آخرین وضعیت سلامتی «نیما» و «نیکا»، دو مَم بلوچی
آخرین وضعیت سلامتی «نیما» و «نیکا»، دو مَم بلوچی

دو توله خرس سیاه بلوچی مدتی قبل با رهایی از دست قاچاقچیان، برای انجام مراحل درمانی به پارک پردیسان تهران منتقل شده بودند که دامپزشک گروه بیماری‌های دفتر تنوع زیستی و حیات وحش از بهبودی وضعیت بیماری آن‌ها خبر داد.

خبرگزاری فارس – تهران، «نیما» و «نیکا» نام دو توله خرس سیاه آسیایی زیرگونه بلوچی و در خطر انقراض است که چندی قبل در حالی که به دلیل ارزشمندی گونه، توسط قاچاقچیان حیات وحش در حال قاچاق بودند، از یک دستگاه اتوبوس مسافربری در شهرستان گناباد کشف شدند.

«مَم‌ها» یا همان خرس‌های سیاه پس از کشف به یکی از زیستگاه‌های اصلی خود در کشور یعنی استان سیستان و بلوچستان انتقال پیدا کرده و تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان شدند.

در معاینات اولیه از «نیما» و «نیکا» توسط پژوهشگاه زابل مشخص شد که توله خرس «نیکا» مشکل عفونت دندان و همچنین توله خرس «نیما» مشکل زخم و آزار بر روی فک بالایی دارد.
 

آخرین وضعیت سلامتی «نیما» و «نیکا»، دو مَم بلوچی

طبق نظر کارشناسان، آسیب‌هایی که به دو توله خرس وارد شده، نشان از شرایط بد نگهداری و آزار و اذیت این دو توله در زمان اسارت توسط قاچاقچیان حیات وحش داشت.

مشکلات مذکور باعث شد تا مراحل درمانی دو توله خرس آغاز شود اما به دلیل عدم وجود امکانات و تجهیزات درمانی تخصصی دامپزشکی ویژه دندانِ حیات وحش در پژوهشگاه زابل، تصمیم به انتقال دو توله خرس به تنها کلینیک مجهز به امکانات مورد نیاز در کشور، یعنی کلینیک پارک پردیسان تهران گرفته شد.
 

آخرین وضعیت سلامتی «نیما» و «نیکا»، دو مَم بلوچی

با انتقال «نیما» و «نیکا» به تهران، سیر مراحل درمانی آنان با قوت ادامه پیدا کرد که در رابطه با آخرین وضعیت سلامتی دو توله خرس با مهیار مرعشی، دامپزشک گروه بیماری‌های دفتر تنوع زیستی و حیات وحش به گفت‌وگو پرداختیم.
 

آخرین وضعیت سلامتی «نیما» و «نیکا»، دو مَم بلوچی

مشکل عفونت دندان «نیکا» برطرف شده است 

وی در این رابطه اظهار کرد: «نیما» و «نیکا» دو توله خرس سیاه کشف شده از قاچاقچیان چندی قبل برای سیر مراحل درمان به پارک پردیسان تهران منتقل شدند.

مرعشی ادامه داد: با انجام مراحل درمانی، خوشبختانه مشکل عفونت دندان «نیکا» برطرف شده است و هیچ‌گونه مشکلات تغذیه‌ای ندارند و در شرایط نگه‌داری مطلوبی به سر می‌برند.
 

آخرین وضعیت سلامتی «نیما» و «نیکا»، دو مَم بلوچی

این دامپزشک در خصوص مرکز قرنطینه و بازپروری پارک پردیسان نیز بیان کرد: این مرکز از حدود سال ۱۳۸۰ تاسیس شده که در آن حیواناتی که در حیات وحش مصدوم یا بیمار شده‌اند، نگه‌داری می‌شوند.

مرعشی افزود: حیوانات منتقل شده به این مرکز ابتدا قرنطینه و سپس تحت درمان قرار می‌گیرند که پس از طی کردن مراحل درمان اگر قابلیت رهاسازی در طبیعت را داشته باشند، به همان محلی که گرفته شده‌اند، بازگردانده می‌شوند.

 

 

وی تاکید کرد: ما همگی باید به وظایف خود در قبال حیاط وحش عمل کنیم، چون حیاط وحش به نوعی سرمایه‌ای ملی برای ما محسوب می‌شود و ما باید بتوانیم این سرمایه ملی را برای نسل‌های بعدی نیز حفظ کنیم.

خرس سیاه بلوچی یک نوار سفید رنگ به شکل عدد ۷ بر روی سینه خود دارد که به نوعی مشخصه آن است و گفته می‌شود بخش زیادی از رژیم غذایی این حیوان را خرما تشکیل می‌دهد که البته به انواع دیگری از میوه‌ها، زیتون، عسل و برخی حشرات هم علاقه‌مند است.

یکی از معضلاتی که منجر به وقوع حادثه برای این‌گونه از حیوانات می‌شود، تصادفات جاده‌ای است؛ به طوری که طبق گفته غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ متاسفانه نزدیک به ۱۰ قلاده خرس سیاه و قهوه‌ای تلف شده‌اند که علت فوت بیش از نیمی از آن‌ها تصادفات جاده‌ای بوده است.

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]