چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 37694
  • 29 اکتبر 2023 - 8:12
  • 129 بازدید
  • ۰ دیدگاه

سکه مشکوک به الگوی ستاره دنباله‌دار/ عاقبت بیش‌واکنشی در بورس

سکه مشکوک به الگوی ستاره دنباله‌دار/ عاقبت بیش‌واکنشی در بورس
سکه مشکوک به الگوی ستاره دنباله‌دار/ عاقبت بیش‌واکنشی در بورس

اکوایران: کندل شوتینگ‌استار (ستاره دنباله‌دار) زمانی تشکیل می‌شود که در انتهای یک روند صعودی فروشندگانی منتظر افزایش قیمت و اصابت آن به مقاومت هستند و پس از افزایش قیمت و اصابت آن به مقاومت آن را تا نزدیکی قیمتی بازگشایی روز پایین می‌آورند.

بازار سرمایه این روزها کام سهامداران را تلخ کرده‌است و در حالیکه شاخص کل حدود ۵.۷ درصد از پانزدهم مهر (شروع جنگ) منفی شده که پورتفوی بسیاری از سهامداران ضرر بیشتری را به خود دیده است.

پس از خبر جنگ حماس و اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی بازار سرمایه دچار شوک کاهشی شد و در واکنش به این خبر حمایت خط روند صعودی شاخص کل که از آبان سال گذشته حفظ شده بود از دست رفت و حتی حمایت های اندیکاتور ایچی کومو نتوانست شاخص را حفظ کند و شاخص کل به کاهش خود ادامه داد.

این در حالی افتاد که بازار سرمایه از نظر ارزش ذاتی در محدوده‌های کنونی ارزنده است و نسبت سودآوری به قیمت سهام در محدوده‌های جذابی قرار گرفته است.

قیمت نفت جهانی افزایش یافته، دلار در محدوده بالاتری ثبت شده، دولت تصمیم به واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی گرفته و اصلاح خوراک پتروشیمی‌ها باعث بهبود سودآوری در این شرکت‌ها شده‌است.

در چنین شرایطی برخی تحلیلگران می‌گویند بازار سرمایه دچار بیش‌واکنشی شده است. بیش‌واکنشی بدین معناست که بازار سهام در روندهای صعودی و یا نزولی نسبت به اخبار بیشتر از انتظار واکنش نشان دهد. یعنی در روندهای نزولی یک خبر باعث کاهش قابل توجه و نزول بیشتر شود و در روند صعودی اخبار مثبت مقدار بیشتر از تصور، نمادها را به بالا پرتاب کند.

وقتی بازارها دچار اور‌ری‌اکشن یا بیش‌واکنشی در روند نزولی می‌شوند برخی معامله‌گران وارد معامله شده و خرید می‌کنند. چرا که وقتی بازارها در کوتاه‌مدت تحت تأثیر هیجانات دچار اور‌ری‌اکشن می‌شوند در میان مدت به سمت ارزش ذاتی و واقعی خود حرکت کرده و صعودی می‌شوند به همین خاطر در شرایطی که بازارها در کوتاه‌مدت به خون نشسته است تحلیلگران معتقدند که با فروکش هیجانات و برگشت عقلانیت این روند معکوس خواهد شد و بازار در میان مدت کام سهامداران را شیرین می‌کند.

ارزش معاملات خرد در روز گذشته رشد قابل توجهی داشته است که اگر این افزایش ادامه پیدا کند و بازارساز هم برای حمایت از بازار در میدان باشد شاید بازگشت شاخص رخ دهد و برای پایان هفته بازار سبز شود.

حباب درهم به صفر میل می‌کند

نرخ دلاری درهم و دلار تهران شانه به شانه حرکت می‌کنند و حباب درهم به سمت صفر میل می‌کند. بازارساز معامله‌گران درهم را ناکام نگذاشته و تتر هم در معاملات شب گذشته در آستانه مقاومت ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومانی متوقف شد. در چنین شرایطی دلار تهران برای روز جاری از سمت معاملات شبانه تتر سیگنالی ندارد.

در چنین شرایطی دلار تهران اگر میل صعودی داشته باشد مقاومت ۵۲ هزار‌و ۵۰۰تومان را پیش‌رو‌ دارد در غیر اینصورت حمایت ۵۱ هزارو ۴۰۰ تومان در برابر دلار قرارگرفته‌است.

ستاره دنباله دلار در معاملات سکه

در حالیکه جنگ‌ معادلات بازار را سخت کرده و پیش‌بینی بازار راحت نیست برخی علایم نشان می‌دهند در صورت نبودن خبر و اتفاق خاصی در بازار قدرت کدام روند بیشتر خواهد شد. در معاملات روز قبل اکثریت بازارها با گپ مثبت باز شدند، غالبا در نمودارهای تکنیکالی گپ ها منجر به پولبک برای پر کردن گپ به وجود آمده می شوند، که همین مسئله یکی از موردهایی است که نمودار سکه به عنوان عامل احتیاطی برای خرید نشان میدهد. علاوه بر این نمودار سکه روز قبل کندل شوتینگ استار(ثاقب،ستاره دنباله‌دار، شهاب سنگ) را در معاملات روزانه ثبت کرد.‌ کندل شوتینگ‌استار زمانی تشکیل می‌شود که در انتهای یک روند صعودی فروشندگانی منتظر افزایش قیمت و اصابت آن به مقاومت هستند و پس از افزایش قیمت و اصابت آن به مقاومت آن را تا نزدیکی قیمتی بازگشایی روز پایین می‌آورند. در چنین شرایطی اگر قیمت آغاز روز جاری پایین‌تر از بالاترین قیمت روز قبل باشد و قیمت پایانی سکه پایین‌تر از قیمت بسته شدن روز قبل باشد کندل شوتینگ‌استار به عنوان الگوی برگشتی تایید‌شده و به معنای تغییر روند در تحلیل نمودار تکنیکال می‌باشد که اگر روند سکه نزولی شود می‌تواند آن را تا حمایت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در گام اول پایین بیاورد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
نوسان بازار ارز برگشت بود یا پولبک کاهشی؟ 01 مه 2024

نوسان بازار ارز برگشت بود یا پولبک کاهشی؟

بازار ارز و سکه سه‌شنبه را با گپ مثبت استارت زدند/ چارت طلای آبشده الگوی پرچم تشکیل داده/ منابع مسدودی دوباره در بازار پرسش معامله‌گران شد/ حباب طلای آبشده بعد از یک هفته مثبت شد و حباب سکه در ۱۷ روز گذشته رکورد زده/ نوسان بازار برگشت بود یا پولبک کاهشی؟

بازار ارز دو جناحی شد/ تماشاچی بازار باشید 01 مه 2024

بازار ارز دو جناحی شد/ تماشاچی بازار باشید

تحلیلگران معتقدند بازار به شدت خبری شده و بازار را به دو دسته جناح افزایش و کاهش تقسیم کرده است. با تجربه‌های بازار توصیه می‌کنند تماشاچی چنین بازاری باشید چرا که احتمال چپ و راست شدن وجود دارد.

01 مه 2024

مسیر طلا به کدام سمت است؟/ دلار در توئیتر داغ شد

بازار ارز و سکه روز سه‌شنبه‌ را با گپ مثبت شروع کرد و به نوسان خودش ادامه داد. قیمت‌ها در بازار ارز و سکه اعم از دلار، درهم، سکه و طلای آبشده همگی یک کانال بالا آمدند. بحث داغ بازار صحبت‌های عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی بود که گفته تزریق ارز جواب اصلی، اساسی، […]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.