تغییر خطوط قرمز در جبهه شمالی؛ تشدید درگیری‌ها میان حزب الله و اسرائیل
تغییر خطوط قرمز در جبهه شمالی؛ تشدید درگیری‌ها میان حزب الله و اسرائیل

تداوم وضعیت «نه جنگ، نه صلح» سبب ناپایدار شدن وضعیت امنیتی در جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی شده است. پس از عملیات طوفان الاقصی مقاومت لبنان براساس راهبرد «وحدت میدان‌ها» جز نخستین بازیگران نزدیک به میدان بود که عملیات هدفمند و محدود علیه منافع رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی را کلید زد. طی چند ماه اخیر طرفین منازعه تا مرز درگیری مستقیم نظامی پیش رفتند، اما تعهد آنها به برخی خطوط قرمز مانند محدوده درگیری یا عدم حمله به غیرنظامیان سبب شده تا سطح درگیری‌های افزایش پیدا نکند. حمله رژیم به نبطیه- صیدا و در سوی مقابل حمله حزب الله به صفد سبب تغییر معادلات و افزایش سطح تنش‌ها در جبهه شمالی شده است.

اقتصاد آنلاین – محمد بیات؛ با گذشت بیش از ۱۳۷ روز از درگیری کنترل شده میان حزب الله و اسرائیل در «جبهه شمالی»، اکنون به نظر می‌رسد «خطوط قرمز» در این منطقه تغییر کرده است. پیش از این طرفین منازعه در توافقی نانوشته مناطق نظامی نزدیک به نقاط مرزی را هدف قرار می‌دادند تا از گسترش دامنه جنگ جلوگیری کنند. برخلاف چهار ماه گذشته اسرائیل دامنه حملات خود به شهرهای نبطیه و صیدا گسترش داده است. در پاسخ به این حملات حزب الله شهر صفد را مورد هدف قرار داد. در جریان حمله به مرکز فرماندهی در شمال اسرائیل، پایگاه هوایی میرون و پایگاه نظامی اسرائیل در صفد، قریب به ۹ صهیونیست کشته و زخمی شدند. با افزایش دایره تنش‌ها میان مقاومت و همسایه جنوبی برخی تحلیلگران نگران قمار جدید نتانیاهو در لبنان هستند. به عبارت دیگر «بی بی» برای بقا در قدرت ممکن است سیاستی تهاجمی در قبال همسایه شمالی اتخاذ کند. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به بررسی دومینو افزایش تدریجی تنش‌ها در جبهه شمالی بپردازیم.

سخنرانی سید مقاومت و تهید حمله به ایلات در جنوب فلسطین اشغالی
سید حسن نصرالله در جریان سخنرانی‌های اخیر خود با استخدام ادبیاتی تهدید آمیز علیه صهیونیست‌ها اعلام کرد که اگر حملات اسرائیل به جنوب لبنان ادامه پیداکند، تل‌آویو به جای ۲۰۰ هزار شهرک‌نشین باید آماده پناه دادن به دو میلیون آواره ساکن شمال فلسطین اشغالی باشد. وی در جریان سخنرانی روز جمعه شانزدهم فوریه با اشاره به عبور ارتش اسرائیل از «خط قرمز» حمله به غیرنظامیان اعلام کرد که در صورت تداوم این روند حزب الله قادر است با موشک‌های نقطه زن از کریات شمونا تا بندر ایلات را هدف قرار دهد. نکته قابل ذکر آن است که اخیرا حزب الله به وسیله موشک‌های فلق-۱ با برد ۳۵۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۵ کیلوگرم کریات شیمونا را زیر حملات موشکی خود قرار داده است. سیگنال هشدار سید حسن نصرالله به سران دولتی و فرماندهان نظامی اسرائیل نه براساس منطق «گسترش جنگ» بلکه مطابق با اصل «بازدارندگی» دنبال می‌شود. اگر ماشین جنگی اسرائیل همچنان به دنبال هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی لبنان و کشتار مردم عادی باشد، آنگاه مقاومت لبنان تحت فشار شدیدی از سوی دولت مرکزی و افکار عمومی برای حفظ خط مقدم در برابر رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت. برای حفظ خطوط قرمز لازم است تا نیروهای مقاومت نیز «مقابله به مثل» کرده و اسرائیل برای بازگشت به قواعد پیشین نبرد تحت فشار قرار دهند.

حمله موشکی حزب الله به کریات شمونا
از نخستین روزهای جنگ هفتم اکتبر مقاومت اسلامی لبنان همواره سعی کرده است تا در مدار «مصلحت ملی» لبنان عمل کرده و از وارد شدن به جنگ گسترده با اسرائیل پرهیز کند. با این حال نوع عملکرد مقاومت در شمال سرزمین‌های اشغالی به گونه‌ای بوده که سبب کشیده شدن پای حداقل یک سوم از ارتش اسرائیل به «جبهه شمالی» و آواره شدن ۸۰ الی ۲۰۰ هزار صهیونیست ساکن این مناطق شده است. در واکنش به افزایش تنش‌ها در مرز با لبنان آویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» در اظهاراتی انتقادی علیه دولت نتانیاهو اعلام کرد که خط قرمزی در کار نیست و اسرائیل پرچم سفید را در برابر حزب الله بالا برده و شمال را از دست داده است! یسرائیل کاتز وزیر خارجه اسرائیل نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ بدون اشاره به گسترش دامنه حملات ارتش رژیم به جنوب لبنان گفت که اگر راه‌حل سیاسی پیدا نشود، حزب الله را به زور از مرز بیرون خواهیم کرد. وی در ادامه تهدید کرد در صورت عدم عقب نشینی مقاومت، تمام لبنان بهای سنگین اقدامات مقاومت را خواهد پرداخت. نوع ادبیات سران صهیونیست حاکی از آن است که آنها در حال برنامه ریزی برای حمله (هرچند محدود) به خاک لبنان هستند. طی هفته‌های اخیر برخی رسانه‌ها با دیده تردید به مذاکرات پاریس و قاهره می‌نگریستند؛ زیرا حصول آتش‌بس موقت در این مذاکرات فرصت لازم برای لشگرکشی اسرائیل به جنوب لبنان و حمله به اهداف مقاومت را هموار می‌کرد.  

حمله اسرائیل به مناطق غیرنظامی در جنوب لبنان
از هشتم اکتبر تا پانزدهم فوریه، مقاومت لبنان بیش از ۱۰۳۸ عملیات علیه نیروها و منافع وابسته به رژیم صهیونیستی ترتیب داده است. مقاومت لبنان بارها اعلام کرده که از توان لازم برای حمله پهپادی- موشکی به نقاط راهبردی در فلسطین اشغالی مانند فرودگاه‌ها، بنادر، پادگان‌های نظامی و تاسیسات اتمی برخودار است. در حال حاضر اعضای کابینه اضطرار ملی اسرائیل به جای تمرکز بر روی مذاکرات صلح قاهره، در حال برنامه ریزی برای لشگرکشی به شهر رفح و افزایش دامنه تنش‌ها در مرزهای شمالی هستند. با تغییر خطوط قرمز میان حزب الله و اسرائیل شانس برخورد نظامی مستقیم میان دو طرف منازعه افزایش پیدا کرده اما همچنان نمی‌توان با قطعیت از گزینه جنگ فراگیر در جبهه لبنان سخن گفت. کانال‌های میانجی مانند فرانسه یا عاموس هوخشتاین- جوزپ بورل در تلاش‌اند تا پیدا کردن راه‌حلی سیاسی جلوی بروز فاجعه در شرق مدیترانه را بگیرند. باز شدن جبهه شمال علاوه بر ایجاد خسارات اقتصادی سنگین برای ارتش اسرائیل زمینه کشیده شدن دامنه بحران به سایر نقاط خاورمیانه را فراهم خواهد کرد. برخی تحلیلگران معتقدند با گسترش دامنه جنگ در جنوب لبنان، جولان اشغالی از سوی مقاومت سوریه- لبنان مورد حمله گسترده قرار خواهد گرفت. هرگونه اقدام نسنجیده از سوی ارتش اسرائیل می‌تواند حاکمیت تل‌آویو در مناطق اشغالی را به چالش بکشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]