پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 42434
  • 15 نوامبر 2023 - 17:11
  • 116 بازدید
  • ۰ دیدگاه

اهمیت بودجه برای دلار/ نقطه عطف بورس

اهمیت بودجه برای دلار/ نقطه عطف بورس
اهمیت بودجه برای دلار/ نقطه عطف بورس

اکوایران: در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، پالایشی و فلزات رنگی از تامین کنندگان اصلی ارز کشور هستند که ارز آن‌ها فقط باید در سامانه نیما عرضه شود به همین خاطر نرخ تعیین شده دلار در بودجه برای این صنایع مهم است، اگر سودآوری و پوشش هزینه این شرکت‌ها دچار مشکل شود، با کاهش صادرات، زنحیره تامین ارز کشور دچار اخلال می‌شود که می‌تواند به نرخ ارز هم سرایت کند.

به گزارش اکوایران، چند وقتی است که محدودیت‌های پیمان‌سپاری ارزی گلایه تولیدکنندگان و صادرکنندگان را افزایش داده است. تا جایی که چندی پیش محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به محدودیت‌های پیمان‌سپاری ارز و تثبیت نرخ ارز در همایش ملی صادرات ابراز نگرانی کرد.

بعضا در هنگامی که اقتصاد دچار شوکی شود که نرخ ارز را دچار نوسان و افزایش کند پیمان‌سپاری ارزی به مدت محدود برای کنترل تنش موجود انجام می‌شود. پیمان‌سپاری ارزی در حقیقت محدودیت‌هایی است که اعمال می‌شود تا ارز حاصل از صادرات در اختیار بازارساز قرار بگیرد، که می‌تواند شامل مدت زمان بازگشت ارز، قیمت تحویل آن، امکان تهاتر و واردات کالا و… باشد.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مداخله دستوری در قیمت ارز بازگشتی صادرات را به عنوان مهم‌ترین عامل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام کرد.

با نزدیک‌شدن به فصل تقدیم و تصویب بودجه، چنین مواردی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ در شرایطی که تورم هنوز پابرجاست، و تولیدکننده و صادرکننده با افزایش هزینه برای سال آتی رو به روست. افزایش هزینه دستمزد و‌ مواد اولیه، با فرض ثابت بودن مالیات، هزینه‌ تولیدکننده را بالا می‌برد، در چنین شرایطی بازارساز باید این مسئله را برای صادرکننده در تعیین نرخ ارز در نظر بگیرد که با توجه به شرایط متنوع و متفاوت بازارها و کالاها و البته شرایط سیاسی این کار برای بازارساز بسیار سخت است. برخی صادرکنندگان از این محدودیت‌ها ضربه سختی خورده‌اند و برخی از آن‌ها کلا از صادرات دست کشیده‌اند.

در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، پالایشی و فلزات رنگی از تامین‌کنندگان اصلی ارز کشور هستند که ارز آن‌ها فقط باید در سامانه نیما عرضه شود. به همین خاطر نرخ تعیین‌شده دلار در بودجه برای این صنایع مهم است، اگر سودآوری و پوشش هزینه این شرکت‌ها دچار مشکل شود، با کاهش صادرات، زنحیره تامین ارز کشور دچار اخلال می‌شود که می‌تواند به نرخ ارز هم سرایت کند.

تتر در معاملات شبانه بالا رفت

هرچند دلار هنوز آرام است ولی با کاهش اندکی و در ابتدای کانال ۵۱ هزار تومانی قرار دارد و در صورتی که این محدوده را از دست بدهد کنترل بازار در دست کاهشی‌ها خواهد بود.

قیمت تتر در معاملات شبانه در شب قبل رشد کرد و خود را به بالای ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومانی رساند، مقاومت سنگین فوق در نهایت مانع از رشد قیمت دلار دیجیتال شد و قیمت تتر از محدوده فوق کاهش یافت.

طلای آب‌شده روند نزولی به خود گرفته و در کانال ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی جا خوش کرده‌است. در صورتی که طلای آب شده محدوده حمایتی ده میلیون و ۴۳۰ هزار تومان را از دست بدهد حمایت مهم کانال ده میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را پیش رو دارد.

نقطه عطف بورس

بورس تهران روز قبل سرسبز شروع به کار کرد ولی در ادامه کاهشی‌ها هم خودی نشان دادند و نقشه بازار میزبان سرخپوش‌ها هم شد.

شاخص کل بورس در حال حاضر روی مقاومت کانال دو‌میلیون و ۵۰ هزار واحدی قرار گرفته است. اگرچه با عبور تنکانسن از کیوجنسن در اندیکاتور ایچی کومو سیگنال صعودی صادر شده است ولی در صورتی شاخص کل محدوده دو میلیون و ۵۰ هزار واحدی را از دست بدهد، نزولی خواهد شد چرا که با از دست رفتن ابر کومو سیگنال نزولی صادر می‌شود. در حال حاضر شاخص کل مقاومت ابر کومو در محدوده دو میلیون و ۶۵ هزار واحد را پیش‌رو دارد، حمایت دو میلیون و ۳۰ هزار واحدی نیز اولین حمایت شاخص کل در صورت عقب‌گرد است.

آنچه که مشخص است شاخص کل در نقطه عطف خود قرار گرفته و باید تعیین تکلیف کند، یا از این نقطه حجم معاملات بهبود پیدا کند و قدرت لازم را برای رشد و فرار رو به جلو فراهم شود، یا اگر زور ارزش معاملات خرد نرسید امکان اصلاح شاخص کل از این نقطه وجود دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان 02 مه 2024

پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان

اکوایران: سرانجام پس از اعتراض فعالان صنفی طلا و جواهر، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که این افراد به ثبت همزمان صورت‌حساب الکترونیکی در ۲ سامانه مودیان و جامع تجارت الزامی ندارند و ثبت در یکی از این سامانه‌ها کافی است.

شرط کافی کف‌زنی بازار ارز 02 مه 2024

شرط کافی کف‌زنی بازار ارز

محدوده حمایتی مهم بازار هم حوالی ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر از دست برود می‌تواند به سمت کف قیمت سال ۱۴۰۳ برود. شرط کافی این امر هم از دست رفتن حمایت درهم امارات است.

چشمک‌ فدرال رزرو به‌ سکه‌بازان/ پیش‌بینی قیمت سکه از ۳ جناح 02 مه 2024

چشمک‌ فدرال رزرو به‌ سکه‌بازان/ پیش‌بینی قیمت سکه از ۳ جناح

در حال حاضر برخی از سکه‌بازان با اشاره به نوسانات طلای جهانی امیدوارند که سکه در روز جاری صعودی شود، اما برخی دیگر معتقدند اگر دلار و تتر در روز جاری نزولی شود، این اتفاق می‌تواند اثر طلای جهانی بر روی سکه را تعدیل کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.