بذرپاش: ۵۰ هزار هکتار زمین برای شهرهای جدید واگذار شده است
بذرپاش: ۵۰ هزار هکتار زمین برای شهرهای جدید واگذار شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۵۰ هزار هکتار برای شهرهای جدید زمین تامین شده که بی‌سابقه ترین میزان تامین زمین در تاریخ کشور در دولت مردمی سیزدهم رقم می خورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از پردیس، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح و بهره برداری ۱۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس اظهار کرد: این اقدام مبارک امروز تقدیم مردم می شود، گفتن ۱۰ هزار واحد در کلام ساده است اما کسانی که کار ساخت انجام می دهند اطلاع دارند چند متر ساختن بنا چه مشکلات، منابع  و غیره‌ای نیاز دارد.

وی گفت: این ۱۰ هزار واحد در مقیاس مناسبی با پروژه های عمرانی کشور است و از زحمات و پیگیری‌های مدیران، پیمانکاران و تمام کسانی که در زنجیره ساخت زحمت میکشند تقدیر می کنم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هیات مدیره شرکت مادر تخصصی، مدیرعامل پردیس و غیره تلاش بسیاری داشتند زیرا از ۹ ماه گذشته کارگروه های ویژه ما برای اتمام مساکن مهر باقی مانده آغاز به کار کرد تا ساخت واحدهایی که ۱۰ تا ۱۲ سال طول کشیده بود به اتمام برسد.

بذرپاش ادامه داد: درخصوص سرانه‌ها انتظار مردم درست است و کارهایی که استاندار، فرماندار و معاون عمرانی استاندار انجام دادند قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: در سفرهای مختلفی که در طول این مدت به این منطقه داشتیم تلاش بر اتمام مساکن مهر داشتیم زیرا در ابتدای دولت ۲۴۰ هزار مسکن مهر به ارث رسیده، بدون منابع، وام بانکی، بودجه مصوب و غیره داشتیم که ۱۲ سال انتظار مردم برای تحویل نیز به آن افزوده شده بود‌.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در دولت قبل هشت سال مساکن مهر رها شده بودند و قیمت های تورمی با میزان بالا باعث شد با مبالغ آن روز فقط بتوانیم ۳ تا ۴ متر بسازیم.

بذرپاش افزود: ساخت موضوع اصلی ما بود و برای انجام آن به دنبال تجهیز و جمع آوری منابع برای اتمام مساکن مهر بودیم و برای این ۱۰ هزار واحد مبالغ بالایی صرف شد تا به اتمام برسد.

بذرپاش ادامه داد: با تحویل ۱۰۰ هزار واحد، ۱۴۰ هزار مسکن مهر باقی مانده در سراسر کشور داریم، همچنین ۱۹ هزار واحد در شهر جدید پردیس باقی مانده که تا آخر سال ۱۲ هزار واحد تحویل می شود و ۸ هزار واحد باقی مانده نیز مقرر شد تا برای سال آینده به اتمام برسد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در سایر شهرها، پیمانکاران مشکلات حقوقی دارند و باید کمک کنیم تا این مشکلات نیز رفع شود.

وی با بیان اینکه درحوزه خدمات روبنایی محرومیت هایی داریم، ابراز کرد: اتفاقات مبارکی رخ داده و امروز در کنار ۱۰ هزار واحد مسکن مهر ۶ مدرسه، ۴ بوستان و غیره نیز به بهره برداری رسیده است‌ اما باید فضای ورزشی، آموزشی و فضای خدماتی برای تامین مایحتاج روزانه ساکنان در دستور کار قرار بگیرد.

بذرپاش با بیان اینکه سال آینده باید پروژه های روبنایی را افتتاح و تقدیم مردم پردیس کنیم، گفت: در هفته دفاع مقدس ایام الله هستیم و این گرامیداشت و ذکر نعمت خداوند است و نعمت اصلی و الهی ما همین مردم هستند که سالها منتظر بودند و همین مردم لایق بهترین ها برای خدمت هستند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پیمانکاران بدانند که طلب هایشان پرداخت میشود و باید کمک کنند سایر پروژه ها نیز به جلو برود اما در پروژه نهضت ملی ۱ هزار رو ۷۶۰ پروژه در دستور کار ساخت است که در روستا، شهر، بافت فرسوده قرار دارند.

وی افزود: بحث واگذاری زمین اتفاق بزرگی در کشور است زیرا بی‌سابقه ترین واگذازی زمین را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران داشتیم و ۵۰هزار هکتار زمین واگذار شده است و بیش از یک میلیون قطعه زمین در روستا ها واگذار شد.

بذرپاش ادامه داد: ۵۰ هزار هکتار زمین یعنی چند شهرستان و این کار ساده ای نیست و کارهای زیادی انجام شده است اما برای اضافه شدن ۲۲ تا ۲۳ هزار هکتار دیگر تلاش کردیم اما رد شد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: واگذاری زمین مراحل کارشناسی سختی دارد و هر زمینی تا بخواهد آمده عملیات ساخت شود برای دولت ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که شامل تسطیح معابر، شبکه آب و فاضلاب می شود.

وی تصریح کرد: در طرح جوانی جمعیت ۳۲ هزار قطعه زمین قبل ماه محرم واگذار شده و نشان میدهد دولت در بخش مسکن جهش بالایی دارد زیرا در بهار سال گذشته آمار ساخت مسکن منفی ۹ بوده و در ابتدای امسال به مثبت ۱/۷ و امروز به مثبت ۴/۶ رسیده‌ام.

بذرپاش با بیان اینکه فرصت نمیشود به تمام افتتاحیه‌ها برم، عنوان کرد: در شهرجدید مهستان ۱ هزار و ۵۰۰ مسکن باقی مانده تحویل شد و هفته آینده نیز با حضور رئیس جمهور ۴ هزار واحد مسکن مهر در پرند به همراه مترو افتتاح میشود و تا پایان سال این روند ادامه دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نقد کننده زیاد داریم، تاکید کرد: درخی کار و باقی نقد میکنند و با ساخت ا‌کانت عنوان میکنند که چرا اینقدر در ساخت عقب هستید.

وی اضافه کرد: ما میتوانیم مانند دولت قبل بگوییم، مسکن سازی ربطی به دولت ندارد، اما دولت شجاعت نشان داد و پای کار آمد زیرا با ساخت بنا اشتغالزایی، کنترل تورم عمومی کشور را شاهد خواهیم بود و این یکی از روش ها کنترل تورم بخش مسکن است.

بذرپاش تصریح کرد: هرچه تولید مسکن کاهش داشته باشد تورم مسکن افزایش خواهد داشت و مهار تورم و رشد تولید در گروه افزایش تولید مسکن خواهد بود و در این راه باید نظام بانکی باید کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تولید مسکن در کشور همه خیر است، زیرا اگر به دنبال رشد اقتصادی، کاهش تورم و سرپناه دار شدن مردم هستیم باید به این حوزه بها بدهیم.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن اثرات اجتماعی بالایی دارد و باید قیمت تمام شده مسکن را در کشور را کم کرد، اذعان کرد: هزینه‌کرد کارگر، تکنیسن ها و غیره را نمیتوان کاهش دارد اما در حوزه مصالح ساختمانی باید کاهش داشته باشیم و به دنبال به حداقل رساندن فولاد، سیمان و غیره باشیم.

بذرپاش ادامه داد: قیمت مسالح کاهش یابد، منجر به کاهش قیمت تمام شده میشود و باید قیمت‌ها اصلاح شود و تعصبات را کاهش دهیم و فولاد را با قیمت پایین برای مسکن سازی در اختیار قرار بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این کاهش در بورس کالا و هرکجا باشد باید انجام شود اما برخی صحبت های داشتند که حتما شوخی کردند و بعدا در این خصوص صحبت خواهم کرد.

وی تصریح کرد: نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن، دستور رئیس جمهور است و نظارت بر مشاوران املاک و  بیش از ۸۰ هزار برخورد با املاکی های غیرمجاز در همین راستا بوده است.

بذرپاش افزود: نهاد های نظارتی در راستای ارزان تر کردن کالای مسکن در حین ساخت و در حین عرضه در بازار ورود کردند، زیرا اگر در مسکن مهر کنترل کمتر بوده ما در در نهضت ملی قصد داریم این منازل به دست نیازمند واقعی برسد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اتفاقات بدی را در دولت گذشته با واگذاری مسکن مهر شاهد بودیم که باعث سوداگری شد اما در نهضت ملی این اتفاق نخواهد افتاد و اجازه نمیدهیم منابع بیت المال به سوداگران برسد.

وی تاکید کرد: منابع باید به اهل و نیازمند واقعی برسد تا بتوانیم به بهترین نحو پاسخگوی مردم باشیم و تلاش داریم با همین سرعت در سراسر کشور مساکن را تحویل بدهیم.

بذرپاش ابراز کرد: در پردیس در حوزه زیرساخت های روبنایی و زیر بنایی کارهای زیادی داریم و باید دستگاه‌ها کمک کنند تا این مشکلات به حداقل برسد و در حوزه حمل و نقل نیز تدارکات لازم را ببینیم.

پایان پیام/۶۷۰۱۶/ی


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]