برجام در دولت روحانی به طور کامل اجرا شد | کشورهای اروپایی به نفت ما نیاز دارند |‌ بریکس و شانگهای فرصت خوب اقتصادی است
برجام در دولت روحانی به طور کامل اجرا شد | کشورهای اروپایی به نفت ما نیاز دارند |‌ بریکس و شانگهای فرصت خوب اقتصادی است

پیشرفت اقتصادی ایران در گروی برقراری ارتباط با اروپا نیست. رئیس جمهور آینده باید سیاست‌های مشخصی در دستور کار خود قرار دهد. برقراری دیپلماسی متوازن، عضویت در پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و تأمین زیرساخت‌ها باید در اولویت برنامه های دولت آینده باشد.

برقراری روابط موثر در زمینه بین الملل، یکی از نکاتی است که رئیس دولت چهاردهم باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد تا بتواند در راستای منافع ملی اقدامات مناسبی انجام دهد. دیپلماسی خواسته با ناخواسته بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است و دولت چهاردهم باید با هدایت رئیس‌جمهور برای حل این مشکلات راه‌حل داشته باشد. در این خصوص گفتگویی با جعفر قنادباشی، کارشناس سیاسی و بین الملل  داشتیم . در ادامه همراه باشید. 

سیاست خارجی با تغییر شرایط جهانی تنظیم می شود

جعفر قنادباشی، کارشناس سیاسی و بین الملل در ارتباط با سیاست های دولت چهاردهم در برقراری روابط خارجی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: سیاست خارجی همواره با تغییر شرایط جهانی و منطقه ای تنظیم می شود و باید گفت که هر کس رئیس دولت چهاردهم شود، بر اساس این تغییرات باید سیاست های خارجی را تنظیم و مدیریت کند. سیاست خارجی در مجموع ثابت نیست اما در راهبردها، کشورها تلاش می کنند تا متناسب با اهداف ملی و متناسب با نیازها حرکت کنند.

قنادباشی ادامه داد: آنچه در دوران ریاست دولت سیزدهم مشخص است، ریل گذاری جدیدی را متفاوت با آنچه در دولت یازدهم و دواردهم شاهد بودیم، مشاهده کردیم. این سیاست ها متناسب با منافع ملی، اهداف و نیازهای ها بود و در مسیر درستی پیش رفت. این ریل گذاری اگرچه در مدت کوتاهی اجرا شد و شهید رئیسی فرصت ادامه راه را پیدا نکرد، اما نتایج آن کاملا نشان می دهد که این ریل گذاری کاملا درست و متناسب با اهداف و منافع ملی پیش رفت. چراکه در این فاصله، شهید رئیسی توانست مرتبه کشور را بالا ببرد و اولویت هایی که در این راهبرد و سیاست مورد توجه قرار گرفت، موضوعاتی بود که همواره براورده کننده نیازهای اصلی کشور بود.

وی افزود: مشاهده کردیم که شهید رئیسی، سیاست گسترش همکاری و ارتقا روابط سیاسی با همسایگان را در دستورکار قرار داد و در این راه بسیار موفق بود. نتایج این راهبردها می تواند در دولت چهاردهم هم ادامه دار باشد و شاهد نتایج مثبت آن باشیم. این راهبرد راهبرد بسیار ایده آلی است و پیشنهاد می شود که این راهبرد ادامه دار باشد و رئیس دولت چهاردهم هم به آن توجه کند.

این کارشناس بین الملل در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: راهبرد همکاری با کشورهای اسلامی و اولویت دادن به آن را هم می توان یک راهبرد اصولی دانست که در دوران شهید رئیسی اتفاق افتاد و دولت چهاردهم باید این مسیر را ادامه داده و بر تقویت همکاری با کشور های اسلامی تلاش کند. در گذشته و در دولت های قبل، چندان تلاش نمی شد تا با کشورهای اسلامی ارتباط بگیریم و سفارتخانه های فعال در آن کشورها داشته باشیم. در زمان دولت شهید رئیسی، تلاش های بسیاری برای راه اندازی سفارت های فعال در کشورهای اسلامی شد و ما توانستیم در سازمان همکاری های اسلامی با ۵۷ عضو، حضور پیدا کنیم.

قنادباشی اظهار کرد: راهبرد دیگری که در دوران ریاست شهید رئیسی به آن توجه شد، متوازن سازی سیاست خارجی و کنار گذاشتن شیوه محدود شدن فعالیت های سیاسی و روابط خارجه ما با کشورهای اروپایی و غربی بود. این موضوع نتایج بسیار خوبی را درپی داشت و ما در حوزه آسیا در سازمان شانگهای عضویت پیدا کردیم و توانستیم روابط خود را با کشورهای آسیایی گسترش دهیم. این موضوع را رئیس دولت چهاردهم باید مدنظر داشته باشد و این مسیر سیاست خارجه را ادامه دهد. عضویت در بریکس را می توان یکی دیگر از دستاوردهای سیاست خارجی دانست و توانست ما را در حیطه کشورهای مخالف حاکمیت دلار قرار دهد. این مسیر همچنان ادامه دارد و درحال تقویت شدن است و رئیس دولت چهاردهم باید توجه ویژه ای به ادامه این مسیر داشته باشد.

وی گفت: نکته بعدی، محور مقاومت و گسترش محور مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی است که این موضوع در دوران شهید رئیسی پر رنگ شد. این موضوع در امنیت ملی و دفاع ملی ما بسیار دارای اهمیت و موثر است که یک طرز فکر بسیار ارزان و موثر برای حفظ امنیت ملی ما برای ورود به یک دفاع دست جمعی است که با فعالیت در جبهه مقاومت و فعال کردن روابط با کشورهای مقاومت این امنیت بدون نیاز به سلاح های غربی تامین می شود.

این کارشناس روابط بین الملل درباره ادامه مسیر برجام در دولت چهاردهم ادامه داد: در بحث برجام، ما تمام وظایف خود را انجام داده ایم و باید دید که طرف مقابل خواستار تحقق وعده ها و تکالیف خود در قبال برجام هستند یا خیر. آن ها هیچ کدام از وظایفی که در قضیه برجام برعهده داشتند انجام نداند و کوچک ترین اقدامی که نشان از برداشتن تحریم ها باید انجام ندادند. فرمول برجام بسیار ساده است و نشان می دهد هر طرف باید وظایفی را انجام دهد. ما در زمان دولت روحانی به طور کامل عمل کردیم و بسیاری از مراکز هسته ای را تعطیل و غنی سازی را به صفر رساندیم. اما زمانی که مشاهده شد، آن ها به تعهدات خود عمل نکردند، غنی سازی و فعالیت های هسته ای را به قبل از برجام باز گرداندیم. ما از برجام خارج نشدیم و زمانی از برجام استقبال خواهیم کرد که طرف مقابل در عمل نشان دهد که در راستای برداشت تحریم ها گام بر می دارد.

وی درباره بهبود روابط اقتصادی گفت: اگر از ظرفیت هایی که همسایگان ما دارند، بتوانیم به طور جدی استفاده کنیم، می توانیم شاهد رشد اقتصادی باشیم. اما اگر چنین موضوعی را در بریکس و شانگهای مشاهده کنیم، بازهم شاهد آن خواهیم بود که برای ما بسیار سود خواهد داشت. اما ارتباط با کشورهای غربی، متناسب با شرایطی است که آن ها دارند. کشورهای اروپایی به گاز و سوخت های فسیلی و بازار ما نیازمند هستند. اما اگر سیاست افزون خواهی و فرصت طلبی را پیش بگیرند، طبیعاتا ما باید به توانمندی های داخلی امیدوار باشیم.

قنادباشی در پایان گفت: ما این قابلیت را داریم تا به تنهایی اقتصاد را رشد دهیم. استفاده کامل و درست از توانمندی های دخلی، برقراری ارتباط با همسایگان و ارتباط موثر با کشورهای آسیایی می تواند زمینه ساز موثری باشد تا اقتصاد کشور توسعه پیدا کند. این موارد امکان پذیر خواهد بود تا ما بدون نیاز به غرب پیشرفت کنیم و این طرز فکر که پیشرفت اقتصاد ما در گروی ارتباط با غرب بوده کاملا اشتباه است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]