افزایش تولید گاز / بهره برداری از خط لوله های جدید قوت گرفت
افزایش تولید گاز / بهره برداری از خط لوله های جدید قوت گرفت

افزایش تولید گاز می تواند یک اقدام موثری باشد تا در آینده مشکلات ناترازی را برطرف کنیم.

کشور ما با ناترازی در حوزه سوخت، دست و پنجه نرم می کند و گاز یکی از همین سوخت هایی است که مدتی درگیر ناترازی است. 

سرپرست خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: با بهره‌برداری از خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی امکان تولید پایدار گاز از این فاز به میزان ۲۸.۳ میلیون مترمکعب در روز فراهم شده است.

نعمت‌الله شهرویی با اشاره به افتتاح خط لوله جدید این فاز اظهار کرد: این خط لوله به‌منظور انتقال ۲۸.۳ میلیون مترمکعب گاز و میعانات گازی از سکوی فاز ۱۶ به پالایشگاه ششم پارس جنوبی برای انتقال پایدار گاز در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به قدمت خط لوله قبلی و مشکلاتی که وجود داشت، امکان تولید حداکثری گاز با ظرفیت اسمی از فاز ۱۶ نبود و ظرفیت انتقال گاز از سکوی فاز ۱۶ با خط لوله پیشین به حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود.

سرپرست خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی با بیان اینکه بر این اساس تصمیم گرفته شد برای پایداری جریان گاز از فاز ۱۶ پارس جنوبی خط لوله جدیدی اجرا شود، تأکید کرد: طول این خط لوله ۱۱۵ کیلومتر است که ۱۱۰ کیلومتر آن دریایی است و هم‌اکنون به‌طور کامل اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

شهرویی گفت: با توجه به اینکه گاز تولیدی از فاز ۱۶ پارس‌جنوبی ترش است، باید جنس این لوله‌ها متفاوت باشد، بنابراین تأمین این خط لوله از خارج انجام شده است اما تمام مراحل اجرایی مانند جوشکاری و لوله‌گذاری در بستر دریا توسط پیمانکار داخلی بود.

وی ادامه داد: برای تولید پایدار گاز در زمستان از فاز ۱۶ پارس جنوبی، از ۲۰ مهر امسال خط لوله دریایی را به بخش قدیم خشکی متصل کردیم و این خط لوله با ظرفیت ۲۸.۳ میلیون مترمکعب در روز در مدار قرار گرفت و با این اقدام ۸.۳ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در دولت سیزدهم اضافه شد.

سرپرست خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی ارزش قرارداد ساخت خط لوله جدید فاز ۱۶ را ۱۶۰ میلیون یورو و مدت قرارداد را ۱۵ ماه اعلام و اظهار کرد: این کار با تکیه بر دانش و توانمندی پیمانکار داخلی انجام شده است.

پرویز محمد نژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره اهمیت اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی گفت: افرادی در کشور داریم که در بخش خانگی بی محابا و بدون هیچ گونه کنترلی در حال استفاده از گاز خانگی هستند، این افراد که عمدتاً جز همان ۲۵ درصد اقشار مرفه هستند، به اندازه ۷۵ درصد مردم که مصرف نرمالی دارند، مصرف گاز دارند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: ۷۵ درصد مردم حدود ۳۵۰ میلیون لیتر گاز مصرف می‌کنند و ۲۵ درصد مرفهین هم ۳۵۰ میلیون لیتر گاز مصرف می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: این افراد باید به روشی مجبور به کنترل مصرف خود بشوند و اگر هم تمایلی به پایین آوردن حجم مصرف خود ندارند باید هزینه این مصرف را بپردازند.

محمد نژاد ادامه داد: تعرفه گذاری پلکانی با این روش‌ها می‌تواند یا مصرف را پایین بیاورد و یا اینکه هزینه گاز مصرفی را از خانوارها اخذ کند. در حوزه برق هم باید مثل حوزه گاز عمل کنیم و این شیوه تعرفه گذاری و تعیین سقف برای مصرف را اجرا کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: مشترکینی که در پله‌های بالای مصرف قرار دارند باید هزینه این مصرف را به قیمت فوب خلیج فارس بپردازند و شامل دریافت یارانه پنهان انرژی نشوند.

محمد نژاد بیان کرد: چند قیمت برای گاز شامل فوب خلیج فارس، صادراتی، تمام شده داریم. باید به قیمت فوب خلیج فارس هزینه گاز را از این افراد پر مصرف گرفت. البته برخی از بخش‌ها و مسئولین اهتمام جدی به مصرف گاز ندارند و احتمالاً دلیل آنها این باشد که خودشان جز ۲۵ درصد مشترکین پر مصرف هستند.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]