صدور قبض برق چند میلیون تومانی / جیب این افراد خالی می شود
صدور قبض برق چند میلیون تومانی / جیب این افراد خالی می شود

با توجه به آغاز گرمای هوا، استفاده از کولرهای گازی شدت بسیاری گرفته است و البته این موضوع، قبض برق های میلیونی هم به همراه خواهد داشت.

بسیاری از ادارات، با رسیدن فصل گرما، اقدام به روشن نمودن کولرهای گازی می کنند که این اقدام می تواند، قبض برق چند میلیون تومانی برایشان به همراه داتشه باشد.

قبض برق مشترکی که در مناطق عادی در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند، بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود؛ این در حالی است که مشترکان تنها با استفاده از کولر آبی می‌توانند قبض برق خود را تا ۸۰ هزار تومان کاهش دهند.

الگوی مصرف برق همان حد مجاز مصرف برق در مناطق کشور است که بر اساس فاکتورهایی چون میزان دما و رطوبت هوا تعیین می‌شود. الگوی مصرف برق در ۸۰ درصد مناطق کشور که به لحاظ آب و هوایی به آن مناطق عادی اطلاق می‌شود، ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های غیرگرم سال یعنی ابتدای مهر تا پایان اردیبهشت و ۳۰۰ کیلوات ساعت در ۴ ماه دیگر سال یعنی ابتدای خرداد تا پایان شهریور است.

در واقع الگوی مصرف سطحی از مصرف برق در یک دوره یک ماهه است که قریب به سه چهارم مشترکان منطقه کمتر از آن مصرف می‌کنند. این الگو به عواملی چون مصرف برق ۷۵ درصد مشترکان کمتر از الگو و  استفاده از تجهیزات متداول برقی مانند یخچال، کولر، جاروبرقی و … بستگی دارد.

الگوی مصرف برق ماه‌های غیرگرم در کل کشور ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه است، اما در ماه‌های گرم براساس مناطق مختلف جغرافیایی از ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلو وات ساعت متفاوت است. در این بین بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که تعرفه‌های برقی مصارف خانگی مشترکان در چارچوب الگوی مصرف هیچ تغییری نمی‌کند. به عبارت دیگر الگوی مصرف برق در ماه‌های غیرگرم در کل کشور ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ماه‌های گرم برای مناطق عادی کشور ۳۰۰ کیلو وات ساعت است.

این در حالی است که الگوی مصرف برای ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱ کشور ۳۰۰۰ کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر ۲ کشور ۲۰۰۰ کیلو وات ساعت، مناطق گرمسیر ۳ کشور ۱۰۰۰ کیلووات ساعت و مناطق گرمسیر ۴ کشور ۴۰۰ کیلووات ساعت بوده و با توجه به ابلاغیه‌های توانیر الگوی فوق در ماه‌های گرم سال می‌تواند متفاوت باشد.

۸۰ درصد مشترکان صنعت برق در اقلیم عادی قرار دارند، یعنی در این مناطق عملا نیازی به استفاده از کولرهای گازی نیست، اما با این حال در طول سال‌های اخیر شاهد هستیم که کولرهای گازی در خانه‌ها رواج پیدا کرده و با مبالغ سنگینی که بروی قبوض برق به‌خاطر آن ‌ها پرداخت می‌شود می‌توان از کولرهای گازی به عنوان یک کالای لوکس نام برد.

کولرهایی که بلای جان صنعت برق شده اند و با مصرف بالای خود دستی بر ناترازی این صنعت دارند، ۳۰ درصد مصرف برق در اوج پیک به وسائل سرمایشی اختصاص دارد، عموم دستگاه‌های سرمایشی که در بخش خانگی در کشور استفاده می‌شود شامل کولرهای آبی و یا گازی است، در بین سیستم‌های سرمایشی غیرآبی دو نوع سیستم تراکمی و جذبی وجود دارد که در بخش خانگی عموماً از نوع تراکمی استفاده می‌شود. در سال‌های گذشته تغییرات مختصری در راندمان کولرهای گازی ایجاد شده که راندمان کولرهای اینورتر می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود پیدا کند.

میزان مصرف یک کولر ۷۰۰۰ آبی از نظر هوادهی  به طور متوسط در ماه  در دور کند نزدیک به ۴۰۰ وات و در دور تند نزدیک به ۸۰۰ وات و حدود ۱۲۰ کیلووات ساعت در اقلیم‌هایی از جمله تهران، مشهد، شیراز، اصفهان  و مکان‌هایی با اقلیم خشک و نسبتاً معتدل‌تری نسبت به مناطق جنوبی است.

منبع:

سرانه

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]