شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 22914
  • 04 سپتامبر 2023 - 14:13
  • 146 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تقابل عوامل روسی و سند سپتامبر در بازار ارز:اطلاعات ترمز قیمت دلار شد

تقابل عوامل روسی و سند سپتامبر در بازار ارز:اطلاعات ترمز قیمت دلار شد
تقابل عوامل روسی و سند سپتامبر در بازار ارز:اطلاعات ترمز قیمت دلار شد

اکوایران: رشد دلار در دومین روز هفته متوقف شد، به نظر می رسد سند سپتامبر نیرویی بود که در تقابل با پارامترهای روسی توانست رشد دلار تهران را متوقف کند.

دلار در معاملات شبانه شنبه دنبال کنندگان بازار ارز را غافلگیر کرد،در این شب قیمت دلار بالا رفت و سقف شکنی کرد این پیشروی در دومین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد و قیمت دلار را در مسیر صعودی نگه داشت.چرا دلار بازار را سوپراز کرد؟

عوامل سوپرایز دلار

یک:نزدیکی روسیه و ایران پس از جنگ اوکراین حساسیت غرب را برمی انگیزد. یکی از مواردی که در حاشیه صحبت ها پیرامون توافق هسته‌ای از سوی طرفین اعلام شده نزدیک شدن ایران و روسیه است، غربی ها مدعی هستند که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده که البته ایران بارها این ادعا را رد کرده است، ولی همین ادعا توسط غربی ها گاهی اوقات مانع از احیای توافق و از سرگیری مذاکرات شده است.

اکونومیست در گزارشی در ماه می درباره نگرانی غرب از روابط ایران و روسیه نوشت‌:جنگ روسیه و اوکراین باعث شده ایران دست برتر را در کنار روسیه داشته باشد، این جنگ در کنار تحریم ها، ایران و روسیه را به شرکای ارزشمندی تبدیل کرده، ایران می تواند موشک ها و هواپیما های مدنظر خودش را از روسیه دریافت کند و در نقطه مقابل نیز روسیه به دریافت پهپاد و هواپیمای بدون سرنشین از ایران دلبسته است. با توجه به جنگ اوکراین و روسیه در نزدیکی اروپا این همکاری مطلوب غرب نیست. 

برخی از فعالان بازارهای در ایران اعتقاد دارند: این دست تحلیل ها از سوی رسانه های نشان داری چون اکونومیست موجب شده در ذهن فعالان اقتصادی و معامله گر ایرانی این طور ترسیم شود که ایران و روسیه به شرکای استراتژیکی تبدیل شده اند و عوامل اثر گذار بر سیاست و اقتصاد این دو می تواند موجب تغییر انتظارات شود.

در پایان هفته قبل ایران توسط بنیاد نوبل برای مراسم اهدای جوایز نوبل دعوت شد ولی در روز شنبه سوئد دعوت خودش از ایران، روسیه و بلاروس را پس گرفت. قرار گیری ایران در کنار روسیه و بلاروس در شرایطی که این دو کشور به خاطر جنگ اوکراین طرد شده اند از چشم‌ بازار ارز دور نماند و دلار در معاملات شبانه شنبه بالا رفت. در ادامه خبر تحویل هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ به ایران واکنش ایالات متحده را در پی داشت نشریه آمریکایی فوربس مدعی شد که این اتفاق نشان می دهد که روسیه در آینده هواپیمای سوخو ۳۵ را تحویل ایران خواهد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد پارامترهای روسی در رشد بازار ارز بی تاثیر نبوده است چرا که ایران در مذاکرات با اهمیت ماه جاری به چانه زنی با طرف های غربی می پردازد که در حال حاضر نسبت به روسیه رویکرد متخاصم داشته اند و به دنبال منزوی کردن این کشور هستند.

دو:در این هفته اقلیم کردستان عراق دچار تنش شده و مقامات نارچدند  ممنوعیت آمد و شد وضع کنند. سلیمانیه یکی از مبادی ورود ارز به ایران است که در کردستان عراق قرار دارد و دلار سلیمانیه در واکنش به این مسایل پیش آمده روند افزایشی داشته است که بی تاثیر در رشد قیمت دلار در تهران نبود، ولی با این وجود روند صعودی در روز یکشنبه ادامه پیدا نکرد و سند سپتامبری‌ که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران معرفی کرد موجب عقب نشینی دلار شد. امیرعبدللهیان در گفت و گو با روزنامه اطلاعات اعلام کرد که صحبت ها میان ایران و آمریکا با ابتکار عمان به طور غیرمستقیم در حال انجام است و سندی به نام سند سپتامبر میان ایران و کشورهای عضو برجام آماده است که در نهایت تقابل پارامترهای روسی و سند سپتامبر و زورآزمایی نیروهای افزایشی و کاهشی در برابر یکدیگر موجب عقب نشینی قیمت دلار شد.

شرط رشد ادامه دار طلای آب شده

 در حال حاضر دلار حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومانی را پشت سر دارد و برای نزولی شدن باید این حمایت را به سمت پایین بشکند در غیر این صورت شکست مقاومت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومانی باعث صعودی شدن دلار تا محدوده ۵۰ هزار تومان می‌شود.

طلای آب شده هم روز قبل لیدر شد و به مسیر صعودی روز شنبه ادامه داد، در ادامه برخورد طلای اب شده به مقاومت ۱۰میلیون و ۳۲۰ تومانی باعث عقب نشینی آن شد .

برای رشد بیشتر طلای آب شده باید قیمت دلار خود را به بالای کانال ۵۰ هزار تومانی برساند.

ارزش معاملات خرد کاهش یافت

زور خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها در بازار سرمایه تمام شد و به همین خاطر قدرت خرید در روز قبل در بازار سرمایه کم شد و ارزش معاملات خرد به کانال پنج هزار میلیارد تومانی کاهش یافت.

قدرت صعودی شاخص کل در حال کمتر شدن است و به نظر می رسد در ادامه با توجه به نزولی شدن ارزش معاملات خرد، ترمز رشد بازار سرمایه در کوتاه مدت کشیده شود.

شاخص کل بالای مقاومت دو‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی قرار دارد ولی به نظر می رسد هنوز جای پای آن در این محدوده تثبیت نشده است و با توجه به نقشه بازار می تواند به سمت آن حمایت برگردد، شاخص کل در حال حاضر مقاومت دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی را پیش رو دارد ولی اگر حمایت دو‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی از دست برود حمایت دو میلیون و ۷۰ هزار واحدی می تواند مانع از کاهش بیشتر شاخص کل شود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
کف کانال نزول دلار کجاست؟ / روزهای حساس بازار ارز 27 آوریل 2024

کف کانال نزول دلار کجاست؟ / روزهای حساس بازار ارز

به عقیده معامله‌گران فنی کف کانال نزول قیمت دلار در محدوده۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد. همچنین از لحاظ تکنیکال، بازار نزدیک نقاط حساس خود شده است و معاملات دو روز ابتدایی هفته برای بازار مهم خواهد بود..

26 آوریل 2024

اظهارات متناقض ارزی دولتمردان سیزدهم

در این بین، گاه برخی دولتمردان معتقد بودند بازار غیررسمی خواه یا ناخواه به قیمت کالا و خدمات در بازار سیگنال می‌دهد. با این حال، دولت رئیسی در دی‌ ۱۴۰۱ از ارز ترجیحی جدید با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان رونمایی کرد. در این گزارش تصویری، اظهارات برخی دولتمردان، روایت شده است.   ✅ آیا این خبر اقتصادی […]

سقوط آزاد طلای آب‌شده/ اثر قانون مالیات بر عایدی در بازار 26 آوریل 2024

سقوط آزاد طلای آب‌شده/ اثر قانون مالیات بر عایدی در بازار

اکوایران: معاملات بازار آزاد ارز غیرقانونی و قاچاق است و مالیات تنها از بازار قانونی و معاملات قانونی قابل اتخاذ است، باید به این نکته توجه کرد که نقدینگی که وارد بازار طلا، ملک و خودرو نشود در کجا آرام می‌گیرد؟

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.