مراحل شکایت به دلیل کلاهبرداری با چک چیست؟
مراحل شکایت به دلیل کلاهبرداری با چک چیست؟

کلاهبرداری عبارت است از بردن مال دیگری با توسل به مانور متقلبانه.

به گزارش بازار، کلاهبرداری عبارت است از بردن مال دیگری با توسل به مانور متقلبانه. این جرم یکی از مهم‌ترین جرائم علیه اموال و مالکیت است که در آن برخلاف سایر جرائم اقتصادی، قربانی با رضایت مال خود را دراختیار مجرم قرار می‌دهد. کلاهبرداری به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود و کلاهبرداری با چک تنها یکی از انواع آن است. بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران این نکته را متذکر می شود که در صورت مواجهه با چنین کلاهبرداری هایی از هرگونه اقدام خودسرانه اجتناب نمایید و برای حل مشکل خود به بهترین شکل ممکن به وکیل مربوطه مراجعه نمایید.
بهترین وکیل در تهران این نکته را خاطر نشان می شود که مشاوره حقوقی کلاهبرداری ازجمله خدمات مؤسسات حقوقی است که درزمینه انواع کلاهبرداری، طیف گسترده‌ای از سؤالات حقوقی را پوشش می‌دهد. یکی از ابزارهای ارتکاب کلاهبرداری، چک‌های بانکی است. استفاده از چک در معاملات جایگاه و طرفداران خاص خود را دارد. اما همیشه گروهی وجود دارند که از چک برای سودجویی و مقاصد مجرمانه استفاده می‌ کنند. دفتر حقوقی محمد حاجیلو و همکاران ضمن تولید محتوای متناسب در امور حقوقی و کیفری، راه های ارتباطی مشخصی را برای مشاوره تخصصی باا وکلای برتر تدارک دیده است. در صورت نیاز، با مراجعه به سایت مربوطه می توانید از خدمات تخصصی این مجموعه بهره مند گردید.
منظور از جرم کلاهبرداری با چک چیست؟
چک یک چاقو دولبه است. علاوه‌بر کاربرد مفید آن در تجارت، برخی افراد اقدام به کلاهبرداری با چک می‌نمایند. یعنی فردی با سوءنیت، از چک به‌عنوان ابزاری برای انجام مانور متقلبانه استفاده کند و قصد فریب دیگری و بردن مال او را بااستفاده از این وسیله متقلبانه داشته باشید.
استفاده از چک‌های مجعول و سرقتی ازجمله شیوه‌های کلاهبرداران است. صدور عمدی چک بلامحل نیز یک روش دیگر برای کلاهبرداری با چک به‌شمار می‌رود. کلاهبرداری جزء جرائم پیچیده به‌شمار می‌رود زیرا مجرمان همواره با برنامه‌های دقیق نسبت به فریب و اغفال قربانی اقدام می‌کنند. اگر شما هم مال‌باخته کلاهبرداری با چک هستید باید بدانید اثبات وقوع این جرم و پیگیری آن، کاری است که به دانش حقوقی نیاز دارد. به‌همین دلیل پیشنهاد می کنیم که ابتدا از مشاوره تخصصی با بهترین وکیل چک در تهران یا شهرستان محل سکونت خود بهره مند گردید و سپس بهترین راه را به منظور حصول نتیجه مطلوب طی نمایید.

کلاهبرداری با چک جعلی
گاهی افرادی هستند که برای بردن مال دیگران، اقدام به جعل چک و ارائه آن به‌عنوان چک معتبر می‌نمایند. مثلاً مجرم، چک شخص دیگری را با شبیه‌سازی امضای او، امضا می‌نماید و بدین‌وسیله گیرنده چک مجعول را نسبت‌به ‌داشتن اموال فریب می‌دهد. گیرنده چک با تصور پاس‌شدن آن، مال خود را با رضایت به مجرم می‌دهد و قربانی جرم کلاهبرداری با چک می‌شود.
بهترین وکیل کیفری در تهران این نکته را حائز اهمیت می شمارد که جعل چک، مقدمه جرم کلاهبرداری است. بااستفاده از چک جعلی برای کلاهبرداری مجرم مرتکب فعلی شده که دارای عناوین متعدد مجرمانه است و دراین‌حالت به مجازات اشدّ محکوم می‌شود.
کلاهبرداری با چک سرقتی
شاید شما هم در روزنامه‌ها یا سایت‌هایی مثل دیوار، آگهی‌هایی مشاهده کرده باشید که مضمون آن فروش چک برای استخدام یا تضمین یا تحویل دسته چک در مدت کوتاه است. دربیشتر این موارد، چک‌ها سرقتی هستند و این آگهی‌ها نیز ازسوی کلاهبرداران منتشر می‌شود. روشن است افرادی که اقدام به‌خرید این نوع چک‌ها می‌کنند هم مجرم محسوب می‌شوند. چک سرقتی درحکم اسکناس است و به اندازه مبلغ مندرج در آن، دارای ارزش مالی است. دارنده چک سرقتی تحت عنوان مجرمانه سرقت مورد پیگرد قرار می‌گیرد.
چک‌های سرقتی همواره ابزار خوبی برای ارتکاب جرم کلاهبرداری است. درمواردی که سارق چک با صاحب حساب آشنا باشد معمولاً با تقلید و شبیه‌سازی امضای وی، جرم جعل چک هم صورت می‌گیرد. اما اگر به‌جای جعل امضای صاحب حساب یک امضای موهوم را درج کند، به‌علت عدم مطابقت امضای چک با امضای صاحب حساب، چک بلامحل محسوب می‌شود.
کلاهبرداری با چک بلامحل
همه چک‌های بلامحل ابزار کلاهبرداری نیستند، زیرا گاهی حساب فرد صادرکننده چک مسدود است و او از این موضوع بی‌اطلاع است. گاهی نیز فرد از خالی‌بودن حساب اطلاع دارد اما قصدش این است تا قبل از سررسید چک، حساب خود را پر کند اما به‌دلایلی موفق نمی‌شود. واضح است قصد این افراد از صدور چک، کلاهبرداری و فریب طرف مقابل نیست. درچنین مواردی مجازات فرد صادرکننده چک بلامحل، مطابق قانون چک خواهد بود که نسبت‌به مجازات کلاهبرداری خفیف‌تر است.
در مقابل افرادی هستند که عمداً و باعلم به خالی‌بودن حساب خود، اقدام به‌صدور چک می‌نمایند و با تظاهر به داشتن پشتوانه مالی، طرف مقابل را فریب می‌دهند و مال او را می‌برند. یا اینکه از چکی استفاده می‌کنند که بنابر ویژگی‌هایی مثل مطابقت‌نداشتن امضاء، وجود قلم خوردگی در متن آن یا اختلاف در مندرجات چک، عملاً امکان نقدکردن آن وجود ندارد. دراین‌موارد اگر شاکی بتواند ثابت کند فرد صادرکننده چک بلامحل مرتکب مانور متقلبانه شده است، مجازات او براساس قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری تعیین خواهد شد.
جلوگیری از وقوع کلاهبرداری با چک
برای جلوگیری از کلاهبرداری افراد با چک موارد زیر را در نظر بدارید:

از افراد ناشناس چک قبول نکنید و حتماً هویت صادرکننده چک برایتان مشخص باشد.
مشخصات مندرج در برگ چک را با مشخصات صادرکننده آن تطبیق دهید. قبل از دریافت چک، آن را ازجهت کامل‌بودن و مخدوش‌نبودن بررسی کنید.
با ارسال شناسه ۱۶ رقمی چک‌های صیاد به سرشماره ۷۰۱۷۰۱ بانک مرکزی، می‌توان از اعتبار صادرکننده چک مطلع شد.

مشاوره با وکیل متخصص کلاهبرداری ها
انتخاب بهترین وکیل در تهران از مهم‌ ترین اقداماتی است که برای حل مشکلات حقوقی و کیفری اعم از کلاهبرداری با چک یا سایر امور دیگر، باید در نظر گرفت. اولین قدم در هر پرونده قضایی انتخاب بهترین وکیل بخصوص در تهران است. همانطور که میدانید شهر تهران بدلیل کثرت جمعیت در زمینه دعاوی حقوقی هم نسبت به بقیه شهر ها حجم بیشتری از پرونده های حقوقی را دارد. امروزه کمتر کسی پیدا می شود که درگیر پرونده‌ های حقوقی نباشد. به جای گذراندن ساعت‌ ها وقت در دادگاه و سردرگم شدن بهتر است که همان ابتدا یک وکیل متخصص و باتجربه را انتخاب کنید.
بهترین وکیل در تهران ، برای انجام امور مربوط به کلاهبرداری با چک یا سایر امور حقوقی و کیفری دیگر، وکیل پایه یک دادگستری است که علاوه بر داشتن تجربه کافی در پرونده های مختلف و دانش به روز نسبت به مسائل حقوقی، دید وسیعی نسبت به مسائل اجتماعی حاکم بر کلانشهرها داشته باشد. وی باید از روند قانونی در کلانشهرها آگاه بوده و در مسائل مربوط به دادگاه ها تسلط کافی داشته باشد. با این ویژگی ها، بهترین وکیل در تهران می تواند حداکثر تاثیر را در روند پرونده ها داشته باشد. برای مشاوره با وکیل متخصص در امور حقوقی و کیفری بهتر است بعد از تحقیق درست در باب سابقه کاری و مهارت وی در امور حقوقی و کیفری، به راه های ارتباطی دست یابید و برای رزرو وقت مشاوره تخصصی خود اقدام نمایید.
 در چنین شرایطی می توانید از حصول بهترین نتیجه برای مورد خود اطمینان حاصل نمایید.
 شماره تماس: ۰۹۱۲۱۲۷۵۵۸۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۵۶۸۸
 آدرس: ظفر، خیابان مصدق شمالی، کوچه دامغانی، پلاک ۳۸ واحد ۲

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]