خبر مهم از قیمت نفت / چین و آمریکا دست به کار شدند
خبر مهم از قیمت نفت / چین و آمریکا دست به کار شدند

قیمت نفت در معاملات امروز، تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار گرفت و صعودی شد.

بازار جهانی انرژی، همواره تحت تصمیمات کشورهای بزرگ دنیا قرار می گیرد و این موضوع سبب بالا و پایین شدن قیمت نفت می شود.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۱ سنت معادل ۰.۸۵ افزایش به ۸۳ دلار و ۹۸ سنت رسید.

قیمت نفت حدود یک درصد در روز جمعه افزایش یافت و نفت برنت اولین افزایش قیمت هفتگی خود را طی سه هفته گذشته ثبت کرد. اطلاعات اقتصادی اخیر آمریکا و چین به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان نفت دنیا امید به افزایش تقاضا را بالا برده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۱ سنت معادل ۰.۸۵ افزایش به ۸۳ دلار و ۹۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۸۳ سنت معادل ۱.۰۵ درصد افزایش ۸۰ دلار و ۶ سنت معامله می‌شود.

تولید صنعتی در چین ۶.۷ درصد در آوریل نسبت به سال گذشته افزایش یافته و رشد در بخش تولید کارخانه‌ای سرعت گرفته است که می‌تواند نشانه‌ای از افزایش تقاضا در آینده باشد.

کاهش ذخایر نفت و محصولات پالایشی در قطب‌های تجاری دنیا هم خوش‌بینی نسبت به تقاضا را افزایش داده است. روند افزایش ذخایر نفتی قیمت نفت را در هفته‌های گذشته تحت تاثیر قرار داده بود.

تعداد چاه‌های نفت آمریکا یک حلقه طی یک هفته گذشته افزایش یافته و به ۴۹۷ رسیده است.

شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا کمتر از حد انتظار در آوریل افزایش یافته که می‌تواند امید به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را در سال جاری میلادی افزایش دهد. کاهش نرخ بهره ارزش دلار را پایین آورده و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.

در زمینه عرضه، سرمایه‌گذاران منتظر اجلاس بعدی ائتلاف اوپک پلاس هستند که در ماه ژوئن برگزار می‌شود.

چنانچه دامنه منقاشات سیاسی در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه گسترده‌‌‌‌تر شود، قیمت جهانی نفت و LNG، به‌صورت طبیعی، روندی صعودی در پیش خواهد گرفت.

مدتی است شاهد آن هستیم که سطح تنش‌های دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه تشدید شده‌است. رژیم اشغالگر صهیونیستی به کنسولگری ایران واقع در سوریه حمله کرد و ایران در اقدامی تنبیهی، با پهپاد و موشک پاسخ این اقدام تجاوزکارانه را البته به‌صورت محدود، داد.

نقش تنش‌های منطقه‌ای

قیمت جهانی نفت‌‌‌‌خام از زمان آغاز تنش‌ها، نوسانات بسیاری را تجربه کرده‌است. به نوشته تارنمای دکن‌‌‌‌هرالد، چنانچه به‌عنوان مثال، مسیرهای ترانزیت نفت‌‌‌‌خام به هر دلیلی دچار اختلال شوند، کشورهایی مانند هندوستان که نفت‌‌‌‌خام مورد‌نیاز خود را از مبدا عربستان‌‌‌‌سعودی، عراق و امارات وارد می‌کنند، احتمالا با افزایش قیمت نفت و LNG روبه‌رو خواهند شد. شرکت خدمات مالی Motilal Oswal در یادداشتی اعلام کرد؛ درحالی‌که تلاش‌های بین‌‌‌‌اللمللی برای کاهش تنش‌ها، احتمالا در جلوگیری از تشدید بحران موفق عمل خواهند کرد، در صورتی‌که این تلاش‌ها با شکست روبه‌رو شوند و در نتیجه در صورت افزایش دامنه منازعات در منطقه خاورمیانه، قیمت جهانی نفت و LNG افزایش محسوسی را تجربه خواهد کرد.

در صورت اختلال در مسیرهای کشتیرانی برای ترانزیت نفت‌‌‌‌خام و LNG، می‌توان ادعا کرد برخلاف نفت که مسیرهای جایگزین برای جابه‌جایی آن در دسترس است، هیچ مسیر جایگزینی برای گاز طبیعی مایع در دسترس نخواهد بود. دهلی‌‌‌‌نو که برای تامین نیازهای نفت‌‌‌‌خام خود تا بیش از ۸۵‌درصد به تامین‌‌‌‌کنندگان خارج از کشور وابسته است، نفت عربستان، عراق و امارات و همچنین گاز طبیعی مایع (LNG) قطر را از طریق دریایی و نه با استفاده از خطوط لوله انتقال، وارد می‌کند. در صورت وقوع اختلال به هر دلیل، در مسیرهای متعارف دریایی ترانزیت نفت، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های نفت‌‌‌‌خام، حاشیه‌‌‌‌های پالایشگاهی و قیمت‌های لحظه‌‌‌‌ای LNG افزایش پیدا کند، درحالی‌که مسیرهای جایگزین وجود دارد، این مسیرها ممکن است تنها قادر به پوشش کسری (حدود ۷ تا ۸‌میلیون بشکه در روز نفت‌خام/محصولات پالایش‌‌‌‌شده) از حجمی که در حال‌حاضر از مسیرهای متعارف عبور می‌کند یعنی فراتر از ۲۰‌میلیون بشکه معادل نفت‌‌‌‌خام در روز و در عین حال، با هزینه‌های حمل‌ونقل بالا باشند.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]