شناسنامه‌دار شدن ۲۰ درصد باغات استان تهران طی ۲ سال
شناسنامه‌دار شدن ۲۰ درصد باغات استان تهران طی ۲ سال

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران طی بازدید از توانمندی‌های بخش کشاورزی استان گفت: تاکنون ۲۰ درصد باغات استان تهران شناسنامه‌دار شده و مابقی در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، تور رسانه‌ای بازدید از توانمندی‌های بخش کشاورزی استان تهران عصر امروز با حضور جمعی از مسؤولان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در یک واحد گلخانه و یک باغ تولیدی سیب درختی در شهرستان دماوند برگزار شد.

رضا نظری‌مقدم، سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در حاشیه این بازدید اظهار کرد: سطح کشت باغات استان تهران ۵۰ هزار هکتار شامل دانه‌دار، هسته‌دار و دانه‌ریز است که از این میزان، سالانه ۸۴۲ هزار تن محصول باغی در استان تهران تولید می‌کنیم و دماوند ۷ هزار هکتار باغ دارد که سالانه ۱۴۰ هزار تن محصولات باغی تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه میانگین تولید محصولات باغی استان تهران سالانه ۲۰ تن و شهرستان دماوند ۲۵ تن در هکتار است، ادامه داد: محصولات باغی دماوند شامل سیب درختی، گلابی، انار، هلو و شلیل است؛ سالانه ۱۰ درصد محصولات استان تهران در شرایط مناسب به کشور‌های حوزه خلیج فارس و اوراسیل صادر می‌شود.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ضمن اشاره به اینکه ۵ هزار هکتار از باغات دماوند مربوط به محصول سیب است، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از محصول سیب استان تهران را شهرستان دماوند تولید می‌کند و در این زمینه در رتبه نخست استان قرار دارد.

نظری مقدم گفت: بعد از اینکه در صادرات محصولات فلفل دلمه‌ای به روسیه و کیوی به هند به خاطر باقی ماندن سموم دچار مشکل شدیم، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت که بر اساس درخواست کشورهای هدف، برای باغات شناسنامه تهیه کند.

وی افزود: در این شناسنامه تمام مشخصات تولیدی باغات و میزان استفاده از سموم و‌ کودها در آن مشخص است و حدود ۲ سال است که این طرح آغاز و تاکنون ۲۰ درصد باغات استان تهران شناسنامه‌دار شده است و مابقی در حال انجام است.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بیان کرد: همچنین مقرر شده به باغاتی نهاده‌های دامی بدهند که دارای شناسنامه و کد ۱۸ رقمی را در اختیار داشته باشند که از امسال این طرح در واگذاری کودهای ماکرو دولتی آغاز شده و مرحله دوم آن مکانیزاسیون است که حتماً باید باغات دارای شناسنامه باشند تا بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

نظری‌مقدم ادامه داد: شناسنامه هر باغ دارای هلوگرام و کیوآرکد است که در همه دنیا قابل رویت و بررسی است؛ پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال جاری بیش از ۵۰ درصد باغات و گلخانه‌های استان تهران شناسنامه‌دار شوند، چراکه تمام تخصیص یارانه‌ها منوط به کد ۱۸ رقمی درج شده در شناسنامه شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه با کم آبی مواجه هستیم و سطح ایستایی چاه‌ها کاهش یافته است، برنامه‌ای برای توسعه نداریم، اما اصلاح و احیای باغات برجسته در دستور کار قرار دارد.
 

شناسنامه‌دار شدن ۲۰ درصد باغات استان تهران طی 2 سال

گفتنی است طی این بازدید ابتدا از یک واحد گلخانه‌ تولیدی گل در شهر آبسرد بازدید شد که این واحد در مساحتی به متراژ ۸ هزار متر مربع و با امکانات و تجهیزات روز دنیا در زمینه پرورش گل‌های ارکیده و رز فعالیت می‌کند و با توجه به کیفیت بالای تولید به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود؛ این گلخانه با چهار هزار مترمربع زیر کشت، چهار هزار اُرکید و چهار شاخه گل تولید رز هلندی تولید می‌کند.

بازدید بعدی از یک باغستان بود که این باغ در مساحتی حدود ۷۹ هکتار میانگین سالانه ۳۵ تا ۹۰ تن در هکتار انواع مختلف سیب تولید می‌کند که ۵۱ هکتار از مساحت این باغ کشت متراکم پایه‌های رویشی و ۱۰ هکتار نهالستان است؛ همچنین این مجموعه باغی، سالانه ۱۰۰هزار اصله نهال و بالغ بر۳۲۰۰ تن سیب تولید می کند و سردخانه آن نیز با ظرفیت ۳۰۰۰ تن مشغول به فعالیت است.

پایان پیام/۶۷۰۱۵/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]