قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم گفت: دین، جهت دهنده علم و چارچوب اخلاقی است که علم را از انحراف باز میدارد. امروز جهان با بحران نابرابری، ظلم و تعدی و چالش های نوین روبهروست و بیش از هر زمان دیگری ضرورت تعامل سازنده علم و دین احساس می شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، دومین همایش بین المللی قرآن و علم در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد؛ قرآن، علوم پایه و علوم زیستی و فناوری، قرآن علوم پزشکی و علوم شناختی، رویکرد مبتنی بر استخراج علوم تجربی از قرآن، رویکردهای مختلف به مسئله علم و قرآن به عنوان یک مسئله فلسفی و الهیاتی، رویکرد مبتنی بر تقدم علوم انسانی بر علوم تجربی در رجوع به قرآن، جایگاه تفسیر و تاویل در مسئله علم و قرآن، نتایج اجتماعی و سیاسی مطالعات علم و قرآن و تکنولوژی، پیامدهای آن و مسئله علم و قرآن از محورهای این همایش است.
علی اکبر صالحی؛ معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم در این همایش با ابراز خرسندی از اینکه در جهان گفتوگوی علم و دین درحال زیاد شدن است، افزود: امروز جهان با بحران نابرابری، ظلم و تعدی و چالش های نوین روبهروست و بیش از هر زمان دیگری ضرورت تعامل سازنده علم و دین احساس می شود.
وی ادامه داد: امروز دین میتواند ارزشهای انسانی را تقویت کند و در سایه این تعامل، آینده جهانی، روشن تر، انسانی تر و عادلانه تر برای جوامع بشری متصور شد.
صالحی گفت: قرآن مهجور مانده و کاش شهد شیرین قرآن را به نوجوانان مان می چشاندیم، من خودم از خواندن قرآن لذت میبرم، در نوجوانی به خدا گفتم میخواهم برای اینکه بررسی کنم آن را که این کتاب انسانی است؟ آن را بخوانم، نه به عنوان مسلمان و هرچه خواندم علاقمندتر شدم.
معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: از دیرباز دین و علم دو رکن درکنار هم، گاهی متضاد بودند اما در تکوین تمدن بشری کار کردند.
وی به تبیین علم الابدان و علم الادیان پرداخت و افزود: در علم ابدان، علم جسم، به بهبود شرایط زندگی می پردازد در علم ادیان به معنای زندگی میپردازیم؛ علم وسیله شناخت خداست.
صالحی ادامه داد: قرآن با تدبیر و علم بسیار آیات دارد و در قرآن افلا یتفکرون و افلا یعقلون آمده و نشان از علمی بودن آن و استوار بودن آن است و در عصر علم و هوش کوانتومی، ارزش این آیات را بیشتر میدانیم؛علم انسان را به دین راهنمایی میکندو دین انسان را به آخرت، راهنمایی میکند.
وی به جایگاه دین در قرآن پرداخت، افزود: در قرآن، دین بسترساز برای رساندن انسان به رستگاری و صلاح است، از منظر قرآن، دین ابزاری برای تزکیه نفس و اخلاق انسان است؛ قران علم و دین را مکمل هم میداند و توامان هستند؛ دین همچنین جهت دهنده علم است.
معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم تاکید کرد: دین، جهت دهنده علم است، چارچوبی اخلاقی است که علم را از انحراف باز میدارد و دوبال برای رشد و اوج رساندن انسان هستند.دین راهنمای اخلاقی و معنوی است که علم را از انحراف باز می دارد، یک نمونه علم منحرف شده همین بمب هیروشیماست.
وی گفت: ذات علم شرافت دارد و پدیده شریفی است، اما چه چیز ما را پرهیز میدهد از علم هسته ای؟، با علم هسته ای بیماران را معالجه میکنیم و نحوه استفاده از آن مهم است.
صالحی ادامه داد: علم چگونگی جهان را نشان میدهد، دین چرایی جهان را و اینکه به چه سمتی باید برود؛ علم قدرت میدهد و دین جهت میدهد.
معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم گفت: علم از ضروریات زندگی بشری است اما بدون ایمان، مثل ابزاری بی نتیجه است، قرآن و حدیث میگوید، علم را از کودکی بیاموزید و این اهمیت علم را نشان دهد.
وی افزود: حکمت که همان علم با معرفت است، گمشده ماست، اگر انسان ها طبق این توصیه ها عمل کنند، جامعه مسئولیت شناس میشود و تک تک آحاد جامعه میدانند وظیفه شان نسبت به جهان اطراف، طبیعت و جامعه چیست.
صالحی ادامه داد: در برهه هایی از تاریخ، علم و دین کنار هم بودند، علم در برپایی تمدن اسلامی و عصر طلایی اسلام موثر است و نتیجه این تمدن، ظهور بزرگانی مثل فارابی و ابن سیناست، نیز با پشتوانه و انگیزه دینی، بنیان علم را پایه گذاری کردند.
وی ابراز تاسف کرد: علم از ساحت دین دور شد و دین از علم دور شد، دین بدون علم، دچار خرافات شد؛ چنانکه دین ابراهیمی در مکه دچار خرافه و تبدیل به جاهلیت شد و بعدها حضرت رسول آمد، آن را اصلاح و علم را جای خود گذاشت.
معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم یادآور شد: از زمان گالیله و آن عصر، تقابل علم و دین شکل گرفت و از آن زمان علم مستقل شد؛ بین دین و علم اختلافی نیست، برداشتهای نادرست بما القا شده و ماباید خودمان را اصلاح کنیم.
صالحی تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی، دین از عزلت خود خارج و مجدد به عنوان کانون قرآن، انسان را به رهایی از پوچگرایی فرا خواند.
انتهای پیام/۲۸۲
- نویسنده: تسنیم tasnimnews