پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 13445
  • 04 آگوست 2023 - 15:16
  • 160 بازدید
  • ۰ دیدگاه

حباب سکه به سقف رسید/ سپر بازارساز در حملات افزایشی کدام است؟

حباب سکه به سقف رسید/ سپر بازارساز در حملات افزایشی کدام است؟
حباب سکه به سقف رسید/ سپر بازارساز در حملات افزایشی کدام است؟

در حالیکه انتظار می رفت دلار در محرم معاملات آرام و کاهشی را تجربه کند با شروع محرم روند افزایشی گرفت و این روند پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا در این هفته نیز ادامه پیدا کرد. در ابتدای این هفته مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی بانک مرکزی از تشکیل کمیته رسیدگی […]

در حالیکه انتظار می رفت دلار در محرم معاملات آرام و کاهشی را تجربه کند با شروع محرم روند افزایشی گرفت و این روند پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا در این هفته نیز ادامه پیدا کرد.

در ابتدای این هفته مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی بانک مرکزی از تشکیل کمیته رسیدگی به تخلفات پولی و ارزی خبر داد که بر اساس گفته نعمت الله کریمی قرار بود تا بانک‌مرکزی با دقت و وسواس بیشتری نظارت خود را بر حوزه صرافی ها اعمال کند البته این هفته در حالی با تشکیل این کمیته آغاز شد که در ادامه هفته نیز خیلی آرام به پایان نرسید و به انحلال کانون صرافان توسط بانک مرکزی ختم شد. رسانه ای شدن مشکلات بانک مرکزی با صرافی ها و رسانه ای شدن کاهش قابل توجه فعالیت صرافان در رشد دلار بی تاثیر نبود، چرا که پیش بینی می‌شود در چنین شرایطی بار فعالیت های ارزی صرافان به بازار آزاد اضافه شود و بر مشکلات بانک مرکزی در کنترل بازار خاکستری ارز به دلیل نبود شفافیت بیفزاید.

در ادامه هفته دوطرح در کنگره آمریکا علیه ایران تصویب شد که نظر معامله گران را جلب کرد طرح نخست، قانون بررسی کاهش تحریم های ایران بود که دولت آمریکا را از کاهش هرتحریمی علیه ایران بدون مشورت با کنگره منع می کند طرح دوم هم خواستار تشدید تحریم ها علیه برنامه پهپادی و موشکی ایران پیش از منقضی شدن محدودیت های تسلیحاتی ایران در اکتبر شد. همزمان با این اتفاق خبر کلید خوردن شکایت ایران از کره جنوبی برای عدم پرداخت پول های بلوکه شده ایران باعث افزایش هیجانات در معاملات ارز شد، چرا که پول هایی که بازار ارز انتظار داشت به زودی در جریان مذاکرات آزاد شود و در بانک قطر در دسترس قرار بگیرد حالا باید از مسیر شکایت تعیین تکلیف می شد که در تضاد با آرامش مورد انتظار در فضای سیاست خارجی کشور بود. در روز دوشنبه بازار طلا پس از تعطیلی یک هفته ای باز شد و تقاضای انباشته به کمک بازار ارز آمد، حال ارسال نیروهای دریایی آمریکایی به خلیج فارس در صورتی که تنش ها را تشدید کند می تواند به ضرر دلار شود و فشار خرید را در بازار ارز مورد تأثیر قرار دهد.

بازدهی بازار ارز و طلا چه میزان بود؟

شیب صعودی ‌قیمت ها در بازار ارز و طلا بازدهی مثبت ایجاد کرد دلار و طلای آب شده دوشادوش یکدیگر رشد کردند و بازدهی ۲.۴ درصد را ثبت نمودند. ربع سکه مانند اکثر وقت هایی که بازار درگیر نوسانات افزایشی است در این هفته هم پرچمدار رشد قیمت بود و افزایش ۶.۸ درصدی را ثبت کرد. سکه امامی هم در شرایطی که حباب آن به میانگین شش ماهه رسید بازدهی ۴.۶ درصدی را ثبت کرد.

درهم در دستان بازارساز

بررسی ها از حباب درهم نشان می دهد که اگرچه بازار ارز روند صعودی به خود گرفته ولی دست بازارساز در کنترل این بازار باز است و با تزریق مناسب بازارساز، حباب درهم وارد روند افزایشی نشده و میانگین هفتگی درهم در محدوده کانال ۴۰۰ تومانی مانند هفته قبل تثبیت شده است.

IMG_20230804_103258_381

میزان حباب درهم فاصله زیادی با میانگین ۶ ماهه دارد و بررسی حباب درهم نشان میدهد که بازار ارز از کانال درهم تحت کنترل است و درهم به عنوان سپر بازارساز در برابر حملات افزایشی در بازار ارز عمل کرده است.

حباب سکه به سقف رسید

بررسی حباب سکه در این هفته اما متفاوت به نظر می رسد، همزمان با رشد قیمت سکه حباب آن هم روند صعودی به خود گرفته است. حباب سکه که میزان هیجانات افزایشی در معاملات بازار سکه را نشان می دهد در روز سه شنبه به محدوده کانال ۲۲ درصدی رسید که بیشتر از میانگین حباب سکه در بازه هفتگی، ماهانه و سه ماهه است.

IMG_20230804_103258_574

حباب سکه امامی به محدوده میانگین شش ماهه رسیده که در صورتی که در بالای این محدوده یک هفته تثبیت شود نشان دهنده بازگشت انتظارات افزایشی در میان معامله گران سکه و کاهش احتیاط در میان خریداران خواهد بود.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
شرط کافی کف‌زنی بازار ارز 02 مه 2024

شرط کافی کف‌زنی بازار ارز

محدوده حمایتی مهم بازار هم حوالی ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر از دست برود می‌تواند به سمت کف قیمت سال ۱۴۰۳ برود. شرط کافی این امر هم از دست رفتن حمایت درهم امارات است.

چشمک‌ فدرال رزرو به‌ سکه‌بازان/ پیش‌بینی قیمت سکه از ۳ جناح 02 مه 2024

چشمک‌ فدرال رزرو به‌ سکه‌بازان/ پیش‌بینی قیمت سکه از ۳ جناح

در حال حاضر برخی از سکه‌بازان با اشاره به نوسانات طلای جهانی امیدوارند که سکه در روز جاری صعودی شود، اما برخی دیگر معتقدند اگر دلار و تتر در روز جاری نزولی شود، این اتفاق می‌تواند اثر طلای جهانی بر روی سکه را تعدیل کند.

سخنگوی دولت: حال منابع ارزی کشور خوب است 02 مه 2024

سخنگوی دولت: حال منابع ارزی کشور خوب است

سخنگوی دولت با بیان اینکه نظام بانکی متوجه شده دولت با آنها شوخی ندارد و با هر تخلفی برخورد می‌کند، گفت: تجارت خارجی در فروردین‌ ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته، پس تبادلات ارزی دارد انجام می‌شود و حال منابع ارزی کشور خوب است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.