۳۰ میلیون مترمکعب آب از تهران به شهریار و ملارد منتقل می‌شود
۳۰ میلیون مترمکعب آب از تهران به شهریار و ملارد منتقل می‌شود

نماینده مردم قدس، شهریار و ملارد در مجلس گفت: امسال مجوز انتقال ۳۰ میلیون مترمکعب آب از شهر تهران به شهرستان‌های شهریار و ملارد انجام می‌شود که با اجرای این طرح در سال آینده تنش آبی در این دو شهرستان نخواهیم داشت و پیگیر مجوز و بودجه ۸۸۰ میلیارد تومانی هستیم.

حسین حق‌وردی نماینده مردم شهرستان‌های قدس، شهریار و ملارد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرقدس اظهار کرد: حق آبه کشاورزان از رودخانه کرج مدتی قطع شد و مجدد این آب به مدت ۱۰ روز رهاسازی شده اما برای مصارف کشاورزی مناسب نیست و برای جلوگیری از خشک شدن باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: به علت کمبود آب و وقتی به سختی آب آشامیدنی مردم فراهم می‌شود نمی‌توان در این شرایط برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی آب پیدا کرد. دبی چاه‌های آب به شدت پایین آمده و باید یک برنامه دقیق انجام شود تا آب کشاورزان نیز تامین شود. 

نماینده مجلس افزود: تامین آب در غرب استان تهران معضل اساسی است و امسال به جز روزهایی که امکان تامین آب از سد کرج برای شهر تهران نیز مشکل ساز شده بود، بحران آب در شهرستان قدس کمتر بود اما در شهرستان شهریار و ملارد مشکلاتی ایجاد شد و خیلی از روستاها با تانکر آبرسانی داشتند که این نشان از عمق بحران کم آبی در محدوده غرب استان تهران است.

حق‌وردی ادامه داد: علاوه بر شهرستان قدس و شهر باغستان شهریار که سال گذشته باحضور وزیر نیرو عملیات انتقال آب سطحی افتتاح شد، امسال نیز مجوز انتقال حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب از شهر تهران به شهرستان‌های شهریار و ملارد انجام می‌شود که حق طبیعی مردم این منطقه است و اگر این طرح که نزدیک به ۶۰ کیلومتر لوله گذاری دارد، امسال اجرایی شود در سال آینده تنش آبی در این دو شهرستان نخواهیم داشت و پیگیر مجوز و بودجه حدود ۸۸۰ میلیارد تومانی هستیم. 

وی بیان کرد: دبی چاه‌های آب به شدت کم شده و مسوولان آبفا مدعی هستند که ۱۱ حلقه چاه جدید نسبت به سال‌های گذشته اضافه کرده‌اند اما دبی چاه‌ها به اندازه‌ای کاهش یافته که انگار ۱۸ چاه از دست داده‌ایم یعنی نه تنها چاهی اضافه نشده بلکه ۷ چاه هم از نظر میزان آبدهی از دست دادیم.

نماینده مجلس ادامه داد: بازچرخانی آب در طبیعت و استفاده از پساب تصفیه شده یکی از راه‌های تامین نیاز آبی کشاورزان است و در غرب استان تهران سه تصفیه خانه در شهرستان‌های قدس، ملارد و شهریار قرار داشته که فقط تصفیه خانه شهرستان ملارد کامل نقش خود را انجام می‌دهد و از خشک شدن باغات جلوگیری کرده اما پساب تصفیه خانه‌های شهرستان‌های قدس و شهریار برای استفاده کشاورزان، نیاز است که به بالادست منتقل شود و شبکه هنوز تکمیل نشده و نمی‌توان از آن استفاده کرد.

حق وردی افزود: با تکمیل شبکه انتقال، پساب وارد مدار شده و کشاورازان و باغداران می‌توانند از آن استفاده کنند و همچنین فراهم‌سازی زمینه جهت استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و تامین امنیت کشاورزان جهت جلوگیری از سرقت تجهیزات موجب صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد و نیز از این پساب در آبیاری فضای سبز می‌توان استفاده کرد. 

وی گفت: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرستان قدس با اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در همان محل مدول اول در روستای زرنان امسال عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و با تکمیل مدول دوم مشکل فاضلاب شهرستان برای همیشه حل می‌شود.

پایان پیام/۶۷۰۷۵


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]