گفت‌وگوی تفصیلی| سعیدرضا عاملی: عرصه جنگ بدون خسارت به پایان رسیده است
گفت‌وگوی تفصیلی| سعیدرضا عاملی: عرصه جنگ بدون خسارت به پایان رسیده است

معادله تحولات در فلسطین از ۱۵ مهرماه سال جاری رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت و عملیات «طوفان الاقصی» توسط رزمندگان مقاومت فلسطینی ورق را به گونه‌ای برگرداند که برخی آن را بخشی از پازل تغییر نظم جدید جهانی می‌دانند؛ در این رابطه با رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به گفت‌وگو پرداختیم.

خبرگزاری فارس، سردبیری استان‌ها: معادله تحولات در فلسطین از ۱۵ مهرماه سال جاری رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت و عملیات «طوفان الاقصی» توسط رزمندگان مقاومت فلسطینی ورق را به گونه‌ای برگرداند که برخی آن را بخشی از پازل تغییر نظم جدید جهانی می‌دانند.

اتفاقات غزه در یک ماه گذشته رخ‌دادی چندوجهی تصویر کرده است؛ برون‌داد این حادثه نمودهایی نظیر شکست همینه نظامی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها، قساوت اسرائیلی‌ها و اقتدار و مظلومیت ساکنان غزه را هم به همراه داشته است که هر یک به صورت جداگانه قابل بررسی و تحلیل است.

در همین خصوص با سید سعیدرضا عاملی‌رنانی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به گفت‌وگو پرداختیم که بخش اول آن در ادامه آمده است.

فارس: برای شروع بفرمایید چگونه می‌توان بین کلیدواژه نظم جدید جهانی و عملیات طوفان الاقصی و اتفاقات پس از آن در غزه ارتباط معنی‌داری ترسیم کرد؟

عاملی: جهان تابع قانون سرایت است، اتفاقات، دیگر در یک محدوده جغرافیایی باقی نمی‌مانند، اگر یک کشوری مثل امریکا کاری در سایر نقاط جهان انجام دهد، حتما بازخورد آن را خواهد دید که این مسئله به معنای «پایان عرصه جنگ بی‌خسارت» در جهان است، هر کشوری وارد عرصه ظلم و جنگ شود، عواقب آن به سمت خودش باز خواهد گشت.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بحث جهان تک قطبی مطرح شد ولی قدرت برتر آن زمان یعنی امریکا خیلی زود برای اینکه بتواند فضای بین‌المللی را آرام نگه دارد و در همان مسیر جنگ بدون خسارت حرکت کند، اعلام کرد که به سمت مدیریت چند نهادی جهانی حرکت می‌کند، مدیریت چند نهادی معنایش آن بود که نهادهای بین‌المللی، جهان را اداره می‌کنند.

عرصه «جنگ بی‌خسارت» به پایان رسیده است؛ هر کشوری وارد عرصه ظلم و جنگ شود، عواقب آن به سمت خودش باز خواهد گشت

پیامد ایجاد نهادهایی مثل سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی، آی ام اف و خیلی از نهادهای دیگر که در این سال‌ها ایجاد شدند، شکل‌گیری تحریم‌های ظالمانه مالی، دارویی، غذایی و سایر تحریم‌ها علیه ملت‌هایی بود که با رفتار و اعمال امریکایی‌ها موافق نبودند.

امریکایی‌ها در سال‌های گذشته در عرصه نظامی تحرکاتی داشتند؛ آن‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم بعد از سال ۲۰۰۱ میلادی در ۱۶ جنگ مانند جنگ عراق و افغانستان مشارکت داشتند ولی این مسیر نمی‌تواند ادامه‌دار باشد، با وجود اینکه امریکا همچنان قدرت اول نظامی جهان است، اما از طرفی قدرت‌های بازدارنده‌ای از جمله قدرت نظامی ایران در جهان شکل گرفته‌اند.

قدرت بازدارنده ایران، باعث ایجاد یک حریم امن برای این کشور شده است

امروز جمهوری اسلامی ایران به موشک‌های دوربردی دست پیدا کرده که تا عمق ۲ هزار کیلومتری دشمن را هدف قرار می‌دهند؛ این یک قدرت بازدارنده است، قدرتی است که باعث ایجاد یک حریم امن برای جمهوری اسلامی ایران می‌شود که با این وجود بیگانه‌ای نمی‌تواند وارد این حریم امن شود؛ از این جهت مؤلفه‌های قدرت منطقه‌ای در شرف تغییر هستند.

قدرت امریکا در عرصه اقتصادی نیز افول داشته به گونه‌ای که پیش‌بینی شده است طی ۲ سال آینده چین تبدیل به اقتصاد اول جهان شود که معنای آن جلو افتادن تولید ناخالص ملی چین از امریکا خواهد بود.

 پیامد ایجاد نهادهایی مثل سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی، آی ام اف و غیره، شکل‌گیری تحریم‌های ظالمانه علیه ملت‌هایی بود که با رفتار و اعمال امریکایی‌ها موافق نبودند

امریکایی‌ها خودشان را در تاریخ بشر یک مستثنی می‌دانند؛ نکته‌ای که در مورد امریکا وجود دارد این است که رویکرد امریکایی‌ها در عرصه سیاسی، واقع‌گرایی است؛ امریکا قدرت را منشأ حق می‌داند و اعتقاد دارد هرکس به میزانی که قدرت دارد، حق دارد؛ ولو اینکه این حق منجر به کشتار جمعی و تحریم‌های ضد انسانی شود؛ در واقع توزیع و تشدید فقر در جهان بخشی از نگاه واقع‌گرایی مبتنی بر قدرت امریکایی‌ها است.

امریکایی‌ها با چه توجیهی به جمعیت ۸ میلیاردی جهان زورگویی می‌کنند؟

امریکایی‌ها با چه توجیهی تعداد ۷۸۰ پایگاه نظامی در سطح جهان تأسیس کرده‌ و با جمعیت حدود ۳۰۰ میلیون نفری در حال زورگویی به جمعیت ۸ میلیاردی جهان هستند؟

آقای شیخ زکزاکی اخیرا در دانشگاه تهران جمله زیبایی گفتند که جهان به  بخش تقسیم شده است، یک بخش آن جبهه‌ای است که امریکا آن را مدیریت می‌کند و در بخش دیگر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در واقع شیخ زکزاکی از دو جبهه حق و باطل صحبت می‌کرد و اعتقاد داشت که قدرت امریکا به دلیل تجاوزگری‌ها و روحیه خود را دیدن و دیگران را ندیدن و سایر عوامل در حال افول است.
 

گفت‌وگوی تفصیلی| سعیدرضا عاملی: عرصه جنگ بدون خسارت به پایان رسیده است

در این بین اینترنت هم یک تیغ دو لبه است؛ از طرفی با وجود اینکه حکمرانی اینترنت در اختیار امریکایی‌ها قرار دارد و آن‌ها از این طریق در حال اعمال «استعمار مجازی» هستند، اما از طرف دیگر علی‌رغم تحریف‌های رسانه‌ای اما آگاهی‌هایی در این فضا شکل گرفته است؛ به عنوان نمونه در قضیه جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، با وجود دروغ‌پردازی‌های صهیونیست‌ها علیه حماس، روند شکل گرفته در فضای مجازی به سمت افزایش آگاهی مردم از واقعیت‌های رخ داده در غزه است.

فارس:‌ نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این نظم جدید چیست؟

امریکا قدرت را منشأ حق می‌داند و اعتقاد دارد هرکس به میزانی که قدرت دارد، حق دارد؛ ولو اینکه این حق منجر به کشتار جمعی و تحریم‌های ضد انسانی شود

عاملی: منطقه غرب آسیا یک منطقه با اهمیتی است که قطعاً وجود جمهوری اسلامی ایران در این منطقه، بسیاری از معادلات مربوط به آن را برهم زده است، امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قطب معنوی تلقی می‌شود و از طرفی اعتقاد بنده این است که جمهوری اسلامی قدرت سوم جهان است، بدین معنا که یک الگوی متفاوتی را ارائه کرده که با الگوی ارائه شده شرق و غرب متفاوت است؛ برخلاف الگوهای دیگر که دائماً بر توان نظامی و اقتصادی تکیه می‌شود، قطعاً این الگو روی اتکای بر قدرت الهی تأکید دارد و تلاش می‌کند تا عدالت الهی برقرار شود، این الگو هرگز آن نگاه برتر بینی سایر قدرت‌ها نسبت به دیگران را در خود ندارد.

معادله متفاوتی در منطقه با محوریت جمهوری اسلامی ایران در حال شکل‌گیری است

بر اساس الگوی متفاوت ارائه شده به جهان، یک معادله متفاوتی در منطقه در حال شکل‌گیری است که محوریت آن جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، البته قدرت مردم نیز روز به روز توسعه پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال در رابطه با قضیه امروز فلسطین، پویش‌های مردمی بسیاری در منطقه و حتی در اروپا و امریکا شکل گرفته و در واقع این صایقه رحمانی که در فلسطین رخ داد، باعث شد صدای مظلومیت ملت فلسطین در جهان شنیده شود.

فارس: مهمترین تأثیر عملیات طوفان الاقصی بر مسأله فلسطین چه بود و این عملیات چه پیامدی برای صهیونیست‌ها داشت؟

وجود ایران در منطقه غرب آسیا، بسیاری از معادلات را برهم زده است، امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قطب معنوی و ارائه د‌هنده یک الگوی جدید به جهان تلقی می‌شود

عاملی: اولین نتیجه این عملیات، جلوگیری از روند عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهونیستی بود؛ پس از این عملیات، افسانه‌ای به نام «قدرت رژیم صهیونیستی» فرو ریخت، در سال‌های گذشته در رابطه با قدرت امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی افسانه‌سازی‌هایی انجام شده بود که این عملیات که در ۴ سطح زمین، زیرزمین، هوا و دریا قدرت آن‌ها را بر باد داد و سیستم امنیتی صهیونیست‌ها را دچار اختلال کرد.

غفلت سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در خصوص این حمله به گونه‌ای است که مقاومت فلسطین با حفر کانالی از یک منطقه به منطقه دیگری راه یافته اما دستگاه امنیتی رژیم متوجه این اقدام نشده بود؛ لذا رهبر انقلاب فرمودند که شکست غیرقابل ترمیمی برای رژیم صهیونیستی رخ داد و هیمنه آن‌ها در هم شکسته است؛ البته جنگ ۳۳ روزه نیز مقداری از ابهت رژیم کاسته بود اما با طوفان الاقصی حیثیت‌شان به شدت بر باد رفت.
 

گفت‌وگوی تفصیلی| سعیدرضا عاملی: عرصه جنگ بدون خسارت به پایان رسیده است

رژیم صهیونیستی در حملات ناجوانمردانه خود هیچ محدودیتی قائل نیست و مسیر جنایت تمام عیار را برای خود باز می‌بیند؛ آن‌ها به زنان، کودکان و حتی بیمارستان‌ها هم رحم نمی‌کنند و مرتکب هر نوع عمل شنیع می‌شوند؛ اما از طرف دیگر رزمندگان فلسطینی ملاحظات بسیاری را در مقابله با صهیونیست‌ها اعمال می‌کنند و اگر قصد داشتند که مشابه با رویکرد صهیونیست‌ها در کشتار و جنایات عمل کنند، قطعاً تلفات بزرگ‌تری را می‌توانستند برجای بگذارند اما دست به اقدامات غیرانسانی نزدند و بعضاً پیش از حمله، هشدارهایی را مبنی بر خالی کردن مناطق صادر کردند که این نوع رفتارها، روحیه پاک و جنگ الهی سردار سلیمانی را نیز تداعی می‌کند.

رژیم صهیونیستی در حملات ناجوانمردانه خود هیچ محدودیتی قائل نیست و مسیر جنایت تمام عیار را برای خود باز می‌بیند؛ آن‌ها به زنان، کودکان و حتی بیمارستان‌ها هم رحم نمی‌کنند و مرتکب هر نوع عمل شنیع می‌شوند

صهیونیست‌ها هشدارهایی را در رابطه با خالی کردن برخی بیمارستان‌ها در غزه ارسال ردند؛ چطور می‌توان یک بیمارستان را تخلیه کرد؟ بیمارستانی که بیماران بدحالی دارد را چطور می‌توان خالی از بیماران کرد؟ اگر مسیر جنایات صهیونست‌ها ادامه پیدا کند، ممکن است دامنه جنگ گسترده‌تر شود و کشورهای بیشتری درگیر جنگ شوند.

رهبر انقلاب چند سال پیش فرموده بودند که رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید و البته اخیراً هم فرمودند که جنایات صهیونیست‌ها باعث شده که این زمان کوتاه‌تر شود، جبهه غاصب صهیونیستی با پر و بال شکسته‌ای که دارد، نمی‌تواند جنایات خود را بیش از این ادامه دهد، اعتقاد بنده این است که جنگ به زودی متوقف می‌شود، آن‌ها بیش از این نمی‌توانند دوام آورند.

بخش دوم گفت‌وگو در روزهای آینده منتشر می‌شود.

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]