سرمایه گذاری در طلا با پول کم؛ فقط ۵۰ هزار تومان!
سرمایه گذاری در طلا با پول کم؛ فقط ۵۰ هزار تومان!
طلا از گزینه‌های پرطرفدار در سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید که در کشورهایی که دچار تورم بالا هستند، متقاضیان زیادی دارد.

در ایران نیز بسیاری از افراد هنگامی که با تورم روبرو می‌شوند، طلا می‌خرند تا از قدرت خرید خود محافظت کرده باشند. با این حال، با وجود ویژگی‌های مثبتی که طلا دارد، با مشکلاتی هم روبرو است. یکی از این مشکلات آن است که سرمایه‌گذاری در طلا برای کسانی که پول کمی دارند، چندان مناسب نیست.

در واقع، خرید طلا به صورت فیزیکی که همان شیوه سنتی سرمایه‌گذاری در طلا باشد، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر نیست. با توجه به گران بودن هر گرم طلای ۱۸ عیار، باید گفت که امکان سرمایه گذاری در طلا فقط با ۵۰ هزار تومان برای اولین بار در ایران میسر شده است. اما این امکان چطور به وجود آمده و چطور می‌توان با طلا با ۵۰ هزار تومان خرید؟ این پرسش از سوالاتی است که در ادامه به پاسخ آن‌ خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری در کدام صندوق طلا با پول کم؟!

خرید طلای فیزیکی به خاطر قیمت بسیار زیادی که دارد، برای برخی از سرمایه‌گذاران، گزینه سرمایه‌گذاری دور از دسترسی به حساب می‌آید. خرید هر گرم طلای ۱۸ عیار ، در حال حاضر، به بیش از ۳ میلیون تومان وجه نقد نیاز دارد. اگر قطعه طلای موردنظر، از نوع زینتی باشد، باید هزینه‌هایی مانند اجرت ساخت، کارمزد و مالیات را هم به آن اضافه کرد.

در حال حاضر  در کیان دیجیتال امکان سرمایه‌گذاری در طلا با ۵۰ هزار تومان فراهم شده است. صندوق طلا به عنوان ابزار مالی نوین، با سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه طلای بورسی و اوراق مشتقه شمش طلا، نه تنها امکان سرمایه گذاری در طلا با پول کم را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند بلکه خرید این صندوق مزایای دیگری هم دارد. این مزایا، سرمایه گذاری آسان و غیرمستقیم در طلا که همان خرید صندوق طلا باشد را از خرید فیزیکی طلا که همان شیوه سنتی سرمایه گذاری در طلا است، متمایز می‌کند.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا

جدا از مزیت سرمایه‌ گذاری با پول کم در صندوق طلا، مزایای دیگری هم شامل حال این ابزار مالی نوین می‌شود که در ادامه به توضیح این مزایا خواهیم پرداخت.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا

حذف مشکلات خرید فیزیکی طلا

به خوبی می‌دانیم که خرید فیزیکی طلا، خطراتی را برای سرمایه‌گذار و سرمایه او به همراه خواهد داشت. سرقت و گم شدن از مهم‌ترین خطراتی است که متوجه طلای فیزیکی می‌شود. در واقع، از زمانی که قطعه فیزیکی طلا را خریداری می‌کنیم تا مدتی که از آن نگهداری می‌کنیم و آن را به وجه نقد تبدیل می‌کنیم، خطراتی مانند سرقت و گم شدن، قطعه فیزیکی طلا را تهدید می‌کند. اما خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا شامل این خطرات نمی‌شود. واحدهای سرمایه‌گذاری طلا به پشتوانه سرمایه در سبد دارایی صندوق به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و امکان سرقت و گم شدن آن‌ها وجود ندارد.

خرید صندوق طلا، معاف از مالیات

خرید طلای فیزیکی شامل هزینه هایی است که گاهی مبالغ چشمگیری می‌شود. گاهی خرید طلای زینتی هزینه اجرت ساخت قابل توجهی برای سرمایه‌گذار به همراه دارد که شامل هزینه‌های دیگری مانند مالیات و کارمزد هم می‌شود. هر کدام از این هزینه‌ها می‌تواند با نوساناتی همراه باشد و نرخ هر کدام در هر طلافروشی متفاوت باشد. این در حالی است که خرید صندوق طلا هم معاف از مالیات است و هم اجرت ساخت و هزینه‌هایی از این قبیل ندارد.

امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

خرید طلای فیزیکی، نیازمند سرمایه ی قابل توجهی است. این در حالی است که سرمایه گذاری با پول کم در بازار طلا و سکه یکی از علاقه مندی های افراد است. در حال حاضر خرید طلا تنها ۵۰ هزار تومان برای اولین بار در ایران امکان‌پذیر شده است. برای این کار باید با استفاده از اپلیکیشن کیان دیجیتال واحدهای صندوق طلا را بخرید.

نقدشوندگی بالا

از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا قابل معامله، می‌توان به نقدشوندگی بالا و خرید و فروش راحت واحدهای سرمایه‌گذاری آن اشاره کرد. برای خرید یا فروش طلای فیزیکی، باید زمان و هزینه صرف کرد و سختی مراحل خرید حضوری طلا را پذیرفت. این در حالی است که خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا را می‌توان به راحتی و در هر ساعت از شبانه‌روز انجام داد.

مدیریت حرفه‌ای سرمایه

مدیریت سرمایه از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که هر فرد برای انجام سرمایه‌گذاری به آن نیاز دارد. اما باید گفت که بسیاری از سرمایه‌گذاران از دانش و زمان کافی برای مدیریت سرمایه خود برخوردار نیستند. صندوق‌ طلا و دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با داشتن تیم متخصص و ارکان صندوق، مدیریت سرمایه افراد سرمایه‌گذار را بر عهده می‌گیرند. به همین خاطر، سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، فرد سرمایه‌گذار را از داشتن دانش و زمان کافی برای سرمایه‌گذاری بی‌نیاز می‌کند.

قابلیت معامله در بورس

خرید و فروش صندوق طلا قابل معامله در بورس به راحتی و با جستجوی نماد بورسی مربوط به صندوق امکان‌پذیر است. واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلای قابل معامله (ETF) را هم می‌توان با جستجوی نماد بورسی آن در پرتفو شخصی که هر فرد در کارگزاری دارد، خرید و فروش کرد.

معایب سرمایه گذاری در صندوق طلا

می‌توان گفت تنها ویژگی سرمایه‌گذاری در صندوق طلا که به عنوان ایراد آن برشمرده می‌شود، نوسان قیمت است. البته این نوسان متأثر از نوسانات جهانی قیمت طلا و دلار است که با خرید طلای فیزیکی هم اتفاق می‌افتد. نوسانات جهانی قیمت طلا و دلار را به عنوان ریسک سیستماتیک می‌شناسند که ناشی از تصمیمات اقتصادی و سیاسی در سطح جهان است. در واقع، تسلط بر این موضوع در اختیار سرمایه‌گذار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیست.

این نکته را نیز باید به خاطر داشت که زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود، باعث می‌شود تقاضا برای سکه و طلا نیز افزایش یابد و حباب قیمتی سکه و طلای فیزیکی بالاتر رود. این در حالی است که صندوق طلا با متخصصینی که دارد و پرتفوی خاص خودش، حباب قیمتی کمتری دارد.

در نهایت باید گفت که امکان سرمایه‌گذاری با پول کم در گزینه‌های دیگر نیز فراهم شده است. به عنوان مثال، سرمایه گذاری در صندوق سهامی مانند صندوق شاخصی هم‌وزن هم با ۵۰ هزار تومان ممکن است که البته برای این کار باید از اپ کیان دیجیتال استفاده کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]