یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 42823
  • 16 نوامبر 2023 - 8:12
  • 114 بازدید
  • ۰ دیدگاه

مافیای واردات از تثبیت نرخ ارز سود می‌برد

مافیای واردات از  تثبیت نرخ ارز سود می‌برد
مافیای واردات از  تثبیت نرخ ارز سود می‌برد

اکوایران: سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران در این هفته از ضرورت مقابله با مافیای واردات بی‌رویه سخن گفت، اتفاقی که تراز تجاری منفی قابل توجه کشور آن را تایید می‌کند و به نظر می‌رسد بی‌تاثیر از و بر سیاست تثبیت ارز نیست.

تثبیت نرخ ارز در شرایطی که تورم همچنان وجود دارد باعث افزایش واردات می‌شود، چرا که با وجود تورم هزینه تمام‌شده تولید افزایش پیدا می‌کند که منجر به افزایش قیمت کالای تولید داخل می‌شود. در نقطه مقابل وقتی قیمت ارز تثبیت شد قیمت کالای وارداتی هم در سایه تثبیت نرخ دلار دچار تغییر کمتری می‌شود و در نتیجه واردات ارزانتر از کالای تولید داخل خواهد شد.

در این شرایط واردات کالا هم به صرفه‌تر است و هم سود بیشتری خواهد شد، به همین خاطر مزیت کالای وارداتی در برابر تولید افزایش یافته و میزان تقاضای واردات بالا می‌رود.

در حال حاضر بانک مرکزی سیاست تثبیت ارزی را اتخاذ کرده است، سیاستی که به نظر می‌رسد در کاهش صادرات بعضی کالاهای صادراتی موثر بوده‌است.

از طرفی همزمان با افزایش واردات کشور، در هفته‌های اخیر رسوب کالا در گمرکات کشور افزایش یافته‌است. در این خصوص علیرضا مناقبی رییس مجمع عالی واردات با انتقاد از کندی فرایند تخصیص ارز اعلام کرده که تخصیص ارز و فرایند تهاتر به سختی انجام می‌شود و به دلیل کندی فرایند تخصیص ارز و تهاتر ارز حاصل از صادرات برای واردات، رسوب کالا در گمرک تشدید شده و واردکنندگان قانونی با مشکل مواجه شده‌اند.

سخنان سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در این هفته هم تا حدودی سطح بالای واردات را تایید می‌کرد، رییسی با تاکید بر ضرورت مقابله با مافیای واردات بی‌رویه، وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی، تعاون و بهداشت را مکلف کرد تا با اتخاذ تدابیر، پیش‌بینی‌ها و مراقبت‌های لازم، مانع از ایجاد اخلال در روند تولید کشور از سوی مافیای واردات شوند.

افزایش واردات، کاهش صادرات برخی کالاها مانند شیر خشک و تقویت واردات آن، وجود قاچاق معکوس ناشی از نرخ ارز ترجیحی و قیمت‌گذاری دستوری در کنار تراز تجاری منفی نشان می‌دهد که مافیای واردات در سایه سیاست تثبیت ارزی سود برده است.

در چنین شرایطی تثبیت نرخ ارز می‌تواند درآمدهای ارزی و صادراتی را کاهش دهد و در نقطه مقابل با تضعیف قدرت رقابت تولید داخلی، میزان واردات را افزایش دهد، که این مسئله به مرور تعادل درآمد‌ها و مخارج ارزی را برهم میزند و با افزایش فشار بر درآمدهای ارزی موجب منفی شدن تراز تجاری می‌شود که در نهایت ممکن است آرامش ناشی از ارز تثبیتی را به هم بزند.

طلا لیدر شد

گزارش‌های اقتصادی ایالات متحده متفاوت از انتظار بازار بود. با منتشر شدن گزارش ها انتظارات از افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر از بین رفت. این امر در کنار کاهش رتبه اعتباری ایالات متحده توسط شرکت مودیز باعث افزایش قیمت طلای جهانی شد.

بهبود ارزش انس طلا در روز چهارشنبه موجب تقویت سکه و طلا شد و بازار طلا با اهرم افزایش انس رشد کرد و به کاهش دلار بی‌تفاوت ماند.

در حال حاضر طلای آب‌شده در محدوده ۱۰ میلیون و ۴۶۰ هزارتومان تا ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گرفتار شده‌است و بسته به آنکه از کدام طرف خارج شود می‌تواند در همان جهت حرکت کند.

شاخص کل و هم‌وزن خلاف جهت هم حرکت کردند

شاخص کل بازار سرمایه در این هفته بازدهی منفی داشت این در حالی است که شاخص هم وزن بازار سرمایه در این هفته هم تقویت شده است که نشان می‌دهد که سهم‌های کوچک بازار عملکرد بهتری نسبت به شاخص سازها ثبت کرده‌اند.

ارزش معاملات خرد در روز قبل به روند نزولی خود ادامه داد و میانگین ارزش معاملات خرد بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته کاهش یافت. که نشان می‌دهد معامله‌گران‌ با توجه به ریسک‌های ناشی از بودجه و جنگ غزه همچنان برای ورود به بازار تعلل می‌کنند. شاخص کل در این هفته محدوده دو‌میلیون و ۵۰ هزار واحدی را از دست داده است و به حمایت دو‌میلیون و ۳۰ هزار واحدی نزدیک‌ است. که باید دید در هفته بعد ارزش معاملات خرد تقویت می‌شود تا از رشد بازار حمایت کند یا خیر؟

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
چه عواملی فروش فروش بازار ارز را زیاد کرد؟ 28 آوریل 2024

چه عواملی فروش فروش بازار ارز را زیاد کرد؟

بازار شنبه تماما متحد شد و به رنگ قرمز درآمد/ هرات کانال ۶۲ را از دست داد و سکه کانال ۴۲/ در زمانیکه که نرخ‌های غیررسمی به مرز حساس رسید، نرخ‌های رسمی فعلا چراغ خاموش در حال پیشروی هستند/ چه عواملی فروش فروش بازار را زیاد کرد؟

انتخاب بازار ارز؛ توقف یا ادامه کاهش؟ 28 آوریل 2024

انتخاب بازار ارز؛ توقف یا ادامه کاهش؟

تحلیلگران بازار با توجه به شکاف درهم نسبت به دلار هرات معتقدند اگر بازارساز در روز یکشنبه تزریق نداشته باشد با توجه به اشباع فروش امکان توقف کاهش یا استراحت در بازار ارز وجود دارد. اما در صورت تزریق بازار ارز به راه کاهش خود ادامه خواهد داد.

رکورد جدید در بازار رمزارزها: باز هم پای بیت‌کوین در میان است 28 آوریل 2024

رکورد جدید در بازار رمزارزها: باز هم پای بیت‌کوین در میان است

اکوایران: بیت‌کوین یک رکورد جدید در تعداد معاملات روزانه را ثبت کرده است. با این حال، قیمت این ارز دیجیتال همچنان پایین باقی مانده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.