ماجرای تحریم نفتی جدید / چین به ایران پشت می کند؟
ماجرای تحریم نفتی جدید / چین به ایران پشت می کند؟

آمریکا قرار است تحریم جدید انرژی علیه ایران وضع کند که طبق آن صادرات نفت ایران به چین متوقف و یا کاهش پیدا کند.

تحریم های نفتی ایران که از سوی آمریکا اعمال شده است، سبب شد تا صادرات نفت ایران با مشکلات بزرگی مواجه شود. یکی از این مشکلات از دست رفتن تعدادی از مشتریان نفت بود که باید اشاره کرد تنها مشتری فعلی نفت ایران، کشور چین است. چین، عمده نفت کشور را خریداری می کند و تبدیل به بزرگ ترین واردکننده نفت در جهان شده است. اکنون، آمریکا قرار است قانونی را وضع کند که این قانون مانع صادرات نفت ایران به چین خواهد شد. چنین اقدامی می تواند هزینه های جدید برای کشور داشته باشد و سبب شود تا تخفیف بیشتری برای فروش نفت دهیم.

آمریکا تند روی علیه ایران را افزایش داده

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی در ارتباط با اقدامات اخیر آمریکا مبنی بر توقف فروش نفت ایران به چین به خبرنگار گسترش نیوز گفت: جناح حاکم بر آمریکا، تند روی های خود را نسبت به ایران بیشتر کرده است و احتمال می رود همان خط و مشی را پیش بگیرد که دولت ترامپ پیش گرفته بود. جناح های تند روی آمریکا که مخالفت سرسختی با ایران دارند، می توانند با وضع قانون های تحریم انرژی، فشار بیشتری به ایران وارد کنند. برنامه های جدید آمریکا نشان می دهد که این کشور قصد دارد تا برنامه های تحریمی را افزایش دهد.

سوادکوهی ادامه داد: باید گفت که چین، با این قوانین همراهی نخواهد کرد و همچنان نفت ایران را خریداری می کند. چین با دستان خود محدودیت های جدید برای خود ایجاد نمی کند و با روش های دیپلماتیک، شیوه نه جنگ-نه صلح را پیش خواهد گرفت. از طرفی، چین تمهیداتی را صورت می دهد که بتواند نفت ایران را به میزان کافی، وارد کند.

وی افزود: این موضوع برای ایران بسیار هزینه بر خواهد بود و همه می دانند که ایران با تخفیف های قابل توجهی، نفت را در اختیار چین قرار می دهد. از آنجایی که ما نمی توانیم کانال های رسمی با چین داشته باشیم، با روش های دور زدن تحریم رو به رو هستیم و این روش ها کاملا به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود. طبیعاتا با تصویب قانون تحریم انرژی ایران، تخفیف های فروش نفت به چین باید افزایش پیدا کند و راه های ترانزیت جدید تری باید کشف شود که تمام این موارد برای ایران هزینه های بسیار بالایی خواهد داشت.

این کارشناس انرژی در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: درصورتی که چین، خرید نفت از ایران را ادامه دهد، قطعا دچار محدودیت هایی از سوی آمریکا خواهد شد. اما ایران بیشترین ضرر را ایران خواهد کرد. چین ارتباطات اقتصادی بزرگ خود با آمریکا را فدای ارتباطات خود با ایران نمی کند. اگر عددهای تعاملات اقتصادی چین با آمریکا را درنظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که این رقم چندین برابر میزان تجارت با ایران است.

ابهامات تولید بنزین از متانول

سوادکوهی در ارتباط با اقدام جدید دولت درباره تولید بنزین از متانول گفت: ماجرای تولید بنزین از متانول، طرحی است که با طرح بنزین پتروشیمی در دهه ۸۰ تفاوت دارد و پاک تر از بنزین پتروشیمی است. اما واقعیت امر این است که از نظر کارشناسان این فقط یک سوخت است و سوخت در هر وسیله احتراقی ریخته شود، کار خواهد کرد. اما گازهای آلاینده این طرح چه می تواند باشد، هنوز مشخص نیست.

وی افزود: متسفانه این طرح ابعاد روشنی برای رسانه ها نداشته و فقط گفته شد که این سوخت آلایندگی ندارد و پاک است. باتوجه به آنکه قیمت جهانی متانول برای ما صرفه اقتصادی دارد، تصمیم بر این شد که متانول تبدیل به بنزین شود تا بتوانیم بخشی از ناترازی بنزین را برطرف کنیم. واقعیت امر این است که اسناد درستی درباره کشورهایی که در این زمینه کار کرده باشند، در دست نیست. آمریکا یکی از کشورهایی است که نظر متانول شرایط بسیار خوبی دارد و سرشار از متانول است. اما شاهد آن هستیم که این کشور، هیچ اقدامی درباره تولید بنزین از متانول انجام نداده است.

این کارشناس انرژی ادامه داد: گفته می شود که در کشور چین این اقدام انجام شده است و چندان موفق نبوده. چین، هیچ توضیح جهانی در این مورد نداده و همین امر نشان داده این طرح نمی تواند دارای موفقیت باشد. از آنجایی که این طرح با سکوت رسانه ای از سوی وزارت نفت پیش رفته، ابعاد شک برانگیز ماجرا بیشتر می شود. در کشور ما یک بدبینی نسبت به کیفیت بنزین تولید شده و مشخص نبودن میزان واردات بنزین وجود دارد و بحث تولید بنزین از متانول نیز تاکنون ابعاد خاصی نداشته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]