اختلاف شهرداری تهران با وزارت راه در بافت فرسوده؟ / مدیر عامل سازمان نوسازی: بخشی از حوزه های وزارتخانه کمک حال نبودند
اختلاف شهرداری تهران با وزارت راه در بافت فرسوده؟ / مدیر عامل سازمان نوسازی: بخشی از حوزه های وزارتخانه کمک حال نبودند

هدایت، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران با وزارت راه در نوسازی بافت فرسوده اختلافی ندارد گفت: دولت پیگیر نوسازی پلاک های ناپایدار است البته بعضا شاید بخشی از حوزه های وزارت راه و شهرسازی خیلی کمک حال نباشند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ جدیت شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهر تهران در چند ماه گذشته بر سر نوسازی و احیای بافت فرسوده موجب شده است برخی از کارشناسان در این خصوص گمانه زنی هایی داشته باشند و اعلام کنند که به احتمال زیاد در آینده میان شرکت بازآفرینی شهری ایران (متولی احیا و نوسازی بافت فرسوده) و شهرداری تهران اختلافاتی پیش خواهد آمد.
اگر چه مدیران رده بالای شهرداری تهران این اختلاف را رد می کنند و نوسازی را یک برنامه مشترک میان دولت و شهرداری عنوان می کنند اما کارشناسان معتقد هستند که این احتمال وجود دارد که شاید در آینده میان دولت به عنوان مشخص شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری تهران اختلافاتی شکل بگیرد و میان این دو نهاد زوایه ای به وجود بیاید.

بر اساس گزارش های شهرداری تهران در حال حاضر ۲۶۱ هزار پلاک ناپایدار در تهران وجود دارد که بخشی از آن در ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده قرار گرفته است. این عدد نشان می دهد نه تنها شهرداری تهران بلکه وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قادر به نوسازی این حجم بالا از پلاک های ناپایدار را نخواهد داشت.
اهمیت همکاری شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در خصوص نوسازی بافت فرسوده تهران و پلاک های ناپایدار زمانی مشخص و نمود بیشتری پیدا می کند که اخیرا رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود در دیدار مردمی خود از جنوب شهر تهران گفته بود که موضوع ویژه و اولویت‌دار مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران نیز موضوع بافت فرسوده در این مناطق است و گزارش معاون اجرایی، وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران و استاندار تهران، با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت مردمی در حل این مشکل لازم است مسئولان مربوطه با بررسی راهکارهای قانونی، بسته تشویقی شامل مجموعه‌ای از مشوق‌ها و تسهیلات حمایتی دولت برای بازسازی بافت فرسوده توسط مردم را تهیه و تدوین و در این مناطق به شکل عمومی اطلاع‌رسانی کنند.
بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده است که با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می‌شود که گشایش خوبی نیز برای نوسازی بافت فرسوده خواهد بود.

اما مهدی هدایت مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» در پاسخ به این پرسش که آیا میان سازمان نوسازی شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری ایران) در زمینه نوسازی بافت فرسوده تهران اختلافاتی وجود دارد؟ گفت: انصافا در این دوره از شهرداری تهران سیاست های سازمان نوسازی شهر تهران با شرکت بازآفرینی شهری ایران هماهنگی وجد دارد. البته بعضا شاید با بخشی از حوزه های وزارت راه و شهرسازی خیلی کمک حال نباشند.
وی ادامه داد: سازمان نوسازی شهر تهران با ستاد بازآفرینی و معاونت بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی همراهی خوبی با یکدیگر دارند و سیاستهای سازمان نوسازی شهر تهران با یکدیگر منطبق است و خروجی هم این اتفاقاتی است که الان دولت و شهرداری تهران در موضوع نوسازی بافت های فرسوده با هم همراه هستند.
پیگیری معاون اول رئیس جمهور در بحث پلاک های ناپایدار
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: ما از معاون اول رئیس جمهور که انصافا در بحث پلاک های ناپایدار با آن پیشنهادی که شهردار تهران ارائه دادند و آنرا با جدیت پیگیری می کنند تشکر ویژه داریم. چرا که هم موضوع تولید مسکن در تهران و هم نوسازی محدوده های ناپایدار به طور مناسب و عالی در پیش است.
او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بین ۴۰ تا ۶۰ هزار مسکن جدید در تهران ساخته شده است تاکید کرد: سالانه باید ۱۵۰ هزار مسکن در تهران ساخته شود به همین منظور کلنگ‌زنی ۱۵۰هزار واحد مسکونی از ماه آینده در تهران آغاز خواهد شد.
ساخت مسکن استطاعت پذیر هم می‌تواند قیمت مسکن را کنترل کند و هم از افزایش بافت فرسوده جلوگیری کند
وی ادامه داد: ساخت مسکن استطاعت پذیر هم می‌تواند قیمت مسکن را کنترل کند و هم از افزایش بافت فرسوده جلوگیری کند و همچنین در بخش اقتصادی نیز می‌تواند خانوار فاقد مسکن را صاحب مسکن کند.
هدایت با بیان اینکه ۲۷ دفتر تسهیل‌گری در مناطق بافت های فرسوده داریم، گفت: در این دفاتر جذب سرمایه گذاری و انجام مراحل نوسازی تسهیل گری می‌شود.
سال گذشته پنج هزار و ۹۰۰ پلاک نوسازی شد
او با بیان اینکه طبق برنامه چهارم شورای شهر و شهرداری تهران تکلیف شده است که سه درصد بافت‌های فرسوده هر سال نوسازی شود ادامه داد: سال گذشته پنج هزار و ۹۰۰ پلاک نوسازی شد اما مشکل تهران این است که از دولت گذشته از یک عقب ماندگی در بخش ساخت مسکن رنج می برد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]