افزایش صادرات نفت ایران/ آماده‌سازی شرایط عملیاتی برای افزایش تولید
افزایش صادرات نفت ایران/ آماده‌سازی شرایط عملیاتی برای افزایش تولید

صادرات نفت، یکی از پر درآمدترین اقداماتی است که کشورهای دارای نفت، برای رشد اقتصادی انجام می دهند.

نفت ایران از گذشته، مشتریان بسیاری داشته است و آمدن تحریم سبب شد تا برخی از این مشتریان به دلیل مشکل در پرداخت پول نفت، دچار مشکل شوند. با این حال ایران همواره در تلاش بوده تا بتواند مشتریان قدیمی خود را حفظ کند و حجم صادرات را افزایش دهد.

یک مقام مسوول گفت: با پایان یافتن تعمیرات و عملیاتی‌ شدن همه پهلوگاه‌ها در پایانه نفتی خارک، تا پایان امسال با رسیدن به ظرفیت اسمی، توان عملیاتی برای صادرات نفت کشور نیز افزایش می‌یابد.

عباس غریبی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در هشتمین گردهمایی تخصصی رؤسای اچ‌اس‌ئی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران در مشهد مقدس با اشاره به زیرساخت‌های راهبردی شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: این شرکت با داشتن زیرساخت‌های راهبردی و حیاتی مانند اسکله‌ها، پهلوگاه‌ها، بازوهای بارگیری، خطوط لوله جریانی، مخازن ذخیره‌سازی، سامانه‎‌های اندازه‌گیری، گوی‌های شناور و یدک‌کش عملیاتی، توجهی ویژه به مسائل ایمنی دارد.

وی با اشاره به تعمیرات اساسی اسکله‌ها و مخازن توسط متخصصان این شرکت تصریح کرد: با پایان یافتن تعمیرات و عملیاتی شدن همه پهلوگاه‌ها در پایانه نفتی خارک، تا پایان امسال با رسیدن به ظرفیت اسمی، توان عملیاتی برای صادرات نفت کشور نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی بر حفظ پایداری تولید و ارتقای توانمندی‌ها در زمینه ساخت داخل و به‌روزرسانی تجهیزات تأکید کرد و گفت: استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و آماده‌سازی شرایط عملیاتی برای افزایش تولید و صادرات نفت خام برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دستور کار قرار دارد.

غریبی ادامه داد: توسعه و مدرن‌سازی شرکت در حوزه تأسیسات صنعتی و مخازن ذخیره نفت، همچنین سیستم‌های اندازه‌گیری نفت خام با جذب اعتبارات لازم در دستور کار قرار دارد که در ماه‌های آینده به نتیجه خواهید رسید.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای کمک به تولید گاز کشور ۲۰ میلیون بشکه میعانات گازی (کاندنسیت) از پایانه نفتی خارک صادر شده است، افزود: همکاران سخت‌کوش ما این آمادگی را دارند که در مواقع بحران به‌صورت جهادی در میدان نقش‌آفرینی و نقش کلیدی خود را در صنعت ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران به حادثه نشت نفت در خط لوله سواحل گناوه اشاره کرد و افزود: از زمان آغاز عملیات مهار نشتی حتی یک ساعت هم کار تعطیل نشد و با وجود همه سختی‌ها در مدت ۳۳ روز، کل عملیات مهار این نشتی با بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت داخل کشور به‌صورت جهادی با رعایت الزام‌ها و دستورعمل‌های اچ‌اس‌ای انجام شد.

غریبی با تأکید بر نقش فرهنگ‌سازی و آموزش به‌عنوان ابزاری کارآمد برای بهبود کیفیت عملکرد و حل مسائل سازمان اظهار کرد: در این زمینه دوره‌های تخصصی اچ‌اس‌ای را برای کارکنان برگزار کرده و از ۶ هزار نفر ساعت در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ هزار نفر ساعت در سال ۱۴۰۱ رساندیم.

وی همچنین به طرح مطالعاتی جامع پدافند غیرعامل در این جزیره اشاره کرد و گفت: این طرح برای دومین بار در سطح وزارت نفت در جزیره خارک اجرا شده است که به مباحث مقابله با تهدیدها، ایمن‌سازی تأسیسات، تاب‌آوری و پایداری در عملیات تولید، انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات نفت در این جزیره می‌پردازد.

فرمانده ارشد پدافند غیرعامل جزیره خارک گفت: این طرح نگاهی ویژه به آینده جزیره خارک در حوزه پدافند غیرعامل دارد و خروجی آن نقشه راهی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی و شرح نیازها خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]