دست لاکچری نشینان در جیب مردم / یارانه به این شکل حیف و میل شد!
دست لاکچری نشینان در جیب مردم / یارانه به این شکل حیف و میل شد!

شنیده ها حکایت از آن دارد که در مدل تعرفه گذاری غیر پلکانی، کسانی که بیشترین مصرف انرژی را دارند، بیشتر از یارانه بهره مند می شوند.

یک کارشناس انرژی گفته است که هزینه زندگی لاکچری نشینان در تعرفه‌گذاری پلکانی قیمت سوخت، از جیب اقشار کم‌درآمد پایان می‌یابد.

به گفته یک کارشناس انرژی، در تعرفه‌گذاری غیرپلکانی، کسانی که بیشتر از انرژی استفاده می‌کنند، بیشتر از یارانه بهره‌مندند، اما در تعرفه‌گذاری پلکانی، هزینه مصارف غیرضروری افزایش می‌یابد و پرداخت هزینه زندگی لاکچری پرمصرف‌ها از جیب اقشار کم‌درآمد پایان می‌یابد.

گاز یک نعمت خدادادی در کشور ما است که اگرچه منابع آن به وفور در کشورمان در دسترس است، اما باید به دلایل مختلف به مصرف بهینه‌ آن روی بیاوریم؛ هزینه‌ تولید گاز طبیعی در کشور بالاست و مصرف بی رویه‌ این ماده‌ ارزشمند به هدر رفتن منابع مالی کشور منجر می‌شود.

از سوی دیگر، زیاده‌روی در مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی به کسری تراز آن در ماه‌های سرد سال منجر می‌شود، به طوری که مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع کنیم، قطع گاز صنایع صدمه‌ای شدید به تولید ملی کشور وارد می‌کند و آثار آن برای اقتصادمان جبران ناپذیر است.

اگر بتوانیم به مصرف بهینه‌ گاز بپردازیم، امکان صادرات مازاد آن به وجود می‌آید که ارزآوری زیادی برای کشور خواهد داشت، با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، ضرورت دارد به اعمال سیاست‌هایی در راستای مصرف بهینه‌ گاز در کشور بپردازیم.

از آنجا که درصد کمی از مشترکان بخش خانگی اضافه مصرف بسیار بالایی دارند و گاهی تا ۵ برابر مشترکان دیگر گاز مصرف می‌کنند، برخی به مزیت‌های اعمال سیاست های قیمتی بر پرمصرف‌ها اشاره می‌کنند.

‌کارشناسان معتقدند که تعرفه‌گذاری پلکانی از جنبه‌ عدالت‌محوری بیشتری در اعطای یارانه‌های پنهان انرژی برخوردار است.

‌حسین محمودی اصل، کارشناس انرژی و اقتصاد‌ با اشاره به اینکه اخذ هزینه‌ واقعی گاز از پرمصرف‌ها و مصارف غیرضروری واجب است، تصریح کرد: روش تعرفه‌گذاری پلکانی کاملاً به عدالت نزدیک است که از مصارف لاکچری و غیرمتعارف هزینه‌ واقعی گاز را دریافت کنیم و برای این مصارف یارانه پرداخت نکنیم.

وی ادامه داد: در چارچوب طرح تعرفه‌گذاری پلکانی مشوق‌های خوبی برای مشترکانی که در چارچوب الگو از گاز استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده است. اما ظاهراً این مشوق‌ها ملموس نیست، یعنی نمی بینیم که خانوارها از این مشوق ها حرف بزنند و همدیگر را به صرفه‌جویی ترغیب کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به نظر می‌رسد‌ مردم به خوبی در مورد زوایای این مشوق ها آگاه نشده‌اند و اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفته است، مردم هنوز نمی‌دانند که این صرفه جویی‌ها چقدر به لحاظ مالی برایشان منفعت دارد.

محمودی اصل گفت: استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی و ایجاد هزینه‌های بالاتر برای پرمصرف‌ها یک روند طبیعی در کل دنیاست، حتی در برخی از کشورها به اعمال مالیات بر مصرف انرژی نیز مبادرت می کنند. بنابراین، کسانی که بیشتر مصرف می کنند، مالیات بیشتری هم می‌دهند.

وی ادامه داد: تعرفه‌گذاری پلکانی روشی است که به موازات مصرف بیشتر، هزینه‌ بیشتری برای انرژی مصرفی مشترکان در نظر گرفته می شود، به ویژه در کشور ما که یارانه‌ بالایی برای انرژی پرداخت می‌شود، استفاده از روش تعرفه گذاری پلکانی می‌تواند مفید باشد.

به گفته این کارشناس انرژی، در شرایط غیر پلکانی تعرفه‌گذاری، کسانی که بیشتر از انرژی استفاده می‌کنند، بیشتر از یارانه بهره می‌برند‌ بنابراین، به نوعی مصرف بیشتر تشویق می‌شود، اما با استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی، طوری تعرفه‌ها مشخص می‌شود که مصارف بالا و غیرضرور هزینه ‌بالایی می‌پردازند و به نحوی مدیریت مصرف خواهیم داشت، با تعرفه‌گذاری پلکانی پرداخت هزینه‌های زندگی لاکچری پرمصرف‌ها از جیب اقشار کم در آمد پایان خواهد یافت.

وی اضافه کرد: به طور کلی، باید سیاست‌هایی در راستای اختصاص عادلانه‌ یارانه‌ها در پیش بگیریم،در شرایط فعلی که واقعی‌سازی قیمت‌ها در دستور کار نیست، روش تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

منبع:

فارس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]