خواب آشفته نفت / قیمت طلای سیاه بالا رفت
خواب آشفته نفت / قیمت طلای سیاه بالا رفت

قیمت نفت، تحت تاثیر عوامل گوناگونی، در مدار صعود قرار گرفت و افزایشی شد.

نفت یکی از اصلی ترین سوخت های جهان است که همواره تحت تاثیر عوامل گوناگونی بوده و قیمت آن همواره درحال تغییر است. تجارت نفت یکی از سودآورترین اقداماتی است که دارندگان نفت همواره سعی بر افزایش صادرات داشته اند. تمام کشورها به نفت و فراورده های نفتی نیاز دارند و قیمت آن می تواند در سبدهای سوختی تاثیر فراوانی داشته باشد.

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، افزایش یافت و بخشی از کاهش شدیدی که در معاملات هفته گذشته داشت، جبران کرد.

بهای معاملات نفت برنت با ۳۶ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۷ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، ۷۲ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه معامله شد.

هر دو شاخص در هفته گذشته، حدود هفت درصد کاهش داشتند. نفت برنت و شاخص نفت آمریکا، روز جمعه پس از انتشار گزارش اشتغال بهتر از حد مطلوب آمریکا در ژانویه که احتمال کاهش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک را کمتر کرد، دو درصد سقوط کردند.

تحلیلگران شرکت مالی آی‌ان‌جی در یادداشتی نوشتند: امیدواری به آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین، یکی از عوامل موثر در کاهش قیمت‌ها در هفته گذشته بود. با این حال، فعلا آتش‌بس قریب الوقوع به نظر نمی‌رسد.

در پی حملات آمریکا علیه اهدافی در یمن و همچنین علیه گروه‌های مقاومت اسلامی در خاورمیانه، سرمایه‌گذاران نگران تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در این منطقه مانده‌اند.

ویویک دیهار، تحلیلگر گالای بانک کامن‌ولث گفت: با توجه به این که حملات اخیر آمریکا به شدتی که تصور می‌رفت، نبوده است، تصور می‌کنم صحبت درباره آتش‌بس در غزه، با کاهش تنش‌های خاورمیانه، تاثیر غالب‌تری داشته باشد. بازارهای نفت احتمالا با حذف ریسک اختلال عرضه در خاورمیانه، واکنش نشان خواهند داد.

دو حمله پهپادی اوکراینی به بزرگترین پالایشگاه روسیه در جنوب این کشور، جدیدترین مورد از سلسله حملات به تاسیسات نفتی روسیه است که صادرات نفتا از این کشور را کاهش داده است. شرکت لوک اویل که مالک پالایشگاه ولگوگراد به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز است، بعدا اعلام کرد این تاسیسات فعالیت عادی دارد.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا، برق در پالایشگاه نفت شرکت بریتیش پترولیوم به ظرفیت ۴۳۵ هزار بشکه در روز در وایتینگ ایندیانا، تا اواسط روز جمعه برقرار شد اما بریتیش پترولیوم تاریخ ازسرگیری فعالیت این تاسیسات را اعلام نکرده است.

تحلیلگران گمان می‌کنند چشم انداز تقاضای بلندمدت نفت زیر سوال رفته است. در وهله بعدی، بانک‌های سرمایه گذاری می‌گویند رشد عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از توافق اوپک پلاس، بازار را در دو سال گذشته شگفت زده کرده و عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، ممکن است متوجه شده باشد با مشکل مواجه شده و باید سهم بازار خود، سخت‌تر مبارزه کند.

سپس این باور وجود دارد که اعلام این خبر غافلگیرکننده از سوی شرکت آرامکو سعودی، می‌تواند از قیمت نفت برای مدت طولانی‌تری حمایت کند.

در نهایت، انتظار می‌رود آرامکو با توقف توسعه ظرفیت تولید، میلیاردها دلار آمریکا در مخارج سرمایه‌ای در پروژه‌های عظیم جدید، صرفه‌جویی کند و فشار بر ترازنامه را کاهش دهد و پول نقد بیشتری را برای خزانه کشور باقی بگذارد که سرگرم برنامه‌ریزی برای هزینه‌های عظیم مانند هزینه‌های پروژه‌های آینده‌نگر مانند پروژه نئوم است که یکی از ستون‌های کلیدی برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای تقویت اقتصاد و تنوع بخشیدن به آن دور از نفت است.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]