما به سراغ تولید محصولاتی که کمی دردسر بیشتر دارد، نمی روند و معمولا راحترین و کم دردسرترین گزینه را برای تولید انتخاب می کنند. به عنوان مثال بسیاری از واحدهای پتروشیمی ترجیح می دهند که پودر پی وی سی S۶۵ را تولید کنند.

نایب رییس انجمن پلیمر و پلاستیک تهران با بیان اینکه پی وی سی گرید S۵۷ ماده اولیه حیاتی در تولیدات لوله و اتصالات و برخی از محصولات پزشکی است، ادامه داد: در شرایطی که تولید و عرضه این محصول کفاف نیاز بازار را نمی دهد مسئولین حداقل اجازه واردات را بدهند.

خبری از استاندارد ملی نیست

هر چند که رطوبت پی وی سی گرید S۵۷ حالا دیگر کاهش پیدا کرده اما همچنان تفاوت زیادی بین کیفیت تولیدات ایرانی و خارجی وجود دارد.

حدادی با بیان اینکه هر کیلو پی وی سی S۵۷ خارجی که تولید عربستان و کره است در بازار به قیمت ۵۸ هزار تومان فروخته می شود، ادامه داد: کیفیت پی وی سی گرید S۵۷ خارجی قابل مقایسه با تولیدات ایرانی نیست و استفاده از این محصول در تولیدات لوله و پلیمر کیفیت این محصولات چندین برابر افزایش می دهد. اما متاسفانه به دلیل قیمت بالای آن تولیدکنندگان قادر به استفاده از آن نیستند.

متاسفانه سازمان استاندارد برای S۵۷ به عنوان یک ماده اولیه استاندارد تعریف نکرده اما برای محصول نهایی آن استاندارد مشخص کرده است. چطور در شرایطی که کیفیت ماده اولیه مناسب نیست از تولیدکننده انتظار تولید محصول با کیفیت را دارند

او همچنین با بیان اینکه برای بسیاری از محصولات پتروشیمی همچون پودر S۵۷ استاندارد ملی و اجباری تعریف نشده است، ادامه داد: متاسفانه سازمان استاندارد برای این ماده اولیه استاندارد تعریف نکرده اما برای محصول نهایی آن استاندارد مشخص کرده است. چطور در شرایطی که کیفیت ماده اولیه مناسب نیست از تولیدکننده انتظار تولید محصول با کیفیت را دارند.

به گفته حدادی، لوله و اتصالات باید تحت استاندارد ۹۱۱۹ تولید شده و اگر این اتفاق نیافتد به تولید کننده امتیاز منفی داده شده و در صورت تکرار ابطال استاندارد صورت گرفته و به دادگاه معرفی می شوند.

قیمت ها در بازار آزاد به ۵۰ هزار تومان رسید

بر اساس گفته های حدادی هر کیلو از این محصول در بورس به قیمت حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می شود. البته قیمت این محصول در بازار آزاد به دلیل کاهش عرضه حالا به حدود ۵۰ هزار تومان هم رسیده است. حدادی می گوید به دلیل کمبود عرضه بسیاری از متقاضیان این محصول ناچار به تامین مواد اولیه خود از بازار آزاد شده اند.

به گزارش بازار این به معنای سود ۴۵ درصدی دلالان در این سیاه بازار است و چون معولا تولیدکنندگان برای گذر از نقطه سر به سر و سود نیاز به تولید بیشتر دارند لذا ناچار به خرید این محصول از بازار هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]